Vad kostar det att GPS:a i Schweiz?

Ursäkta en novis undran ...

Jag ska vandra i Schweiz ett par dar och har just skaffat en android-mobil med GPS. Tillsammans med programvaran Jogtracker kan man följa sin vandring/joggning/rodd och få karta + tider etc på jogtrackers website.

Min fråga - vad kostar detta kalas?

Förstår jag rätt så är GPS-signalerna från satelliterna "gratis"
Men sen tillkommer väl mobilt bredband för google-kartan till jogtracker, samt en kort uppladdning på kvällen.
Jag antar att det är 6-8 timmars uppkoppling mot internet och google som riskerar att kosta. Ska kolla om Telia har info om avgifter i CH.

Har jag missat nåt? Riskerar jag chockmobilräkning?

Tack för alla råd på förhand ;-)
 
Förstår jag rätt så är GPS-signalerna från satelliterna "gratis"
Men sen tillkommer väl mobilt bredband för google-kartan till jogtracker, samt en kort uppladdning på kvällen. Jag antar att det är 6-8 timmars uppkoppling mot internet och google som riskerar att kosta. Ska kolla om Telia har info om avgifter i CH.

Har jag missat nåt? Riskerar jag chockmobilräkning?

Tack för alla råd på förhand ;-)

GPS-signalerna från satelliterna är mycket riktigt gratis.

Om du är orolig för mobilkostnaderna: undersök möjligheten att skaffa ett kontantkort i Schweiz och stoppa det i din mobil istället !!! Då slipper du utlandstaxa och kan surfa på Schweizisk lokaltaxa istället. Mobilavgifterna utomlands för svenska mobilabonnemang är alldeles för höga (drygt 30 kr/MByte i Schweiz för ett Telia-abonnemang) för att man ska tycka det är ok.

En annan möjlighet är att ladda ner kartor i förväg på telefonens minneskort, då behövs ingen nätverksåtkomst för att titta på kartorna.

Sedan kan du alltid använda papperskarta - den bör du ha med dig i vilket fall som helst som reservkarta ifall din Android-mobil slutar fungera. En traditionell kompass är också att rekommendera - den inbyggda kompassen i Android-lurar har för dålig noggrannhet.

Något du också bör tänka på är att ta med dig ett förråd av utbytesbatterier, alternativt möjlighet att under vandringen ladda mobilbatterier med solceller du fäster på ryggsäcken. Moderna smartphones har tyvärr betydligt kortare batterilivslängd än vad mobilerna brukade ha för några år sedan. Kanske du även bör ta med dig en lite enklare mobiltelefon som reserv - om det uppstår en nödsituation och alla batterier till din Androidlur har tagit slut, då kan du åtminstone ringa.
 
Ta en titt på t.ex. OruxMaps. Den använder sig av kartor som ligger på minneskortet (och du kan skapa egna kartor från t.ex. Google Maps). Då behöver du ingen datatrafik eller kan vänta med datatrafiken tills du har tillgång till trådlöst nätverk (första bästa McDonalds t.ex.).
 
Karta + höjdmätare + kompass

i förväg på telefonens minneskort, då behövs ingen nätverksåtkomst för att titta på kartorna. Sedan kan du alltid använda papperskarta - den bör du ha med dig i vilket fall som helst som reservkarta ifall din Android-mobil slutar fungera. En traditionell kompass är också att rekommendera - den inbyggda kompassen i Android-lurar har för dålig noggrannhet.

Karta + höjdmätare+ kompass, i den ordningen = ett måste om man vill kunna orientera sig säkert i alperna utanför vandringslederna. Att lita på batteridrivna elektroniska prylar är inte att rekommendera och kartan med höjdlinjer behöver man f ö kunna titta på ofta för att hålla koll på var man är. Även storleken på kartan har betydelse för orienteringen, de Schweiziska kartorna håller dessutom en fantastisk kvalitet!

Det tar noll sekunder från solsken och klar sikt tills man är insvept i dimma som är fullständigt ogenomtränglig... då är det lätt att hamna utanför leden även om den är välmarkerad. Glöm heller inte att kalibrera höjdmätaren så snart tillfälle ges.

Ett kartblad är oslagbart!

Ciao!

Uffe
 
Skall du gå leder?

Och det skulle jag rekommendera, finns inte så mycket bra sträckningar som inte redan är leder.

I så fall räcker det som skrivits tidigare utmärkt med en 1/25 000 dels topografisk papperskarta och en höjdmätare samt kompass för navigationen. Då kan du spara GPS-spåret för att kunna göra en färdplot på Google Earth eller inscannad papperskartebakgrund senare.

Din androidtelefon har sannolikt inte barografisk höjdmätare och GPS-höjden är inte så exakt som man önskar. (Jämförde en kompis lur med min Vista HCx i norska fjäll i somras.)

