Vivobarefoot Off Road Hi

Jag har köpt ett par från ebay. De har inte kommit än, men lovar att recensera så snart de är här.

Skickat från mobilen
 
Skulle nog vilja få bekräftat hur vattentäta de egentligen är innan jag skulle slå till. De ser ut som att de skulle kunna ta en bra stund på sig att torka. Vikt?
 
Skulle nog vilja få bekräftat hur vattentäta de egentligen är innan jag skulle slå till. De ser ut som att de skulle kunna ta en bra stund på sig att torka. Vikt?
Samma tveksamheter här, det är därför jag undrar om någon testat IRL.
Det står "waterproof" och "breathable" i specen, utan att man får reda på mer, så man undrar ju hur svettiga/svårtorkade de är. Det ser ju inte heller ut som om de gick att sula om.
Tåpartiet verkar också väl smalt för oss ankfotingar, men jag är av nöden van att kompromissa :p

Vikten är enligt tillverkarens spec 375 g dam, knappt 400 g herr.
 
Å andra sidan är väl 80% av alla hikingkängor som finns att köpa idag med membran. Det borde vara lika vattentätt i en minimalistsko som i en vanlig. Utbytbar sula får du knappast heller på en vanlig hikingkänga i den prisklassen.

Sen om jag förstått rätt så har den relativt smal tåbox jämfört med andra minimalistkängor, men ändå bred jämfört med de flesta andra skor. Dock har jag inte fått dom än så detta är bara spekulationer.

Lovar att recensera.

Skickat från mobilen
 
Å andra sidan är väl 80% av alla hikingkängor som finns att köpa idag med membran. Det borde vara lika vattentätt i en minimalistsko som i en vanlig. Utbytbar sula får du knappast heller på en vanlig hikingkänga i den prisklassen.

Sen om jag förstått rätt så har den relativt smal tåbox jämfört med andra minimalistkängor, men ändå bred jämfört med de flesta andra skor. Dock har jag inte fått dom än så detta är bara spekulationer.

Lovar att recensera.

Skickat från mobilen

Nja, mina Inov-8 RocLite 390 GTX är så långt från vattentäta man kan komma. Men det behöver inte vara ett generellt mönster för lätta membrankängor, även då många recensioner pekar åt det hållet. Skulle jag köpa nytt idag så skulle jag satsa på blöta, men snabbtorkande skor typ vattensport.
 
Ok. Nu har dom kommit. Har bara testat dom i naturen en timme, dock i regn. Första kntrycket är ok. De höll tätt, inte minsta blöt. De är lite små i storlek, jag valde en storlek större än jag normalt har av samma märke men med en ullhikingstrumpa av modell halvtjock i så är de på gränsen. De är smalare över foten än andra vivobarefootmodeller. Det är fortfarande en rätt bred sko och de räcker till för mig som har bred fot. Smalheten upplevde jag mer överdär foten är bredast, tåboxen är tillräckligt bred för mig.

I övrigt, underbart att gå i skog med så tunn sula, överlägsen kontakt med underlaget. Ser fram mot att använda dom mer ute i terrängen.

Bara ett första intryck.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.