Varför så få kvinnor?

Tankräm, tandborste, tvål, deodorant och min batteridrivna skäggtrimmare med solcellsladdare. Inte ett steg på fjället utan dessa. Men vet aldrig .... UL? Då tar man inte ens tandborste eller ..?
 
Spöket; sa:
Självklart har man koll på vilket märke som har den lättaste kajalpennan. Svårare än så är det inte! :)

//Aina

Om inte ens tältet får följa med till fördel för vindsäcken som man sover i, då får fanken ingen kajakpenna (jag vet, kajal..) följa med ;)

// Jocke
 
Kan det vara så att det helt enkelt finns en överrepresentation av killar i åldern 20-25 ute i naturen, och inte en underrepresentation av kvinnor?

Även om man har friluftat som barn kommer ofta tonåren mellan med andra intressen, och friluftintresset släcks i många fall. Sen gäller det ju att det tänder igen när man blir vuxen.
Jag och många andra killar fick en nytändning efter lumpen. Därav en stor hög med 20-åringa killar som bär för stora ryggor på Kungsleden, medan de få tjejer som finns där är "gamla rävar" som inte släppt sitt scoutande genom tonåren.

För tjejer finns inte den naturliga (nåja) chansen till nytändning, så det kanske tar några år innan ett friluftsintresse kan gå igång igen efter att ha dödats av tonårens ytliga kultur :)

Vad tror ni om den teorin?

Det här för också med sig att de flesta friluftskvinnor i den här åldern antingen är upptagna (utsläpade av respektive) alternativt nördiga scouttjejer med bomullsskkjorta och hela packningen dinglande utanpå ryggan? ;)
 
bananmannen; sa:
Hur UL är det? När jag är ute har jag bara med en liten tvål och tandkräm, inget annat. Även om jag är borta en vecka.
Här är naturligtvis förklaringen till varför det är så få kvinnor i fjällen.


ja, alltså inte att det är så tungt att bära beauty-boxen, utan att den där Filip m fl går runt med bara tvål och tandkräm. Ingen deo, ingen nose-trimmer, ingen batteridriven hårtork. Han rakar sig säkert med morakniven också, för att skaffa sig rätta gulag-looken. Inte direkt metrosexuellt. Jag anar en trend där även män kommer att börja stanna hemma pga samma problem. Brorsan sade t ex nej till sommarens fjälltur delvis för att han får så vansinnigt med finnar av att sova halvsvettig i en sovsäck i ett tält i en vecka.

Tror ni också att framtidens "bushcraft" kommer att innehålla tips som "Kajalpenna av träkol från elden", "Deodorant från pors och kvanne", "Peelingkräm av strandgrus" och "Fuktkräm av det där fettet som alla har strax bakom öronen"?
 
Rungá; sa:
Tankräm, tandborste, tvål, deodorant och min batteridrivna skäggtrimmare med solcellsladdare. Inte ett steg på fjället utan dessa. Men vet aldrig .... UL? Då tar man inte ens tandborste eller ..?

Vi kvinnor kan inte leva utan våra cremer och vårt smink, vi är nakna utan färg på kinderna ;)
 
LadySnas; sa:
Vi kvinnor kan inte leva utan våra cremer och vårt smink, vi är nakna utan färg på kinderna ;)
Men men, det är väl färg på kinderna man får av att vara ute? Och ögonskugga får man på köpet efter första natten i en kall sovsäck under vargarnas ylande. Afrofrillan kommer efter några dagar till (eller dreads!), och hittar man blåbär så slipper man ta med läppstift. Allt det där konstgjorda härstammar egentligen från naturen!
 
LadySnas; sa:
Rungá; sa:
Tankräm, tandborste, tvål, deodorant och min batteridrivna skäggtrimmare med solcellsladdare. Inte ett steg på fjället utan dessa. Men vet aldrig .... UL? Då tar man inte ens tandborste eller ..?

Vi kvinnor kan inte leva utan våra cremer och vårt smink, vi är nakna utan färg på kinderna ;)

Det finns smink och cremer i naturen. Det är bara att leta och vara kreativ.
 
Få yngre överhuvudtaget :(

Jag tycker att det är få under 40 år överhuvudtaget. I varje fall bland långfärdspaddlarna. De under 40 som paddlar långtur är scouter i klumpiga kanadensare.

Och angående smink. På en av de Sörmlandsledsetapper som klättrar längs Bråvikens strand och är markerad med ganska hög svårighetsgrad, hittade jag en lila lösnagel vid en plats där det var brant klättring 1½-2 meter. Intill hittade jag skoavtryck efter höga stilettklackar, ca 1cm i diameter och säkert 4-5cm djupa...

Sedan har jag märkt att friluftsliv, kajak och foto är negativt att ange som fritidsintressen när man söker jobb. Då anses man vara ensamvarg som inte klarar av grupparbete. Det har antyds några gånger, men när jag i mitten av 90-talet sökte jobb som montör på en viss fabrik i Trollhättan sa de det rakt ut vid andra besöket att det vägde tungt till att stryka mig. De två besöken var förövrigt tuffare än mönstringen :)
 
Strykarräven; sa:
../ Afrofrillan kommer efter några dagar till (eller dreads!), och hittar man blåbär så slipper man ta med läppstift. Allt det där konstgjorda härstammar egentligen från naturen!
Det kan ju se ut såhär efter en vecka utan hårborsten.
cpic4443b44e984cb.jpg

Eller så kan detta vara orsaken till att så få kvinnor vågar sig ut i naturen :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...