Vilken GPS skall jag köpa ??

Har 2 st GPS en riktigt gammal Magellan samt en Garmin inte så gammal.
Problemet är att Magellan har dålig noggrannhet samt suger batteri, hittar inte tillbaka till kantarellerna.
Garmin tappar kontakten så fort jag kommer in bland träden i skogen, och vad har jag då för nytta av den.
Jag är på jakt efter en Gps som fungerar i skogsmark samt på kvällen.
Tips mottages med tacksamhet.
 
En högkänslig mottagare

dvs en som klarar skog och liknande är mer eller mindre standard idag. Finns många sådana att välja på. Garmins modeller Vista respektive Legend HCx och 60-serien med kartor och minneskort är beprövade. Dakota och Colorado har förespråkare och troligen enklare att komma i gång med men är inte lika mångsidiga.

Räkna alltid med priset för kartor i dina kalkyler.

Thure
 
Å gillar du Magellan och dess kartor, så är det Triton-serien som gäller. Alltså Triton 400, Triton 500, Triton 1500 och Triton 2000.

Magellan har nyligen släppt en ny Exploristserie, med Explorist 710, Explorist 610, Explorist 510 och Explorist GC. Tyvärr verkar bara Explorist GC ha nått Sverige ännu men de andra modellerna är förhoppningsvis på gång.

När jag köpte min nuvarande GPS, var det kartans kvalitet som gjorde att det blev en Magellan.
/Niklas
 
karta

Var ut och sökte på G/M hemsidor, Magellan kan man köpa en skräddarsydd karta över ett specifikt område "bra". Det verkar inte finnas till Garmin eller har jag fel.
Finns det någon sida där det finns mer info om tekniska data funktion mm. till Garmin? Deras egen hemsida ger inte mycket information.
 
Gå och köp dig en Garmin GPSMAP 60 CSX.
Den är lite Volvo 850. Inte senaste modellen men väldigt oöm och driftsäker.
De kartor som finns i 50x50km är ju fastighetskartan. Har du inget behov av fastighetsbeteckningar och gränser så är det bättre att köpa Friluftskartan, då får du mer karta. Köp den på CD för då kan du ha kartan både i datorn och i två GPs-enheter SAMTIDIGT.
 
Gå och köp dig en Garmin GPSMAP 60 CSX.
Den är lite Volvo 850. Inte senaste modellen men väldigt oöm och driftsäker.
De kartor som finns i 50x50km är ju fastighetskartan. Har du inget behov av fastighetsbeteckningar och gränser så är det bättre att köpa Friluftskartan, då får du mer karta. Köp den på CD för då kan du ha kartan både i datorn och i två GPs-enheter SAMTIDIGT.

Garmin har nu en ersättare till 60 modellerna

http://www.garmin.se/node/22396 (har nog ingen plats för minneskort)
http://www.garmin.se/node/22401

/Per
 
Jag köpte mig en Garmin 62s för några veckor sedan. Kört hårt med den i mörker och regn och hittills är jag jäkligt nöjd. Ligger oftast på 3-5 meters noggrannhet och tillräckligt stort minne för att lägga in hela Friluftskartan Sverige.

Jag kör både Geocaching med den och expeditionsnavigering och det funkar suveränt med gott om utrymme för att skriva in information om sina POIs och vid Geocaching helt papperslöst med beskrivning, loggar etc.
 
Magellan Triton 2000

Här har vi skrivit lite om våra erfarenheter av Magellans Triton 2000. Kom gärna med funderingar, om du har några, så ska jag svara så gott jag kan. Är långt ifrån någon expert :)
 
Har 2 st GPS en riktigt gammal Magellan samt en Garmin inte så gammal.
Problemet är att Magellan har dålig noggrannhet samt suger batteri, hittar inte tillbaka till kantarellerna.
Garmin tappar kontakten så fort jag kommer in bland träden i skogen, och vad har jag då för nytta av den.
Jag är på jakt efter en Gps som fungerar i skogsmark samt på kvällen.
Tips mottages med tacksamhet.

I princip vilken ny gps som helst uppfyller dina krav, det har hänt mycket på den fronten. En enkel och allsidig gps med ett bra pris är Garmins Dakota 20 kartan får du köpa. Rek: Friluftskartan. Ett annat alternativ med karta är http://www.magellangps.com/exploristgc/
 
Magellan

Var in på Mediamark och då sa en säljare där att Magellan hade gått i konkurs ?? Känns lite osäkert att köpa en Gps från ett bolag som har ekonomiska problem, stämmer detta.
 
Var in på Mediamark och då sa en säljare där att Magellan hade gått i konkurs ?? Känns lite osäkert att köpa en Gps från ett bolag som har ekonomiska problem, stämmer detta.

Saxat från Magellans svenska hemsida:
I januari 2009 blev Magellan Navigation uppköpt av MiTAC Digital Corporation. Sedan tidigare äger MiTAC även bilgps-märket Mio och har efter fullbordat köp beslutat lägga ned försäljningen av Magellan bilgps i Europa.
Detta innebär att Mio kommer att säljas i Europa och Magellan i Nordamerika.
Det innebär också att det inte längre kommer att vara möjligt att uppdatera kartorna i Magellan.

Vi på GEAR som representerar Magellan i Sverige beklagar givetvis detta beslut, men tyvärr är det inget vi har kunnat påverka.

Alla Magellan bilgpser har dock fortfarande 2 års garanti och fri telefonsupport.


Magellans friluftsmodeller tuffar på som vanligt, så vitt jag vet. F.ö. så säljer väl Mediamarkt bara bil-GPS och inte frilufts-GPS?
/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
qwater Vilken gps skall jag ha? Navigering 2
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jones Vilken GPS? Navigering 18
iamlightspeed Vilken GPS? Navigering 6
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
mindz vilken gps? Navigering 10
andersftp Vilken GPS? Navigering 4
EvaR Återigen vilken gps? Navigering 25
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Navigering 10
SeaFox Vilken gps för Geocaching? Navigering 4
gasldv Vilken GPS är bäst! Navigering 20
Johan Arnesson Vilken GPS för segling? Navigering 17
robkar97 Vilken GPS uppfyller dessa önskemål? Navigering 1
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
KillerKaninen Vilken GPS i bilen? Navigering 2
Kulamannen Vilken GPS/Navigator kan ta Gröna kartan? Navigering 9
Ekke Boo Vilken GPS skulle passa? Navigering 15
Sigge71 Vilken GPS? 60csmap eller 76 csmap Navigering 2
rand Vilken GPS-modell Navigering 8
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Malindo Vilken GPS? Navigering 69
mbock Vilken gps? Navigering 18
avly Vilken Gps passar bäst ? Navigering 3
Marzocchi Vilken GPS ska jag ha? Navigering 46
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
Carslöv Klassisk fråga: Vilken gps... Navigering 18
bernhard Vilken typ av GPS i bil??? Navigering 5
pertan Hjälp vilken gps ska jag ha. Navigering 1
Avslut090305 Vilken GPS till Palm Vx Navigering 4
SES GPS-novis: Vilken GPS med vilken PDA? Navigering 2
Johan es VILKEN GPS? Navigering 6
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
olaham Vilken typ-fil till gpsmap 62, (Fri Pro V2) Navigering 1
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
grodanbolle Vilken mobil gör navigering? Navigering 5
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
xyz123 Vilken tid är rätt tid? Navigering 17
Skipper_ Vilken karta skall man köpa för att det skall se ut på GPSen som hitta.se Navigering 6
Ibasto Vilken Garmin? Navigering 7
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
jonasolof Vilken är optimal kortstorlek för Cx ? Navigering 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.