om att ställa högre krav på ledare

avancerad utförarkurs vs ledarkurs

För säkerhets skull (även nu metaforiskt) no1:
Den bästa klättraren kan såklart vara den bästa instruktören eller ledaren - men det är ingen automatik i detta. Det är två olika fallenheter, eller olika vanor, eller olika färdigheter...

För säkerhets skull no2:
Vissa grundfärdigheter är oftast ordentligt nödvändiga. Kartakompasshantering kan vara ett sånt exempel.

Ett dilemma jag upplevt är att det ofta saknas utbildningar/kurser för avancerad utövare. Ofta finns en grundkurs och nästa utbildning är ledarkurs. Då jag gick skridskoledarutbildning var t ex ngåra av deltagarna skrinnnare som åkt några år och ville lära sig mera men hade inte någon ambintion att leda skridskoturer. Jag känner igen detta från flera flera andra sporter/aktiviteter jag ägnar mig åt - det finns grundkurs men strax därefter är det ledarkurs direkt.
Undantaget är väl dykning där det finns gott om vidareutbildningar för erfarna utövare.

/Patrik, som gärna går flera avancerade utförarkurser varvat med ledarutbildningar
 
Inom en förening är det väl bara för intresserade medlemmar att dra igång en kurs? Problemet där är väl då att hitta nån som kan mer än deltagarna och dessutom kan lära ut det.

Pratar vi om "köpta" kurser så handlar det antagligen om tillgång och efterfrågan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.