Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Lite varsamt slipande på den så blir det nog liv i den igen. Sliret är till en martiini lappinleuku 230 och passar väl inte alls? En ny i rårandsläder vore fint. Kolla på bilder efter orginalutseendet.

Bosse
 
Har läst den här tråden (får erkänna: inte riktigt hela) med stort intresse. Lyckades bjuda hem en sliten Wirkkala på Tradera för att ha som brukskniv men skulle vara kul om den går att få lite finare. Någon som eventuellt sitter inne på lite tips eller kanske kan rekommendera en skicklig person som jag kan få hjälp av?

Grattis till en klassiker! Jag tycker patinan är fin som den är egentligen, specielkt om den ändå ska brukas, men om du vill få den glänsande så är våtslippapper och sen autosol ett bra recept. Men det är otroligt svårt att polera upp bladet utan att radera ut etsningen, och den vill man ju ha kvar
 
Har läst den här tråden (får erkänna: inte riktigt hela) med stort intresse. Lyckades bjuda hem en sliten Wirkkala på Tradera för att ha som brukskniv men skulle vara kul om den går att få lite finare. Någon som eventuellt sitter inne på lite tips eller kanske kan rekommendera en skicklig person som jag kan få hjälp av?

Även bakelit/plasthandtaget går att slipa och få som nytt, om det inte är djupare repor. För lyster krävs dock en rejäl omgång maskindriven (skruvdragare går bra) polertrissa med autosol/putsmedel. Det tar tid! Akta så det inte blir för varmt, bara
 
Detta griniga projekt börjar nå vägs ände. Lite finslip och oljevax sen är det nog klart. Vet inte vad jag tycker, det hela bara blev. Det stora hacket i bladet av misslyckad stämpling blev till slut en lösning för magnetisk låsknapp, haha. En rätt sympatisk ”hemma-edc” blev det ändå, den är åtminstone unik :)
 

Bilagor

  • F52B847F-5D28-427C-8A60-823B0675BCA5.jpg
    F52B847F-5D28-427C-8A60-823B0675BCA5.jpg
    125.3 KB · Visningar: 344
Detta griniga projekt börjar nå vägs ände. Lite finslip och oljevax sen är det nog klart. Vet inte vad jag tycker, det hela bara blev. Det stora hacket i bladet av misslyckad stämpling blev till slut en lösning för magnetisk låsknapp, haha. En rätt sympatisk ”hemma-edc” blev det ändå, den är åtminstone unik :)
Den är ju kanonfin!! Grattis. En potent camping, fiske, köskkniv.

~Paul~
 
Jag bor den här helgen hos min moster
Bosse
Härlig historia Bosse! Tack för den. Man blir helt klart nostalgisk.

Har en liknande historia gällande min morfar som skänkte mig en liten fickkniv när jag var endast några år gammal. Den liknade en fisk i handtagsformen. Tyvärr har jag den inte kvar. Stålet var förstås skräp, likaså de övriga materialen men man glömmer aldrig sin första kniv ;).

På tal om nya förvärv. Benchmade 535 Bugout.
CPM S30V stål, Grivory grepp, Axis-bladlås. Bladet är hyfsat tunt och den väl uppdragna slipfasen är flat. Kniven är lätt (59 g tillsammans med en väl tilltagen paracord-fånglina)!
 

Bilagor

  • Min Benchmade 535 Bugout, Blue Class.jpg
    Min Benchmade 535 Bugout, Blue Class.jpg
    25.5 KB · Visningar: 340
  • Min Benchmade 535 Bugout, Blue Class.jpg, 2.jpg
    Min Benchmade 535 Bugout, Blue Class.jpg, 2.jpg
    25.4 KB · Visningar: 333
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 327
Paul:
På tal om nya förvärv. Benchmade 535 Bugout.
CPM S30V stål, Grivory grepp, Axis-bladlås. Bladet är hyfsat tunt och den väl uppdragna slipfasen är flat. Kniven är lätt (59 g tillsammans med en
väl tilltagen paracord-fånglina)![/QUOTE]

Appropå allt tal om en forumkniv, denna kunde jag lätt acceptera. (fällkniv - liten/lätt - användar)
 
Härlig historia Bosse! Tack för den. Man blir helt klart nostalgisk.

Har en liknande historia gällande min morfar som skänkte mig en liten fickkniv när jag var endast några år gammal. Den liknade en fisk i handtagsformen. Tyvärr har jag den inte kvar. Stålet var förstås skräp, likaså de övriga materialen men man glömmer aldrig sin första kniv ;).

På tal om nya förvärv. Benchmade 535 Bugout.
CPM S30V stål, Grivory grepp, Axis-bladlås. Bladet är hyfsat tunt och den väl uppdragna slipfasen är flat. Kniven är lätt (59 g tillsammans med en väl tilltagen paracord-fånglina)!

Det är en jättefin kniv. Har själv varit intresserad. Det enda som hindrar mig är hur den är i hopfällt läge. Slutet på bladryggen sticker upp med en rät vinkel. Lite "fult/obekvämt". Annars nästan perfa.
 
Ett alternativ om man inte är så haj på läderslöjd är att köpa en ny för förvånansvärt lite pengar:

https://brisa.fi/sheaths/wirkkala-sheaths.html

Tack så mycket för tipset!

Det lite roliga i sammanhanget är att det visade sig att min mor alltid har suttit inne på en wirkkalakniv som hon köpte i Helsingfors 1974. Den har legat i kökslådan under hela min uppväxt och alltid stuckit ut bland övriga knivar i hemmet. När jag i samtal med henne kom fram till att det precis en sådan kniv som jag hade budat hem så föll liksom polletten ner kring varför jag fattade så stort tycke för kniven.

Jag ska försöka få tag på en bild på hennes exemplar och posta här.
 
Tack så mycket för tipset!

Det lite roliga i sammanhanget är att det visade sig att min mor alltid har suttit inne på en wirkkalakniv som hon köpte i Helsingfors 1974. Den har legat i kökslådan under hela min uppväxt och alltid stuckit ut bland övriga knivar i hemmet. När jag i samtal med henne kom fram till att det precis en sådan kniv som jag hade budat hem så föll liksom polletten ner kring varför jag fattade så stort tycke för kniven.

Jag ska försöka få tag på en bild på hennes exemplar och posta här.

Inga problem. Vi ser gärna bilder på din mammas wirkkala, dem kan man inte få nog av :) Udda att hon hade den i kökslådan!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.