Hur fungerar MapSource 6.5

Jag vill jämföra ett gammalt spår med mina waypoints. Först öppnar jag filen med spåret och laddar sedan in waypoints från GPS:en. Självklart såg jag då till att rutan för spår inte var markerad men ändå försvinner mitt spår från MapSource.

Inte har det väl varit så tidigare (innan version 6.5)? Det känns som en tråkig omväg att behöva ladda ner spåret i GPS:en, finns det något annat sätt?
 
Waypoints

Jag har en MapSource fil med alla waypoints från min GPS som jag sedan kan kopiera in till vilket spår jag vill.

MVH/Jan
 
Re: Waypoints

Lindmark; sa:
Jag har en MapSource fil med alla waypoints från min GPS som jag sedan kan kopiera in till vilket spår jag vill.
Ja jag har också en fil med mina waypoints men jag har förstått det så att man aldrig kan öppna en ny fil och samtidigt ha informationen från den förra kvar och det var därför jag försökte hämta waypoints från GPS:en istället.

Jag har förmodligen missat något smart så berätta gärna hur du gör för att visa informationen från båda filerna samtidigt i MapSource. Vilken version kör du?
 
Waypoints

Jag kör också med 6.5.

Jag gör så här. Öppnar mitt spår i en "flik" Öppnar sedan mina WP i en ny "flik" och kopierar från WP-fliken till spåret och sparar spåret inklusive sina WP.

Rörigt eller?

Jan
 
PR; sa:
Det känns som en tråkig omväg att behöva ladda ner spåret i GPS:en, finns det något annat sätt?

Det är så, att var gång man laddar ner information som waypoints etc. från GPS:en till datorn, skapas en ny sida. Den som för tillfället är uppe stängs ner.

Spara den nya sidan. Markera alla waypoint som du vill föra över till din sida/fil med spåren.

Hämta in spår-sidan/filen. Den nyss sparade sidan stängs ner. Ställ dig nu på mappen waypoint i mapsource och klistra in de kopierade waypointen, klart.

[Ändrat av Fritidsförvaltare 2005-01-21 kl 11:49]
 
Re: Waypoints

Lindmark; sa:
Jag gör så här. Öppnar mitt spår i en "flik" Öppnar sedan mina WP i en ny "flik" och kopierar från WP-fliken till spåret och sparar spåret inklusive sina WP.
Aha, man kunde använda klippa och klistra. Fiffigt, så långt tänkte aldrig jag. Tack!

Men jag undrar ändå om det inte är en bugg att spåren jag har inne i programmet försvinner när jag laddar upp enbart waypoints från GPS:en. Jag har absolut för mig att det fungerat annorlunda förut. Någon som vet eller har en äldre version installerad och kan kolla?
 
Jag har fortfarande ver 6.3 av MapSource

Jag importerade en trackfil (PCX5 format) från fil till MapSource.
Anslöt GPSen till datorn och slog på GPSen.
Valde att markera bara Waypoints i ”Receive From Device” och tryckte på ”Receive”.
Då kommer en fråga upp ”Save changes to Untitled ?” i MapSource. Jag svarade ”nej” på frågan och då försvann min trackfil, men mina waypoints kom upp (precis som för Pelle Rindar)

Provat fram och tillbaka lite olika alternativ(även med att spara) , men jag kan inte få MapSource 6,3 att visa både en trackfil och mina Waypoints om inte bägge läses från GPSen samtidigt.

Även om jag läser både trackfil och Waypoints från fil så får jag bara den en av dessa att visas på bildskärmen.
Så en följdfråga: hur öppnar man fler än 1 sparad sida? (hålla nere skift eller Ctrl går inte)

Per Brune
 
Re: Re: Jag har fortfarande ver 6.3 av MapSource

Fritidsförvaltare; sa:
Brune; sa:
Jag har fortfarande ver 6.3 av MapSource

MapSource ver 6.5 finns att ladda ner från Garmins hemsida. Den är betydligt bättre än ver 6.3.

Att ver 6.5 av MapSource finns vet jag, men jag har inte provat den, för när jag läste om vad dom reviderat tyckte jag att dom (Garmin ) stammat. När jag kom till ”Changed software version number from 6.3 to 6.5” var det bara upprepningar

Så när man inte klarar av att skriva innantill, sjönk mitt anseende om Garmins programkonstruktörer.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnuss Fungerar mapsource på PocketPC Navigering 2
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
j.ohman min kartor fungerar ej !! Navigering 18
salgo60 Fungerar SPOT för bra?!?! Navigering 31
kenta2 IMG fil fungerar inte Navigering 2
lagerstrom Proximity warning fungerar ej i Garmin GPS Map 60 CX Navigering 8
Finnwoodman Fungerar WAAS/EGNOS? Navigering 1
lagerstrom Hastighetskameravaring fungerar ej på GPSmap 60Cx!? Navigering 4
sna_ke Hur fungerar gps i skog? Navigering 8
--T3-- Nokia 6600+gps+route66= fungerar bra! Navigering 8
andersskarin GPS Karta som fungerar i Kebnekaise sökes!!! Navigering 6
dragan Äntligen! Fartkameror fungerar med TomTom :) Navigering 16
stigvig iPAQ 19xx och GPS, fungerar det? Navigering 3
Trackback Varför fungerar inte Friluftskartan? Navigering 0
Jimmy_L Fungerar Friluftskartan i 60C? Navigering 1
andersenglund Etrex Vista + MTB = Fungerar ej!! Navigering 15
ALj Så fungerar GPS Navigering 0
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Jorden runt Mapsource hittar inte waypoints Navigering 9
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
Ivara Mapsource Navigering 2
chrsan prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4 Navigering 12
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
niklaz Mapsource hur märker ni ut viktiga platser? Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Kal-P-Dal Utskrift från Mapsource Navigering 6
olhe Uppdateringar MapSource Navigering 0
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
glot46 Garmin 550/ Mapsource Navigering 3
Tony-Avesta Kan man inte använda GPS i MapSource längre? Navigering 11
Karpaterna.se img till MapSource Navigering 2
telematic mapsource 6.15.6 Navigering 13
kanotisten Mapsource Navigering 14
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
BjörnH Mapsource & uppgraderad Google Earth Navigering 0
spiff74 nedgradera mapsource Navigering 29
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
micke_vb Kraschat mapsource Navigering 4
erikis Överföra spår till MapSource Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
nodh Idé till funktion i Mapsource. Navigering 6
ulfjon mapsource till Garmin Astro hundpejl. Navigering 2
olhe Två versioner av MapSource på samma dator Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.