Minimalistiskt överlevnadskit

Igår höll min dagstur på att bli en övernattning p.g.a bristande navigering. Insåg då hur dåligt förbered jag är för en sån situation.

Nu tänkte jag sätt ihop en "överlevnads"-ask att alltid ha i väskan, som kan göra en oplanerad övernattning lite mer bekväm (överlever gör man ju sannolikt oavsett). Tanken är att bara inkludera det som är mest användbart, för att hålla asken liten och lätt. Har tidigare haft en överlevnadsask men tog bort det för några år sedan för att jag tyckte den var för tung och plottrigt (hade kollat för mycket på pryliga, amerikanska youtubers).

Innehåll
Stormtändare/stormtändstickor - Vad rekommenderar ni för "eldkälla", om ni bara fick ta med en? Något litet som funkar med frusna händer och i dåligt väder.

Tände - Om ni fick välja ett, och litet? Ska kunna värma upp även fuktiga små grenar. Värmeljus? Tjärstickor? Braständare? Magnesiumblock?

Aluminiumfilt - Kan hålla värme, reflektera eld, användas som regnskydd

10 meter paracord - Kan underlätta mycket för att snabbt göra ett enklare vind-/regnskydd.

Ljuskälla - Liten pannlampa. Någon rekommendation på en liten och hållbar? Hur förvarar jag batterierna bäst?

Första hjälpen - plåster, smärtstillande, kompress, sårtvätt.

Är kluven till om jag ska använda en plast- eller aluminumlåda. Plast är lättare, men aluminium går att koka vatten i...

Tycker ni det saknas något? Andra förslag? Funderade på en regnponcho i plast för hårt väder, som också kan skäras upp och användas som regnskydd.

Jag har alltid med mig kniv, tändstål och kompass (ofta även yxa), så det behöver inte ingå i kittet.
 
Jag tänker att ett sånt överlevnadskit bara skulle bli som att ha med en liten bensindunk i bilen att man bara kör på tills man måste använda reservdunken/överlevnadskitet.

En pannlampa, regnställ, mat, ett litet sprit/gaskök gör dagsturen trevligare och funkar till att behålla energi och värme om det det några timmar extra att komma fram.
 
Jag tänker att ett sånt överlevnadskit bara skulle bli som att ha med en liten bensindunk i bilen att man bara kör på tills man måste använda reservdunken/överlevnadskitet.

Det är väl det som är tanken. Att kunna övernatta för att sedan ta sig ut själv / få hjälp.

Det är naturligtvis inte den enda packningen jag tar med mig. Planerar jag för en flerdagstur har jag ju med mig det som behövs, då är det sällan ett problem att stanna någon natt extra.
 
Ja

Enklast är att planera så att du i normala fall har tid och ork att ta dig till målet med god marginal.
 
Jag har alltid med mig kniv, tändstål och kompass (ofta även yxa), så det behöver inte ingå i kittet.

Nå då så. En flaska vatten och en näverbit i byxfickan så klarar du dig bra. Du ska ju bara ta dig igenom en natt. Ok, lägg till en poncho då. Inte undra på att du dumpade din förra "låda!"
 
Bästa överlevnadssatsen sitter mellan öronen. Vintertid är markkyla ett bekymmer, även en 4 mm gjutisoleringsmatta gör stor skillnad, en byggplastbit som tak, en stor sopsäck som sovpåse, 25 m persiennlina.
Allt rymms i en liten plastpåse, dock ej mellan öronen.

go tur

PS reservchokladkakan 200 g har jag även i dagsturssäcken den räcker för utmarschen om behov uppstår.
 
Jag har aldrig varit i en situation under en dagsutflykt där övernattning kommit på tal. Det är väl bara att gå på och komma hem senare?
Isf underlättar det om man har en bit mat och en pannlampa med sig. Mätt i magen och navigeringsljus med andra ord.

Kan man inte ta sig hem och övernattning kommer på tal så vill man väl ha regnskydd och varma och torra kläder. Inget av det ryms i en ask. Ja en foliefilt får man ju med sig om det räcker.

Räcker ditt lilla kit för att hålla dig vid liv under en natt?
Du får kanske anta att du brutit benet och inte kan springa omkring och leta ved. Mat, regnskydd, sovsäck/torra varma kläder samt kommunikationsutrustning är nog rimligare att ha med sig.
 
Tändstål, liten kompass, visselpipa, liten egg/kniv.
Plus kanske liten pannlampa och någon pocket-sized första hjälpen
 
Kunskap är som redan nämnts det viktigaste. Han har kniv, tändstål och yxa. Med det kan man bygga ett hyfsat läger och hålla sig varm. Det var inte tal om kroppsskada, bara dålig planering. Man klarar en natt utan sömn och svälter inte heller ihjäl (även om det är bra att få någonting i sig så man håller skärpan). Vinterfjäll är en annan fråga men det nämndes inte här.
 
Jag har fortfarande svårt att se poängen.

Man måste ju gå hyfsat långt åt fel håll om det ska vara värt att börja bygga läger och få en dålig natts sömn, istället för att gå hem.
"Rackarns! Jag råkade gå fel och nu kommer det ta fyra timmar att ta sig hem. Bäst att jag öppnar min burk och lägger en eller två timmar på att bygga ett läger, får en dålig natts sömn, och sen går jag hem imorgon!"

