Row to Russia for Equality

Mitt nästa äventyrsprojekt går under namnet Row to Russia for equality. Huvudsponsor blir Row Generation (www.rowgeneration.se) och roddbåten är en Vagabond 4.7. Självklart kommer äventyret sträva efter att med egen kraft förflytta sig i naturen för att lämna ett så lågt miljöavtryck som möjligt så som det alltid kommer bli. Budskapet kommer handla om jämställdhet eller snarare den ojämställdhet som fortfarande är rådande i Sverige och som borde vara ett föregångsland och visa vägen för resten av världen. Roddturen startar den 7:e juni från Skandinaviens största outdoor festival vid Sjöhistoriska muséet (www.stockholmoutdoor.se). Mer info finner ni på min hemsida (www.meningenmedlivet.nu)

Detta är ett kontroversiellt och laddat budskap och jag hade gärna valt ett mer neutralt budskap men eftersom jag just nu brinner mest för denna orättvisa har jag just inget val än att följa min magkänsla.

// Sören Kjellkvist
 

Bilagor

  • row.jpg
    row.jpg
    29.6 KB · Visningar: 1,290
Jag vill ro iland Samtyckeslagen!

Jag ror för att påskynda samtyckeslagstiftningen samt öka medvetandegraden om jämställdhet!
Att Nej betyder Nej är självklart för alla och i alla situationer utom när det gäller samlag. Om inte offret dessutom gör fysiskt motstånd så betyder nej ingenting i svensk lagstiftning eftersom våldsutövaren då genomför samlaget utan tvång. Paradoxalt nog så är den absolut vanligaste reaktionen när man blir utsatt för en våldtäkt att man blir paralyserad, lamslagen och rädd, vilket resulterar i att man inte gör fysiskt motstånd. Resultatet blir de absurda friande rättegångar som fått så stor uppmärksamhet i media. Läs mer om Jämställdhet här: http://www.meningenmedlivet.nu/index-1.html Vi måste skapa en trygg och rättvis uppväxt för våra barn oavsett kön.
 
Jag tycker att det låter som ett spännande äventyr att paddla dit (vilken sträcka bli det? )
De där båtar är dessutom riktig roliga och bra. Skulle gärna har en sådan jag själv :)
Ditt påpekande är också en väldigt viktig sak som verkligen behöva lyftas fram!
Jag förstår dock inte riktig sammanhanget mellan "ro-ryssland-påpekande och dig"?
 
Rutten är inte spikad och det blir väder och vindförhållanden som får avgöra. Troligtvis blir det via Åland. Slutdestinationen blir Ryssland inne i Finska viken. Ska bli väldigt intressant att jämföra denna roddbåt kontra havskajaken och se på skillnaderna när det kommer till att färdas längre sträckor.
Vid ett äventyr får man ett medialt utrymme och en möjlighet att påverka via de som följer bloggen/media/facebook och äventyret. Min personliga åsikt är att man då både har en skyldighet och stor möjlighet att bidra. Det ger en själv även ett större mål än att bara förverkliga sina egna drömmar. Jag tycker inte att äventyret och budskapet behöver vara sammankopplat, men det är ju givetvis en fördel om de är det. I mitt fall väljer jag bara det som upprör/påverkar/berör mig mest. Om ni har något förslag på hur jag bättre kan knyta ihop säcken tas det givetvis tacksamt emot, men i detta fall blir det nog svårt.
 
Nu när dom främlingsfientliga har börjat marschera igen är sådana här projekt viktiga. Personligen skulle jag kontakta någon rysk grupp som jobbar med sådana här frågor för att få ut så mycket som möjligt av projektet.

Vagabonden har gjort fler längre resor på öppet vatten och Wim har fått mängder med bra feedback Som han sedan använt för att utveckla båten. Explorern som har ett identiskt skrov är i princip en öppen båt tänkt för skyddade vatten. Men folk gav sig ut på betydligt längre resor än vad vi tänkt oss. Och det kändes faktiskt lite läskigt. Detta gjorde att vi skyndade på utvecklingen av Vagabonden. Som är betydligt mer anpassad för rodd på öppna vatten.

