Kompenserar labben ?

Jag fotograferar nästan enbart i naturen. Jag tycker om mörka och gröna bilder. Jag använder en Canon EOS med negativ ISO100-film, därför att det passar mina syften bäst.
Ofta när jag har fått tillbaka mina framkallade bilder är de mycket ljusare än vad jag hade tänkt att de skulle bli. Jag har provat att exponera samma motiv normalt och ett eller två steg under, men det blir bara en mycket lite skilnad i resultatet. (detta kan ju bero på att filmen inte är så känslig?)
Så, nu undrar jag om foto-labben kompenserar mörka bilder när de kopierar upp ?
Jag har till och med misstänkt att min ljusmätare är kass, eller att det är ojämn kvalitet på filmen (Fuji)

Alltså: Kompenserar labben ?

mvh
Lasse
 
Helt klart.

Tjena. Jag har själv upplevt det du beskriver och påtalat detta flera gånger till olika labb och det enda svar jag fått är att man skall säga till eller skicka med en lapp att man inte vill ha bilderna kompenserade. Labben har väl ofta en grundinställning som automatiskt kompenserar. Själv kör jag Fuji Velvia och underexponerar för underbart resultat.
 
Stämmer !

Säg till innan eller betala inte föörän man tittat på dom om du lämnar i butik.

Men smartast e att säga till innan. Men då vill dom att hela filmen ska kompenseras.
 
Ja

Negativ film kompenseras av labben rutinmässigt vid kopieringen så att alla bilder blir ungefär lika ljusa. Vid framkallningen tror jag dock inte att det sker någon kompensation, så negativen borde uppvisa skillnader.

Diafilm framkallas enligt ASA-talet, och där kan man lätt jämföra olika exponeringar. Man kan också få hela filmen pressad, t ex om man tagit genomgående med fel ASA-tal inställt.

MVH

Peter Ask
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...