Papperskartorna brukar finnas att köpa i byarna och i en vinter och en sommarupplaga, de är synnerligen prisvärda.

Thure
 
Det blir billigt...

...
Har jag missat nåt?
...

Jag rekommenderar också att du skaffar ett motsvarande kontantkort och använder den, då vet du vad max-kostnaden blir. Annars är risken stor att du får en tråkig överraskning när du kommer hem. Beroende på vilka applikationer du har igång (betänk att vissa går i bakgrunden) så kan det innebära diverse "handskakningar" och data som skickas hit och dit = D Y R T.

Som "tur" är så har du inte så lång drifttid i din Android ...
Batteriet tar slut i samma hastighet som räkningen stiger om du kör med ditt svenska abonnemang.

God tur
 
GPS-signalerna från satelliterna är mycket riktigt gratis.

Om du är orolig för mobilkostnaderna: undersök möjligheten att skaffa ett kontantkort i Schweiz och stoppa det i din mobil istället !!! Då slipper du utlandstaxa och kan surfa på Schweizisk lokaltaxa istället. Mobilavgifterna utomlands för svenska mobilabonnemang är alldeles för höga (drygt 30 kr/MByte i Schweiz för ett Telia-abonnemang) för att man ska tycka det är ok.

När jag var i Schweiz förra sommaren så låg taxan på 146 kr / MB med Tele 2, men telia kanske har bättre avtal.. ( Men kom ihåg att Schweiz inte är med i EU och inte omfattas av resolutionen ang roamingavgifter inom EU.)
Och för att skaffa kontantkort så måste det registreras och det tar ett par dar och det behövs troligtvis ett personnummer (schweiziskt) och adress.

Jag tror att lösningen för att gpsa i Schweiz är offlinekartor, det går både snabbare och man behöver inte täckning (och därmed slipper man trafikkostnader)..
Det finns till Nokia i nokia maps och det bör väl finnas nån vettig lösning till android också.

Eller karta på papper givetvis.
 
Tipset om kontantkort är ju endast tillämpligt om TS har en telefon utan operatörslâsning.
Jag skulle skippa tanken pâ att använda telefonen för orientzering helt och istället följa tipsen om karta, höjdmätare och kompass. Det är dessutom roligare :)
 
Jag får väl upprepa tipset om OruxMaps eftersom ingen verkar tagit notis om det.

http://www.oruxmaps.com/index_en.html

With OruxMaps you can:

* Online map viewer (Google, Microsoft, Yandex, WMS,...)
* Online maps can be cached for offline navigation.
* Map Creator, from online maps to offline maps
* Offline map viewer. There is an application that lets you create calibrated maps for OruxMaps (see Download and Manual page).
* Offline layered maps.
* Map rotation, with compass or your direction.
* Map autoload, when leaving current map, or when a more detailed map is found in current position.
* TrackLog: Record your tracks (gpx, kml format)
* View old tracks/routes (gpx and kml format)
* Analize tracks/routes
* Zoom
* Save and edit Waypoints
* Upload/download your Tracks from Everytrail.com
* Live Tracking with MapMyTracks.com
* Show coordinates, header, speed, altitude, ...
 
Bilden klarnar - stort tack!!

Tack för alla tips & synpunkter, ska se vad det blir ... impad av expertisen på detta forum.

Vill bara förtydliga att jag går på led och naturligtvis primärt använder lokala kartor plus medhavd syftkompass.

GPS är en rolig grej men jag ser den för närvarande inte som navigeringsverktyg mer än i stadsmiljö :)
 
Tack för alla tips & synpunkter, ska se vad det blir ... impad av expertisen på detta forum.

Vill bara förtydliga att jag går på led och naturligtvis primärt använder lokala kartor plus medhavd syftkompass.

GPS är en rolig grej men jag ser den för närvarande inte som navigeringsverktyg mer än i stadsmiljö :)

Jag skulle använda papperskartor. De är mycket bra:
http://www.swisstopo.admin.ch/internet/swisstopo/en/home/products/maps.html

Det finns även lokala kartor, som har bättre "täckning" avett vandringsområde. Dessa kan man ofta köpa vid bergbanorna.

Mobilt internet är dyrt i Schweiz. Kolla orange, sunrise o swisscom för taxor.
Mig veterligen finns det ingen kontantkortsmöjlighet som i Sverige.

Online kartor i Schweiz kan man hitta via "GIS-tjänster" på kantonernas hemsidor.
Ett exempel ifrån Zürich:
http://www.giszh.zh.ch/internet/bd/arv/gis/de/home.html
(jag vet att Zürich inte är direkt en vadringskanton....men det duger som exempel vad man kan hitta)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasolof Är RIK ett proprietärt format som kostar? Navigering 1
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.