Hemvärnet!

Re: Re: Re: Böka...

Robwah-9; sa:
Tror nog vi ska börja kontrollera försäljningen av halvtaskiga köksknivar först då det är ett av Sveriges vanligaste mordvapen.

Skillnaden är väl att man inom försvaret faktiskt tränar sig för att ha ihjäl folk med sin AK. Dylika vapen har väl knappast heller någon annan användning än just detta (det är väl t ex inget att ha med sig på älgjakten direkt). Medan däremot köksknivar har många nyttoanvändningsområden. Är du inte bekant med dem finns böcker (för att inte tala om instruktionsprogram på tv) att tillgå. Sökord "matlagning".
 
Hemvärnet

När jag läs inläggen ser jag ennhel del av historia.
För det första kan jag säga att det nog förekommer en del som har kvar det gamla socken tänkandet och därmed också att det hör till med en "sex pack".
Dessa enheter fasas ut efter hand.
Både kvinnor och män kan vara med i Hemvärnet.
Att gå med i Hemvärnet betyder att om man passerar de instanser som kontrollerar att man är lämplig skall gå en introduktionsutbildning. Detta även om man fullgjort värnplikt. De som inte gjort värnplikt måste gå en längre utbildning.
När man sedan antigits och skrivit på hemvärnskontrakt förbinder man sig att fullgöra minst 20 tim årligen. Vid insatspluton minst 60 tim. Befäl gör skälvklart mer tid.
När man fullgjort sina timma får man en viss ersättning. För resor bilersättning.
Gör man inte någon tid så efter redan efter noll året får man lämna in vapnet.
Det är ett baskrav att fullgöra viss vapentjänst varje år. Om inte tas vapnet in.
Jag vågar påstå att det Hemvärn vi har idag är betydligt bättre än vad det var i forna tider.
De som är intresserad och lämpliga finns det stor möjlighet till utbildning. Man kan således anvansera från hemvärnssoldat till bataljonchef.
Varje kurs är från någon vecka ett flertal veckor.

Hemvärnets uppgift är i första hand att skydda samhället. Men också stödja samhället vid stora påfrestningar. Det kan gälla allt från skogbränder till eftersök.

Det är inget ovanligt att vi fullgör "skarpa" uppgifter till trots att vi lever i ett fredligt samhälle. En av dessa är den Högvakttjänst som vi fullgör.
För att gå Högvakt genomförs 2 till 3 helger med särskild träning inför högvakten.
Det är dock frivilligt att delta i denna.

Jag vill nog slutligen påstå att det är ett mycket fint kamratskap i Hemvärnet.

Jag föreslår att den som är intresserad eller undrar över något kan gå in på hemsidan på
http://www.hemvarnet.mil.se
och sedan till länkar på hemvärnsförbanden som är närmast din ort.

Ingvar
 
Re: Re: Re: Re: Böka...

ornskar; sa:
Skillnaden är väl att man inom försvaret faktiskt tränar sig för att ha ihjäl folk med sin AK. Dylika vapen har väl knappast heller någon annan användning än just detta (det är väl t ex inget att ha med sig på älgjakten direkt). Medan däremot köksknivar har många nyttoanvändningsområden.

Men... Vill du verkligen dra igång den här meningslösa diskussionen om vilka vapen som dödar och varför..? I så fall kom med något nytt!!
 
Den disskusionen behöver inte tas här.
Det är som vanligt frivilligt vad man gör.
Om man sedan är filatelist eller hemvärnsman får man ju välja själv.
Men det var ju ett svar på den fråga som Maua ställde.
ingvar
 
Re: Re: Böka...

ornskar; sa:
Här öppnar sig möjligheter för presumtiva yrkesmördare. Jag som i min enfald trodde att försvaret såg skjutandet som något nödvändigt ont – det är ju trots allt människor som står på andra sidan gevärspipan om det blir allvar av – men här är det uppenbarligen så att man gör det för att det "är kul" och kanske rent av "häftigt".

Presumtiva yrkesmördare finns inom alla grupperingar. Det är dessutom bara löjligt att dölja att man är vapenkåt typ "jag är med för att värna om freden". Trots att det finns nästa 100 000 vapen ute så händer det väldigt sällan några incidenter. Vapnen är dessutom låsta med vapenlås vid förvaring så de kan inte användas "civilt".
 
