Gå utan papperskartor?

Kartor är sällan ett problem. Turistbyråer, bibliotek, campingplatser eller andra sevärdheter brukar ofta ha gratis kartor över närområdet och regionen. Jag vet inte hur din rutt ser ut, men om det finns möjlighet så se till att passera en turistbyrå, bibliotek, fjällstation eller liknande med jämna mellanrum, så klarar du dig med en mer översiktlig karta, typ google maps i mobilen som bas och så plockar du på dig relevanta kartor efter hand.
 
Jag kommer att ha Lantmäteriets topografiska i skala 1:50000 (generellt sett de bästa, tycker jag) huvudsakligen, men även de mer detaljerade där det är praktiskt. Utöver det har jag översiktskartor i grövre skala. Jag skriver ut alla kartor nu. Jag har som sagt skrivit ut upp till Värnamo så långt och det går bra.

Jag skulle aldrig vilja vara beroende av att kartor finns hemma och dessutom är det alldeles för dyrt så nej, jag skriver ut alla här hemma.

Nej, jag behöver inte ha alla på en gång, sant. :) Så jag tänkte börja ha kartor antigen till Jönköping eller till Örebro och be en vän att skicka kartor dit till mig Poste Restante. Nästa påfyllning blir kanske i Östersund och därefter kanske i Lycksele. Så det är lösbart. :)
 
Kartor är sällan ett problem. Turistbyråer, bibliotek, campingplatser eller andra sevärdheter brukar ofta ha gratis kartor över närområdet och regionen. Jag vet inte hur din rutt ser ut, men om det finns möjlighet så se till att passera en turistbyrå, bibliotek, fjällstation eller liknande med jämna mellanrum, så klarar du dig med en mer översiktlig karta, typ google maps i mobilen som bas och så plockar du på dig relevanta kartor efter hand.

Jag vill ha mer detaljerade kartor. Känner mig otrygg annars. Ska jag använda mobilen (internet är ine alltid tillgängligt och riskerar att kosta pengar om man använder det konstant) ska det vara pdf-filer jag skurit till själv så att det är precis de blad jag vill ha.
 
Frågeställningen är klart intressant, då det är frågan om hur länge Lantmäteriets papperskartor kommer att tryckas i Sverige.

Då de flesta mobiler inte riktigt är gjorda för långvariga vistelser i skog och mark, samt att mobilens skärm är ganska liten, så skulle jag definitivt satsa på papperskartor + kompass idag, gärna i kombination med en frilufts-GPS.

Men blir svaret det samma när de "smarta" glasögonen (typ Google glass etc.) slår igenom på bred front om 5-10 år? Inte säker på det. För med "smarta" glasögon borde det vara möjligt att se större kartbilder än vad som idag ryms på en papperskarta. Å blir dessa "smarta" glasögon tillräckligt driftsäkra och batterisnåla så vet i katten...
/Niklas
 
GPSen på telefon är jättebra för att ha koll på var man är. Men vill du veta åt vilket håll du ska gå så är kompassen (den i plast och inte den i telefon) oslagbar.




Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Håller med!

Ett litet sidospår: Jag planerar att skaffa en Samsung Xperia Z-5 Compact. Med energisparläge på och solcellsladdare (och vanlig) med så hoppas jag kunna hålla liv i den.

Min nuvarande är en begaganad gammal skitmodell av Samsung. Samsung är bra, men den här är uråldrig och har den sämsta batteritiden jag någonsin haft: bara runt ett och ett halvt dygn (runt 50 timmar som allra mest). Min gamla som blev stulen fick jag gratis när jag tecknade ett abonemang på Tele2, men batteritiden på den var nästan dubbelt så bra och det är ändå uselt - irrtiterande! - jämfört vad det varit på mina telefoner tidigare. Men när telefonerna blir mer avancerade så tar de också mer ström, det är väl det.
 
Kopiera

Hej! Jag har just köpt en färglaserskrivare och börjat skriva ut kartor till min vandring. Upp till Värnamo är nu utskrivet. Men så slog det mig att ... Jag ska ju köpa en ny telefon med 32 GB minne. Och jag kommer att ha solcellsladdare med (förutom en vanlig). Då kanske det räcker att ha laddat ner alla kartor på mobilen i förväg? Det går ju att ladda ner dem från min e-mejl eller dropbox i omgånger om det är för stort att ha alla i mobilen på samma gång.

Så min fråga är: Vågar man gå utan fysiska kartor? Är det säkert nog att förlita sig 100% på att mobilen ska funka? Att bara titta på dokument som redan finns nerladdare på mobilen borde väl inte ta så mycket batteri heller, antar jag?!

