Tipps inför exp!

Hej! jag ska försöka bestiga Aconcagua Feb 2006.
Letar efter tipps på tex : vattenrening
lätt och bra mat
packlistor

Jag planerar att klättra i Scarpa Vega och ska klättra alpint bära allt själv.
Tror ni det går bra i dom kängorna?
Ska köpa en dunjacka nu vad borde jag köpa som är prisvärd?
Om nån har erfarenhet eller nån bra idé skriv gärna!

Tack
Mvh -Christofer
 
Hej Aconcagua i februari är sent, Plaza de mulaz(base camp) är smutsigt, jag var där för ett år sedan och då hade 6000 klättrare under fyra månader försökt ta sig upp på toppen, statistiken visade att bara 23% klarade att komma ända upp. Min Kvinna som var med hade på sig Scarpa vega och var nöjd= frös aldrig. ta med lätta vandrings skor för inmarchen, Istället för dunjacka välj en av de nya syntet jackorna som är mindre och värmer nästan lika bra.
 
:)

Tack för tippsen!
Jag läste i Aconcagua Climbing guide att feb är den bästa månaden att klättra, men före jul är mer poppis.Vi får se:)
Hoppas jag klarar mej bra i Vega, lite rädd för skav, vill inte ta med lätta vandringskängor pga vikten o plats.
Jag klättar i Fjällräven Polar expedition dun, lite stor och tung men varm som fan:)

tack för svaret!
-Christofer
 
Jag klättrade Aconcagua i januari 2005 och körde med Koflach Arctis Expe. hela vägen, både anmarsch och klättring, det funkade helt OK.
Många andra som var med i samma gäng körde med Scarpa Vega och det funkade bra även för dom.

Lycka till.
 
Jag var där med en kompis i mars alltså begynnande höst. Vi var tvungna att övernatta under bar himmel på sextusen meter höjd. Vi försökte sova i ryggsäckarna några timmar. Min kompis hade inte ens med sig någon dunjacka och klarade sig finfint. Eller vi frös så vi skakade och spydde hela natten men om du hiner ner till tältet innan det blir mörkt så klarar du dig bra utan en tung dunjacka.
 
Hej
När det gäller vatten så kan jag bara svara för polska glaciärsidan.. Inmarschen följer man en flod med gott om flöden med bra vatten.. I BC står mulföretagen för vatten.. Någon form av puretabs är nog inte fel. Jag använde det o hade inga som helst problem. I C1 o C2 så finns det små vattenflöden samt små "sjöar" med smällt glaciärvatten. På andra sidan berget (Plaza Mulas) har jag hört att det är mindre snö generellt o därmed mindre avsmältning. Bara info från andra som varit där men ändå.. Det kan bli ett problem om du åker sent. Mat kan vara svårt att ta med sig från Sverige med tanke på att du inte får ta in det i Chile om man flyger dit o åker buss till Mendoza. Kan ev funka om man flyger mellan Santiago o Mendoza eller direkt till Buenos Aires, vet inte hur Argentina ser på att man tar in mat i landet.. Annars finns Carrefour (lite osäker på stavningen) en fransk kedja med bra utbud på 2 st ställen i Mendoza o man kan kolla i klätterbutikerna om de har frystorkat, ibland köper dem av expeditioner som fått över.. Lägg tid på maten, mkt tid är dötid o då är det nice med schysst käk! Lycka till
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...