Är det då inte bättre att man har ett par snickers och en pannlampa i fickan, så att man orkar gå hem?
Eller fortsätter till närmsta väg och ringer efter skjuts?


Är det inte bättre att ta höjd och anpassa sig efter det man faktiskt ska göra, istället för att plocka ihop en liten ask med grejer med starkt begränsad funktion?

Ska man inte längre än 2 km från bilen, då behöver man inget.

Ska man gå i 4-6 timmar från bilen i oländig och svårnavigerad terräng, då kanske man ska utgå ifrån att det kan skita sig. Packa ner en tarp och en sovsäck, samt en påse mat och ett ultralätt kök. Det är ju 1,5 kg det handlar om.


Vill man nu ha en ask så är väl en foliefilt en bra grej. Vindskydd och regnskydd, i stort sett viktlöst.
Snickers eller liknande är energitätt och har i stort sett oändlig hållbarhet.
(Kniv, och tändstål utgår jag ifrån att man har med sig, men det kanske inte alla har.)
 
Jag antar att du redan har en hel del bra-att-ha med dig även på dagstur?

Stormtändare/stormtändstickor - eldstål hade du ju med dig!

Tände - en smaksak. Jag använder rullar av tidningspapper doppade i paraffin mest för att jag har tillgång.

Aluminiumfilt har jag ingen erfarenhet av.

paracord tar ingen plats iaf.. och snören behövs när man minst anar det

Ljuskälla - Liten pannlampa. Bra att ha alltid. Till exempel när du får punka på bilen på väg hem i mörkret.

Första hjälpen - plåster, smärtstillande, kompress, sårtvätt. Det tycker jag är självskrivet även utan survivalaspekten. Gör turen mycket roligare om du slipper huvudvärk och kan lägga ett tryckförband om något riktigt illa händer.

Är kluven till om jag ska använda en plast- eller aluminumlåda. - en påse eller ett fack i ryggan? Fickan? Jag har saker utspritt. Förband i höger benficka.. tände i en torr ficka där jag torkar kottar också. När de väl glöder så slocknar de inte i första taget.
Tycker ni det saknas något?
Liggunderlag har jag med även på dagstur. För att det är bekvämt.

Andra förslag? Funderade på en regnponcho i plast för hårt väder, som också kan skäras upp och användas som regnskydd.
Det finns ju ”färdiga” ponchos som är rektangulära med öljetter och knappar att göra tarp av.
Två ponchos kan bli ett tält. Fast det är ju inget man får ner i sin minimalistiska låda.
Tanken är god, kan man hålla sig torr är mycket vunnet. Går ju att använda på fikarasten också..

Jag har alltid med mig kniv, tändstål och kompass (ofta även yxa), så det behöver inte ingå i kittet.

Risken att behöva övernatta istället för att gå ett par timmar extra på en dagstur är nog inte stor.
Men det kan hända, och eld, regnskydd, första förband är ju inga saker man blir ledsen av även om man bara behöver värma sig i ösregnet med sitt nyomlagda yxhugg i benet på väg hemåt.. släng in något sött också så blir humöret bättre :)

Lång utläggning, men lite av vad jag tror att jag vill komma fram till är att utnyttja ”nödsakerna” för extra komfort så att det är lönt att ha med dom även när allt går som planerat.
 
Jag har fortfarande svårt att se poängen.

Man måste ju gå hyfsat långt åt fel håll om det ska vara värt att börja bygga läger och få en dålig natts sömn, istället för att gå hem.
"Rackarns! Jag råkade gå fel och nu kommer det ta fyra timmar att ta sig hem. Bäst att jag öppnar min burk och lägger en eller två timmar på att bygga ett läger, får en dålig natts sömn, och sen går jag hem imorgon!"

Är det då inte bättre att man har ett par snickers och en pannlampa i fickan, så att man orkar gå hem?
Eller fortsätter till närmsta väg och ringer efter skjuts?


Är det inte bättre att ta höjd och anpassa sig efter det man faktiskt ska göra, istället för att plocka ihop en liten ask med grejer med starkt begränsad funktion?

Ska man inte längre än 2 km från bilen, då behöver man inget.

Ska man gå i 4-6 timmar från bilen i oländig och svårnavigerad terräng, då kanske man ska utgå ifrån att det kan skita sig. Packa ner en tarp och en sovsäck, samt en påse mat och ett ultralätt kök. Det är ju 1,5 kg det handlar om.


Vill man nu ha en ask så är väl en foliefilt en bra grej. Vindskydd och regnskydd, i stort sett viktlöst.
Snickers eller liknande är energitätt och har i stort sett oändlig hållbarhet.
(Kniv, och tändstål utgår jag ifrån att man har med sig, men det kanske inte alla har.)

Förstår inte varför du så medvetet försöker misstolka frågan..

Problemet var ju i det här fallet att jag inte hade en pannlampa. Känns inte rationellt att stövla omkring i skogen i bäckmörker.

Känns som folk blir otroligt provocerade av formuleringen "överlevnadsask", trots att jag satte överlevnad inom citationstecken. Och om ni blir det, så försök uppmustra lite god vilja och se den bakomliggande frågan: Vad borde man alltid ha med sig?

Självklart är det bättre att ta med sig -exakt- det man behöver för det man ska göra. Men det finns en mänsklig faktor, och det underlättar om man redan har det nödvändigaste packat. Det är bara bra förberedelse, inget annat.

Tack för alla bra svar, ni andra!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...