Helt ny

Tjena !

Har är helt grön på detta med foto men är ganska intresserad, därför har jag en hel mängd med frågor.
Är mycket tacksamm om jag får svar på några.

Vad behövs för att ta sina första trevande foton ?
Använder man "vanlig" film ?
Kan man lämna in filmen och framkalla eller gör man det själv ?
Hur mycket kostar en hyfsad nybörjarutrustning ?
Vad behöver jag mer veta ?

Tack på förhand / Tony
 
Jag råder dig att ta en nybörjarkurs i foto där du får prova att ta lite bilder, framkalla med mera. Så får du lära dig vad du ska tänka på, hur skärpedjup fungerar med mera.

Efter kursen vet du om du tycker det är roligt att framkalla och fixa själv eller om du vill fokusera på själva fotograferingen. Framkallning och förstoring kräver ju en hel del utrustning, som säkert finns tillgänglig på kursen. Visst går det att läsa sig till alltihopa, men det är inte så enkelt (och inte särskilt inspirerande heller). Så för att komma igång tycker jag du ska leta reda på någon kurs/studiecirkel, det finns nog massor.

Kolla på Medborgarskolan och liknande samt om det finns någon fotoklubb i din närhet (de kan ju dessutom ha mörkrum som du kan låna senare). På http://www.medborgarskolan.se/ finns en kurs som heter "Foto I s/v" det borde passa perfekt.

Lycka till!
 
Plåta digitalt

Köp en digitalkamera istället. Det blir i regel billigare. Sen kan du testa och pröva dig fram på egen hand utan att slösa upp en massa film.

/g
 
Digitalt

Om du aldrig vill kunna få dina snygga bilder på papper (ingen skrivare under 10.000 klarar av att göra ens en halvsnygg utskrift), så är digitalt ett bra val.
 
Håller med Peder. Digitalkamera är väl ok om man ska redigera bilder eller som jag håller på med reklam. Men det är ju en helt annan känsla med en vanlig kamera och om man vill redigera och maila bilder är det ju bara att scanna in dem. Jag tycker att man ska börja med en vanlig.
 
Digitalt

Tänk oxå på att en digitalkamera inte har samma möjlighet till att variera optiken. Den digitala zoomen är ju bara en elektronisk förstoring av samma optik.

Köp en begagnad billig systemkamera och lägg pengarna på ett stativ och ett polarisationsfilter, så har du en bra grund !
 
Re: Digitalt

Peddan; sa:
Om du aldrig vill kunna få dina snygga bilder på papper (ingen skrivare under 10.000 klarar av att göra ens en halvsnygg utskrift), så är digitalt ett bra val.

Det handlar väl mycket om vad man vill med sina bilder.
Själv har jag inget direkt behov att se mina bilder på ett papper, utan nöjer mej med att ha datorn som visningsmedia. Har även förstått att många av er har problem med att få över era pappers- och diabilder till digital format av hyfsad kvalitet, det problemet slipper du om du plåtar digitalt direkt.

/g
 
Eller låna en systemkamera av någon kompis/släkting och gå en kurs. Efter kursen har du bättre koll på vad du vill ha för kamera (en med massa elektronik/stryktålig/enkel/helt digital), då är det bara spendera!
 
Tack för alla tips !

Okej nu har jag lite grunder att stå på.

Problemet med att få ut digitalt på papper är inget problem när jag jobbar på ett tryckeri med inriktning på digital tryck. Men får man lika fina bider med en digitalkamera ?

Hur mycket kan en begagnad systemkamera kosta ?
Hur mycket kan en bra digital kamera kosta, jag har sett mycket halvbilliga varianter men man vill ju ha en med ordentlig som och bra upplösning.
 
kurs

Jovisst ska man gå en kurs men som far min sa, man får otroligt mycket film för priset av en kurs.
Han är självlärd och det är dom flesta andra också.

Mitt råd skulle vara att läsa så mycket som möjligt, gå till bibblan och låna allt om foto och gå sedan ut och slösa med film.
Om du bor i en stad så ger en-timmesframkallning bra feedback eftersom det inte var så länge sedan man tog bilden, skriv upp hur du gör och justera om du inte blev nöjd.

