Ändra teckensnitt / storlek i forumet

Jag vet inte om jag börjar se dåligt men jag har lite svårt att läsa i Utsidans forum. Jag skulle gärna vilja att man i de personliga inställningarna skulle kunna välja vilken teckenstorlek man vill att forumet ska visas med.

Lärde mig någon gång att lämplig radlängd är 60-80 tecken men jag har nu gjort en "snabb-Gallup" på Utsidan och ser att raderna ofta är runt 120-140 tecken långa. Detta gör att ögat har svårtr att veta på vilken rad det ska börja läsa efter ett radbyte.
 
Hej Stefan,

Min gissning är att du kommer få ett nej på din fråga. Att centralt ställa om teckensnitt är säkert inte omöjligt, men en fråga om tid och pengar. Däremot går det att göra lokalt. Dels kan du får större storek på texten på skärmen (lite olika sätt i olika webbläsare) och dels kan det gå att ändra teckensnitt. Arial som används här anses dock som ett av de tydligare teckensnitten för skärm, så jag föreslår förstoring.

Förstoring gör du via menyn Visa -> Textstorlek (kan heta zoom i vissa program). Zooma kan du även göra via tangentbordet: Ctrl + +

Din påstående om långa rader har du helt rätt i.

(Försökte precis ändra till större textstorlek, men det funkade inte - så jag rekommenderar zoomen)
 
Ett problem med att zooma via Ctrl-+ (eller Ctrl-scrollhjul) är att det åtminstone i nyare Firefox inte bara ändrar textstorleken utan i själva verket zoomar in hela sidan, inklusive de rutor som texten står i (så att hur mycket man än zoomar så får man ungefär lika många tecken per rad ändå) samt bilder (så att de efter ett par inzoomningar blir fula och hackiga). Det går att stänga av det, och bara zooma själva textstorleken, genom att ändra inställningarna i Firefox. Skriv in "about:config" i addressraden, skriv "zoom" i sökrutan som kommer upp, och se till att sätta "browser.zoom.full" till "false".
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...