Hans Friedel
 
Det är det som kommer bli så intressant med Vagabonden. Jag vet precis vad jag kan vänta mig från havskajaken när det gäller höga vågor, vind och öppna vatten. Nu får jag möjlighet att testa roddbåtens svar på havskajaken. Går det att få ut ännu mer? Hur långa distanser går det att göra utan att kliva ur? Kan man sova i den, och i så fall hur? Hur kommer natur och upplevelser att skilja sig när man tar sig fram med rodd istället?
 
Till Ryssland krävs visum. Hoppas att du tänkt på den saken. Bli gripen i Ryssland är det sista man vill, särskilt om man kommer i politiska syften som maktapparaten inte gillar.

Spännande resa. Hur lång tid har du uppskattat att det kommer ta dig att ro dit?
 
Polisstater är alltid intressanta även om besvärligare att påverka. Ha alla papper i ordning, se till att ha vittnen, helst med gående kameror.
go tur
 
Vagabond/Explorer har samma stabilitet som en rejälare Canadensare. Vill man kan man luta sig mot förskottet. Sittbrunnen är nog för liten om man vill sträcka ut sig. Vilket kanske inte är att rekomendera om man är ute på öppet vatten. Håller med dom som säger att man får kolla upp visum och liknande. Annat man får passa sig är att bli påseglad. Det är mycket trafik i Finska viken. Det gäller att synas och att hålla sig undan
 

Bilagor

  • vagabond.jpg
    vagabond.jpg
    22.9 KB · Visningar: 748
Intressant äventyr!

Det är det som kommer bli så intressant med Vagabonden. Jag vet precis vad jag kan vänta mig från havskajaken när det gäller höga vågor, vind och öppna vatten. Nu får jag möjlighet att testa roddbåtens svar på havskajaken. Går det att få ut ännu mer? Hur långa distanser går det att göra utan att kliva ur? Kan man sova i den, och i så fall hur? Hur kommer natur och upplevelser att skilja sig när man tar sig fram med rodd istället?

Jag kommer följa din blogg. Jag är också mycket intresserad av hur Vagabonden fungerar på långfärd jämfört med en kajak. Med tanke på öppet vatten kan det kanske vara lämpligt med ett drivankare också (såg inget sådant på din utrustningslista) och jag rekommenderar också en liten backspegel (jag har sytt fast min på kepsskärmen). Backspegeln köpte jag av Wim. Listig sak.

Lycka till
thomas
 
I polisstater som jag arbetat i gällde det alltid att vara korrekt, vänlig och genomföra sitt ärende enlighet med vilket mandat vi jobbade där under.

I forna Irak var det ingen samarbetsvilja på lägre nivå.

Men det tar tid och vad många av oss lätt glömmer är att begrepp som demokrati och frihet har olika betydelser och innebörd på olika platser.
Ett glatt gäng sydamerikanska officerare, från en ökänd militärdiktatur, ansåg att deras år i friheten var att de nu, på ett år istället för 15 år, kunde köpa sig en Merzedes. Thomas Paine var däremot helt okänd.

Afrikanska officerare var rädda för sina chefer, med rätta. Vår lilla USSR avdelning hade med en dam som spelade fru men var överpolitruken. Liberala USSR officerare kallades hem och hördes inte av mer.

Så att inför Olympiaden försöka få Ryssland öppnare är lovvärt men inte ofarligt. Fråga vad som hände med de svenskar som utvandrade till den en gång så nya Rådsrepubliken.
Filmen under solen och Boken En dag i IVans liv är väl brukad tid.

Ändamålet med alla resor är kunna komma hem och berätta vad man varit med om.
go tur
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...