Vandra genom Japan

Jo det förstås, hade inte direkt tänkt sunka ner mig mer än vad som är oundvikligt. Det jag menade var att jag kanske inte kan duscha 1-2 gr om dagen som jag brukar göra i sverige (2 x 5-6 minuter/dag) utan får nöja mig med var tredje dag eller nåt sånt. Det borde ju finnas vatten ute i naturen så man kan skölja av sig lite i alla fall, i brist på annat. Man kan inte räkna med att varje dag vara i närheten av någon stor stad/nåt vandrarhem. Kan tänka mig att det kan ta ett tag att gå mellan folktäta områden vissa veckor..

Jag tror jag förstår vad du menar och jag tror ditt projekt är genomförbart i detta hänseende. Jag övertolkade nog det du skrev om att det inte nödvändigt att duscha lika ofta som i Sverige som att du menade att man i Japan inte duschar lika ofta som i Sverige, vilket man ju gör och mer därtill.

Som anekdot kan jag berätta om en tidningsintervju inför ett ungdomsutbyte mellan Sverige och Thailand där en av de svenska ungdomarna sade att man får räkna med en lägre hygiennivå och att inte kunna duscha varje dag. Fördomarna var här uppenbara eftersom alla, fattiga som rik, duschar/badar minimum 2 ggr/dag och aldrig använder ett klädesplagg mer än 1 dag utan att tvätta det. Det finns i Thailand fördomar om smutsiga och illaluktande utlänningar samtidigt som vi ofta utgår från att vi i Sverige är lite mer renliga än andra. Detta är nog inte unikt svenskt utan jag tror att vi är i gott sällskap av såväl japaner som thailändare och många andra som självklart tycker att dom själva är lite mer renliga än alla andra....
 
Sven Yrvind

Sven Yrvind (fd Lundin) är mästare i billigt och enkelt leverne. Känd i första hand som seglare men har också rest en hel del på andra sätt. Bland annat har han på äldre dagar liftat och vandrat runt i Japan för att studera den speciella japanska vrickåran. Tidigare fanns en reseberättelse från denna resa på hans site. Kanske kan vara av intresse för inspirationens skull? Dessvärre hittar jag den inte på hans site men någonstans borde den finnas. Det står lite om äventyret i hans bok "Konstruktören".

www.yrvind.com

Edit: Förresten, glömde skriva: Vilken ball resa modigt av dig! Hoppas du får en bra tid!
//A
 
du far ursakta det nagot sena svaret.
om jag har forstatt det ratt sa har du 13kSEK som aven skall racka till flyg. det ar nog svart att komma till japan pa bara 4kSEK. glom inte att lagga till div avgifter som tillkommer pa flygpriset. jag skulle nog satsa pa att ha lite mer pengar.

du namnde 6 mander eller mer for din vandraing. kom ihag att ett vanligt turistvisum for japan galler bara i 90 dagar. det ar dock inte omojligt att fa ett langre, detta maste dock ordnas innan avresa. som vanligt finns det undantag till denna regel ocksa.

kom aven ihag att om du inkluderar nagra av sommarmanaderna i din resa sa ar japan valdigt varmt. och da menar jag varmt. strax over 35C ar inte ovanligt, och harmodagen hade vi 38C i tokyo, vilket dock var det varmaste denna sommaren, som for ovrigt inte ar over annu. runt 30 kring lunchtid har vi en bra bit in i september. ha ocksa koll pa regnperioden, som inte ror sig om nagra monsunliknande regn, aven om det kan regna ganska bra.

som tidigare namndes sa har japan ingen allemansratt vilket kan stalla till lite beskymmer gallande taltning. man skulle kunna tanka sig att man lagger sig under bar himmel eller nagot liknande, tex under en bro som foreslogs tidigare. en bivaksack kanske vore nagot.

du bor ha funderat ut redan i forvag vilka leder du vill anvanda dig av. om du gar utmed vagen sa kanske det tempot som du foreslagit fungerar, men om du vill ga vandringleder sa ar dessa ofta valdigt kuperade och darfor kanske tempot maste sankas nagot. det ar mycket upp och ner pa japanska vandringsleder.

det ar val ungefar vad jag kommer pa just nu.
lycka till!
/blimp, som sjalv har funderat ga ga mellan tokyo och osaka utmed tokaido-leden
 
Kan tänka mig att det kan ta ett tag att gå mellan folktäta områden vissa veckor..

Beror på hur du lägger din rutt förstås men generellt så skulle jag vilja säga att det kommer att bli svårt att undvika folktäta områden. Du kan faktiskt gå från en stad till en annan utan att märka det. Det som på kartan är markerat som separata städer kan vara ett enda långt band av centrum och förorter.
 
du far ursakta det nagot sena svaret.
om jag har forstatt det ratt sa har du 13kSEK som aven skall racka till flyg. det ar nog svart att komma till japan pa bara 4kSEK. glom inte att lagga till div avgifter som tillkommer pa flygpriset. jag skulle nog satsa pa att ha lite mer pengar.

du namnde 6 mander eller mer for din vandraing. kom ihag att ett vanligt turistvisum for japan galler bara i 90 dagar. det ar dock inte omojligt att fa ett langre, detta maste dock ordnas innan avresa. som vanligt finns det undantag till denna regel ocksa.

kom aven ihag att om du inkluderar nagra av sommarmanaderna i din resa sa ar japan valdigt varmt. och da menar jag varmt. strax over 35C ar inte ovanligt, och harmodagen hade vi 38C i tokyo, vilket dock var det varmaste denna sommaren, som for ovrigt inte ar over annu. runt 30 kring lunchtid har vi en bra bit in i september. ha ocksa koll pa regnperioden, som inte ror sig om nagra monsunliknande regn, aven om det kan regna ganska bra.

som tidigare namndes sa har japan ingen allemansratt vilket kan stalla till lite beskymmer gallande taltning. man skulle kunna tanka sig att man lagger sig under bar himmel eller nagot liknande, tex under en bro som foreslogs tidigare. en bivaksack kanske vore nagot.

du bor ha funderat ut redan i forvag vilka leder du vill anvanda dig av. om du gar utmed vagen sa kanske det tempot som du foreslagit fungerar, men om du vill ga vandringleder sa ar dessa ofta valdigt kuperade och darfor kanske tempot maste sankas nagot. det ar mycket upp och ner pa japanska vandringsleder.

det ar val ungefar vad jag kommer pa just nu.
lycka till!
/blimp, som sjalv har funderat ga ga mellan tokyo och osaka utmed tokaido-leden

Tackar ENORMT för det här informativa inlägget! Mycket uppskattat.

Jag har lyckats landa 100K på kort tid och det ser ut som att jag inte längre behöver oroa mig för budgeten. Detta räcker långt. Nu ska bara det praktiska fixas (slutbetyg) sen ger jag mig ut i världen!

Måste erkänna att jag nu, när jag har en såpass mycket större budget, hellre känner för att göra den ultimata vildmarksresan till Alaska, mitt personliga mekka. Japanvandringen kommer jag förmodligen ha råd med också, men det känns inte lika prioriterad nu när jag har min allra största dröm så nära. Eventuellt får vandringen vänta. Men sanna mina ord - jag kommer vandra om jag så dör på kuppen. Det är mer som ett tvång än som en önskan. Det kliar i benen efter det ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hansthomas Vandra genom Island? Trekking 5
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...