Friluftstips

Hej!

Behöver lite tips på möjliga friluftsaktiviteter i Uppsala/Stockholms-trakten i början av november.

Tänkte överraska min sambo med någonting trevligt, men tyvärr är ju november inte precis den bästa tiden på året, för sent på säsongen för vandring (kanske), och för tidigt för snö och is.

Alltså, alla tips mottages tacksamt. Särskilt tips av typen övernattning i en eller ett par nätter med aktiviteter på dagarna. Lite svårt att förklara vad jag menar, men jag hoppas att ni förstår. Allting jag hittar har antingen stängt för säsongen eller öppnar igen i januari.

Tack på förhand!
/Per
 
Du är ju ganska vag om vad du söker och hur mycket friluftsliv/komfort/strapats/romantik det skall vara, eller vad det får kosta, men vad sägs om något av följande:
- hitta ett vandrarhem i anslutning till en led (tex. Bogesundslandet/Blå Leden). Gå dit, sov över, gå till Vaxholm nästa dag och ta bussen tillbaka
- Vandrarhem i skärgården, strosa runt på den aktuella ön (Utö, Arholma, Sandhamn, Finnhamn). Bekvämare alternativ: Värdshus i skärgården
- Konferenshotell har ofta helgpaket typ Spahelg, gourmethelg. Det finns massor av sådana anläggningar i Uppland. Ta en lång vandring eller cykelltur första dagen, njut av anläggningen och varandra andra dagen
- Gå Upplandsleden och sov i vindskydd
- Åk till Stockholm, bo där du tycker att ekonomin tillåter, ta en lång promenad runt de större Kungsholmen/Söder/Djurgården. Ät gott och fika ofta
- osv
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.