Det är lätt att snöa in totalt på komposition om man läser för mycket, till slut kanske man tappar sugen och lägger av, ta råd med en nypa salt, lyssna på andra men bestäm själv vad du vill göra.

Vill man lägga lite mer pengar kan en digital kamera vara bra men för lite mindre pengar tycker jag en systemkamera med en zoom är det bästa, det lönar sig att köpa begagnat om man ska ha robust kvalitet men det är billigare att köpa en ny kamera i lägre prisklass om man vill ha lite finesser och möjlighet att bara sikta och trycka.
Jag tycker en kamera idag ska klara det utan att behöva köra manuellt och kanske missa nåt.

Fast alla tycker ju olika, nån tycker en Hasselbladare är absolut nödvändigt...

Med försättslinser för någon hundring kan du fota lite mindre föremål, ett polfilter gör himlen blåare, tar bort lite reflexer och kan ge en mustigare bild.

Ett stativ ger skarpare bilder och du kan köra med långa slutartider, det är kul med bilder i skymning, bilar som drar förbi och fullmånen syns.
Det blir mycket lek men det är ju meningen, man ska ha kul.


Surfa in på fotosidan.se men som sagt, ta allt du hör med en nypa salt.


Lycka till!


Johan
 
Min rekommendation till dig är att köpa en enkel, billig systemkamera med manuella inställningsmöjligheter. Begagnat kan du få en sådan mycket billigt. För att lära sig fotografin från grunden är jag av den åsikten att man snabbare lär sig och får en känsla för ljusförhållanden, genom att fotografera helt manuellt, dvs ställa in slutartid och bländare själv. På det sättet får man snabbt en känsla för hur man ska exponera i olika ljussituationer, när man ska under- respektive överexponera. När man lärt sig dessa elementära saker kan man gå vidare med komposition, framkallning, kopiering etc..
Mitt främsta argument mot en digitalkamera är priset. Förutsatt att du vill lära dig fotografera från grunden och inte bara "knäppa bilder" så tror jag du kommer att vilja ha systemkamerans flexibilitet. Och de billigaste digitala systemkamerorna kostar ca 25000 kronor plus optik.
Vad gäller kvalitet på utskrifter håller jag inte med om att man behöver en skrivare för mer än 10000.. Ofta blir de egna utskrifterna bättre än de rullar man lämnar in för framkallning på ett vanligt lab. (Beror iofs vilken skrivare man har. Jag har själv en Canon S900 som ger mycket bra utskrifter) Det beror mycket på digital efterbearbetning, pappersval samt att de flesta vanliga fotolab gör en genomsnittlig kopiering av bilderna, vilket tex raderar ut filtereffekter. Lämnar man dock in rullen till ett proffslab och anger de önskemål man har blir det ju bättre.. men ack så mycket dyrare.
Vad gäller filter så tycker jag du ska vänta lite.. särskilt polfilter är ganska dyra och jag tror det är bättre att lära sig grunderna innan man börjar experimentera med filter. Stativ däremot är en bra idé.
Kurs eller ej? För själva fotograferingen tror jag inte du behöver gå någon kurs. Låna böcker och läs fototidningar! Om du sedan vill börja med framkallning och kopiering så kan det nog vara bra att gå en kurs.

Så.. för att göra en kort sammanfattning: Köp en billig manuell systemkamera och stick ut och fotografera. Gör som han sa i det tidigare inlägget.. lämna in på snabbframkallning för att få snabb feedback. Läs mycket! Satsa inte för mycket pengar på en halvhyfsad kamera som du sannolikt ändå vill byta ut om du blir "biten".

MVH och Lycka till!
David
[Ändrat av dave1 2002-11-07 kl 20:55]
 
Tack för tipsen.

Visst, det blir nog en billig begagnad systemkamera och en säck med film, men vad bör jag ge för en. Ge mig bara ett cirka pris så jag inte lägger ut allt för mycket på "bara" en billig kamera.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Slutaren öppnar sig inte helt Fototeknik 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...