I ärlighetens namn mâste man väl hâlla med om att det trots alla vapen och skjutglada fingrar inte avhörts mânga mord medelst hemvärns-AK (pâ min tid hade de Mauser-gevär m/98),... säkert har det varit en hel del incidenter som kunde slutat illa, eller tom slutat illa, under övningar etc., men som sagt utanför detta har det vál trots allt varit lugnt.

Minns just en incident när ett para skjutglada hemvärns-gubbs pepprade en polisbil som var pà väg att bevaka samma beredskapsförràd som de.. vill minnas att ingen dog.

Sen som sagt, säkerligen är huvudelen av de som är med i hemvärnet där för att de tycker om att skjuta och allt annat som hör militärlivet till.. sákert inget att hymla om, och ej heller att ta upp till debatt.

Dock, om detta har med utsidan att göra är väl en annan frâga, kanske?

Mvh / Mats
 
Re: Re: Böka...

ornskar; sa:
Jag som i min enfald trodde att försvaret såg skjutandet som något nödvändigt ont ... men här är det uppenbarligen så att man gör det för att det "är kul" och kanske rent av "häftigt".

Man gör det inte för att det är kul. Men det är kul.
Den yrkes- fritids- eller reservsoldat som inte har vett att erkänna att man tycker att det är kul när det smäller (om man tycker det, alltså) har inte tillräcklig självinsikt för att få bära vapen.

Att jag tycker att det är kul att skjuta och spränga ligger inte alls i motsatsförhållande till att jag är pacifist.

Men om man söker sig till det militära bara för att det är kul att panga så har man gjort ett farligt misstag.
 
Idel komentarer! Kul. Jag har inte gjort slag i saken ännu. Hur jag än vrider och vänder på det, verkar det alltid vara fel tillfälle att gå med! I höstas var det för kall och det blev ju inte bättre av att vintern kom. Sen när det väl blev vår, så hade jag inte lust för då var det så många andra projekt. Nu har sommaren kommit, och då vet ni ju hur det är! Hur är det, när är bästa tiden att gå med? Kör dom itroduktionskurser regelbundet eller endast vid vissa tider på året?

Lite komentarer till några av trådarna!

Ang vapendårar osv. Till mig sa dom att man måste ha varit hemvärnsman i ett år för att få ha sitt vapen hemma! Där borde ju rötäggen sållas bort tycker man!

Ang hu kul det är att skjuta:

Jo jag tycker det är kul att skjuta. Det är en av anledningarna till att jag funderar på att gå med. Jag hade viss talang för det i lumpen och jag saknar skyttet!

Trevlig sommar!

Fredrik
 
Maua; sa:
Ang vapendårar osv. Till mig sa dom att man måste ha varit hemvärnsman i ett år för att få ha sitt vapen hemma! Där borde ju rötäggen sållas bort tycker man!

Vet ej var du hört detta ifrån, men vi fick ut våra vapen direkt efter introutbildningen. Däremot tar ansökningen ett bra tag (fick vänta i ~7-8 månader)...

Hemvärnet är något jag rekommenderar ifall du tycker om friluftsliv (i militär variant). Som tidigare nämnts så kan du lägga ditt "hemvärnande" efter ambitionsnivå - hemvärnsman, hemvärnsbefäl, insats, insatsbefäl and so on...

Jag är med i hemvärnet för att det ger mig bra möjlighet att träna min ledarskapsförmåga (är hv-bef på insats)/leda människor, idka friluftsliv i lite alternativa former, samt göra en insats för samhället (ja, jag känner att jag får göra detta, trots glirningarna som ovanstående har skrivit). Visst kan det vara lite skoj när det "smäller och har sig", men det ligger väldigt lågt ner på min "motivationslista" till varför jag är med.

Att ha en AK hemma ser jag som ett "nödvändigt ont". Hade gärna förvarat den på förrådet, men det krånglar till det lite vid övningar.
/D
 
Fluoronauten; sa:
Att ha en AK hemma ser jag som ett "nödvändigt ont". Hade gärna förvarat den på förrådet, men det krånglar till det lite vid övningar.
/D

hur e det med regler för förvaring?.. Det gäller väl naturligtvis samma regler som för jaktvapen??
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.