Själv vill jag inte vara beroende av batterier. Det finns riktiga saker och saker som ska laddas. Så karta ska med. Zoomar man hoppar information till och från på en karta i mobilen.

Brukar kopiera kartor men tänk på att bläcket är mycket mer fuktkänsligt är tryckt karta så mina kartor blir inplastade innan tur. Fördel går att sitta på och underlägg till div saker. Nackdel hårda och går inte ned i fickan.
 
Energisparläge (antar att du menar deras Stamina) ökar inte batteritiden nåt enormt. Flygplansläge däremot (d.v.s. radion avstängd) gör att telefonen i princip inte drar nåt batteri alls när skärmen är släckt (jag har provat detta på scoutläger med min Z1 compact).

Men när du använder telefonen så är det skärmen som drar mest ström. Tittar jag på vad som förbrukar ström på min telefon så står skärmen nästan alltid för runt 50% av förbrukningen. Så det enda sättet att få mobilens batteri att räcka "jättelänge" är att inte använda skärmen... och det gör mobilen oanvändbar för navigering:)

Problemet är att mobiltelefoner idag har en skärm som är belyst bakifrån. Det man vill ha är en skärm som är belyst framifrån (med belysning som kan stängas av när man befinner sig i ljus miljö). Då får man ner batteriförbrukningen rejält.
 
Fundering i ämnet som jag inte testat men fick iden så kanske någon kan berätta hur det är, på de flesta GPS plotters så kan man dra ner ljusstyrkan på skärmen och i vissa lägen välja en lägre upplösning/kvalitet för att just spara batterier finns den möjligheten på mobiler av smartphone modell?

Det är ju inte direkt nödvändigt med HD kvalitet för att kolla på kartor och att läsa SMS men vet som sagt inte om funktionen finns.
 
Om huvuddelen av färden ska gå i civilisation hade jag nog inte känt mig otrygg med kartor endast i digital form. Navigering efter väg har ju en fördelen att man sällan behöver konsultera kartan efter att man traskat in på (eller längs med) rätt väg. En ny Xperia med flygplansläge (om kartorna ligger på minneskortet) har BRA batteritid, med en solcellsladdare för underhållsladdning och ett batteripack (finns ju väldigt billiga 13k mAh) som backup, så har man rätt goda förutsättningar att ha ström oavsett när man behöver det. Och att låna ström när behovet uppstår torde inte heller vara någon omöjlighet.
 
Papperskartor- det enda rätta??

Jag har sedan ett antal år gått med gps - numera som en app i telefonen.
Fördelarna är uppenbara- hela Sveriges kartor med mig vart jag än är. Dessutom är gps-kartorna gratis sedan den 1:a januari och kan laddas ner via nätet i kmz-format. Batterifrågan är naturligtvis det mest kritiska men ordentligt stor solcellsladdare ingår numera. En styrka är ju att du kan lägga in rutter, och köra spårning. Det betyder att du vet var du kommer ifrån, vart du befinner dig och åt vilket håll du skall gå i varje ögonblick. Till sommaren blir det en "padda" och då blir storleken på kartan acceptabel. Givetvis förpackad i vattensäkert "kartfodral". Total vikt på hela utrustningen ca 6 hg.

Jag ser nog snarast papperskartor och kompass som reservutrustning om tekniken skulle krångla. Jag går gärna ensam utanför lederna och med den här utrustningen så går jag inte vilse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EvaR Gå sparade spår? Navigering 10
tekman Gå från IMG/MP-fil till GPX. Navigering 1
avslut Garmin 60SCx "gå till" Navigering 26
PR 276C ver. 3.00 - tips för att gå runt bugg Navigering 1
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
vandrafjäll Köra utan vhf-antennen Astro 220 ? Navigering 8
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Anders.Appelqvist lean GPS utan skärm och lull lull Navigering 12
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
holsson GPS utan kartfunktion Navigering 6
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
Eric W Navigera utan GPS Navigering 39
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
jonasolof Installera CN8 Europe utan föregående CD Navigering 5
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
sundancekid Gps UTAN kartfunktion! Navigering 16
kanotisten Dator utan COM-port Navigering 21
Brune GPS fix utan GPS mottagare Navigering 13
Nyman Installera Friluftskartan utan att ha Gps inkopplad Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
d.a.n.i.e.l GPS utan kartfönster för höjd- och längdmätning Navigering 5
NiclasH Precision utan DGPS Navigering 9
CyberJunkie Etrex Legend utan tid!? Navigering 8
bjornw Köra eTrex Summit utan GPS? Navigering 3
uler41 Papperskartor Navigering 2
Johan es Papperskartor till GPS och GPS i bil Navigering 13
ADO Papperskartor och GPS Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.