Peak Kommunism

En svensk expedition med huvudsäte i Uppsala var där i slutet av 80-talet eller början av 90-talet. De kom upp.

Berget var stängt 1998-2001 pga av oroligheterna i Tadjikistan. Kanske är det det fortfarande. Kolla loggen för berget på peakaware.

/Johan
 
...i Tadjikistan

Tyvärr fanns inget på loggen på peakware.com.

Är också intresserad av detta då vi är på väg mot detta berg till helgen.

I alla fall finns en bild av Daniel Binder på detta berg på Himalayafondens sida:
http://www3.utsidan.se/himalayafonden/brevkort.htm

Fotot är taget av Jerker Fredholm 1991, så de två har i alla fall varit där.
 
Peak Communism

Hej!
På summitpost.com finns det lite att hämta om berget. Där finns även en länk om en trip till berget. Hoppas det är till någon hjälp.
Ha det!
 
Jag tror mig minnas att det var en kille (Jari T.) ifrån Borlänge med kompis/kompisar som besteg Pik Kommunisma för en massa år sedan.
Var han finns eller gör nu vet jag inte....

Ylva Luthander skrev en artikel om sitt besök på berget i Bergsport för några år sedan också.


Hälsningar
Laila
 
Uppsala svenskarna pa Komunizma

Hejsan,

Jo det var 1989, vi var tre Uppsala studenter som kom upp!
- Robert Rosenzweig (jag)
- Jari Typpö
- Peter Nilsson

Vi gick uppfor the big buttress och korsade den 12 km platån pa 6.200m och sedan upp for sista campernaa till toppen.

Jag tappade sugen pa alpinism och agnade mig at klippklättring med Peter Nilsson.

1997 flyttade jag till Azerbaijan (Baku) for ett jobb och bodde där i 2,5 år. Det blev en ny vår av alpin klättring i gränstrakterna till Dagestan(Tjetjeniien) och Georgien. Där fanns en rad 4.000meters toppar och kravde anmarscher pa 2-3 dagar, efter en dag 4-wheel driving. Mycket otillgangliga omraden, vackert. Det blev ungefar 3-5 turer per år.

I vår tänkte jag åka till Amadablam med Alexander Raofinia.

Om du har frågor om Pik Komunizma, kan du hora av dig till mig (robert_rosenzweig@yahoo.se). Jag jobbar i Manila på Filippinerna, men är hemma pa julen (mobil+63 917537 3242). Jag har ingen kontakt med Jari och Peter. Jari tror jag bor i Stockholm och Peter flyttade fran Uppsala for kanske 2 år sedan?

Lycka till med klättringen!

Robert
 
Det var inte 1989

Hejsan,

Robert hade väl i princip rätt förutom att bestigningen ägde rum sommaren 1988.

Jari T
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.