Granska Göran Kropp!!! Besök www.svt.se/mediemagasinet

Svar på tal

Hej på er,
Tack för alla inlägg som genomskådar dom svaga argument som bitvis råder.

Följande gäller:

-Jag har bestigit dom berg jag sagt. I fråga om bevis hänvisar jag till bok (8000+) och film (Jag klarade det) och min hemsida. Förutom dom 8 fel som förekommer i boken, vilket är ytterst beklagligt står jag för innehållet i boken till 100 %.

-Jag kommer ånyo att visa mina toppbilder för Svenska Klätterförbundet på lördag och ser med glädje fram emot det. Resultatet kommer jag att redovisa här, antagligen blir det en artikel i Bergsport och förhoppningsvis skrivs det någon rad på SKF:s hemsida.

Med vänliga hälsningar

Göran Kropp
 
Toppbilder

Hej där,

Igår, lördag den 15/12, höll Svenska Klätterförbundet ett styrelsemöte på vilket de godtog samtliga mina toppbestigningar. Svenska Klätterförbundet kommer inom kort med ett officiellt uttalande som bla kommer att publiceras på denna hemsida.

Med vänlig hälsning


Göran Kropp
 
Som vanligt

Som vanligt har tråden startats av personer som ger uttryck för den svenska avundsjukan. Nu har SKF och många till "godtagit" att bedrifter har genomförts. Varför skall vi tjata om och kring andras prestationer eller inte, ut och klättra själv istället.

I mina ögon är Kropp, om inte annat, fruktansvärt duktig på att genomföra sina drömmar, vilket han skall ha all credit för, oavsett hur detta görs. (Dessutom har killen humor. Lägg märke till att en av Sveriges mesta äventyrare här på Utsidan beskriver sig som "grön - skulle vilja ut mer", big smile :) )
 
lite ljus i mörkret.

Efter att ha läst tråden känner jag att jag måste sprida lite ljus bland de förvirrade besökarna.
Jag som skriver har följt debatten på svt såväl som följt GK's & TT´s Everestexpeditioner.

Kritiken mot GK är följande.

1, Han respekterar inte andra klättrares människovärde
2, Han ljuger om egna bedrifter
3, Han utnyttjar/lurar medklättrare för egen vinning.


Förklaringar

Punkt 1, (andra klättrares människovärde)

I sin bok framkommer mycket kritik beträffande andra klättrares förmågor. Ett exempel som nämns är Anatolij Buchreev som benämns som en amatör i spikskor. Denne Anatolij befann sig på Everest 96 samtidigt som Göran.
Om ni kommer ihåg så dog ett stort antal personer på berget det året. Många överlevde dock, och vissa av dessa för att just Anatolij efter ett toppförsök, trots trötthet, gav sig upp för att leta upp och hjälpa folk ner. Allt emedan GK befinner sig i en trygg sovsäck struntandes i all kaos. Anatolij´s klätterförmågor är dessutom något GK drömmer om.
Många fler exempel finns naturligtvis men jag väljer att inte nämna dessa av utrymmesskäl.

Punkt 2, (egna bedrifter)

Detta behöver väl knappast förklaras närmare.
För den intreseerade finns en utmärkt funktion för att söka gamla artiklar på aftonbladet. Sök upp äldre artiklar från 96 och fram så uppenbarar sig vad GK sagt och inte sagt att han gjort.

Punkt 3, (utnyttjande för egen vinning)

Om ni läser Tina Sjögrens inlägg på mediemagasinet, och tittar i gamla artiklar från 99, så framkommer en trist bild av det medieutrymme GK med Heimerssons hjälp skaffade. GK (och Renata) ljög medvetet (och fortsätter ljuga) om Renata som första svenska över 8000. Hela historien om "tävlingen" på berget 99 var Heimerssons skapelse, med GK´s medhåll, i syfte att få uppmärksamhet. Det tråkiga är att det skedde på bekostnad av Tina. Det finns även här fler fall.


Övrigt.

När man ser på kritiken så bör man titta på varifrån den kommer. I fallet GK kommer den från andra välmeriterade klättrare som gjort världens högsta toppar, samtidigt som GK. Nu kan man naturligtvis, för att göra det enkelt för sig, slå bort detta som avundsjuka. Problemet är att det är så många som inte gillar GK. Fråga t.ex Rafael & de andra från K2 vad de tycker, eller andra som gjort Everest.

Samtliga har lyckats med sina bestigningar, men har ändå starka aversioner mot GK. Vissa (Tina) har fått mycket uppmärksamhet (CNN, wired etc) men är ändå irriterade.

Det är även intressant och högst anmärkningsvärt att inte GK besvarar Tinas inlägg på mediemagasinet.
Varför? Fundera på detta ni som tar honom i försvar. Försök att begrunda ordentligt & ta reda på fakta.

/Ben
 
bilaga

Brandmannen skriver..

"I mina ögon är Kropp, om inte annat, fruktansvärt duktig på att genomföra sina drömmar, vilket han skall ha all credit för, oavsett hur detta görs."

Detta tycker även Göran. Och det är just "oavsett hur detta görs" som är så beklämmande. Att folk inte skämms.
 
Mikael Strandberg

Göran Kropp är inte Sveriges mesta äventyrare. Hur orkar Ni? Han är den som har fått mest mediautrymme. Meste är Mikael Strandberg. Göran Kropp har gjort 1½ års hårda Expeditioner i tid. Mikael Strandberg 9! Det äör skillnad. Hur fan dumma kan ni vara som påstår att Kropp är Sveriges mesta äventyrare?
Jag håller med föregående skribenter angånde Strandberg. Hörde honom på Söndag-Söndag igår. Precis som Stina Wollter sade. Vilken skillnad på er och dessa skräniga äventyrare som har 15 000 kronor jackor och ser ut som julgranar. Ni däremot, Mikael och hans fru alltså, ser ut som alla andra på Konsum. Det inger respekt i en kommersialiserad värld.
Det här är ju fakta inget annat. Det har ingenting med avundsjuka att göra. Bara ett tillrättaläggande. Dessutom har Mikael aldrig misslyckats med en Expedition.
 
Citat

Citat skall göras korrekt. Jag skrev EN AV Svriges meste äventyrare. Men jag orkar inte bry mig längre, avunsjukan återkommer och lyser igenom igen. Debatten blir ju sjuk den också. Jag är också medveten och att Strandberg har gjort en hel del (fruktansvärt mycket egentligen, bra kille det också), men även han nyttjar sina bedrifter till kommersiell vinst, och jag ser inget fel i det. Det ger ju äventyrarna möjlighet att fortsätta äventyra.

Huvudpunkten med resonemanget var att klaga inte innnan ni har genomfört några bedrifter själva. Mina högsta toppar ligger än så länge på drygt 2000 meter varför personer som Göran och Rafael Jensen mfl är att se upp till, oavsett vilket mediautrymme de har fått (eller tagit sig).
 
brandmannen..ang bedrifter

"Mina högsta toppar ligger än så länge på drygt 2000 meter varför personer som Göran och Rafael Jensen mfl är att se upp till, oavsett vilket mediautrymme de har fått (eller tagit sig)."

Detta är inte sant.
Det är inte toppens höjd som avgör bedriftens storlek, utan den ansträngning det krävdes av dig för att genomföra den. Alla som klättrat Everest har inte genomfört samma bedrift.

Huruvida en person är att se upp till har inte bara med hans snabbhet, styrka och snopplängd att göra.
Det har även att göra med hur han bär sin framgång, hur han skaffar den, och framför allt hur han använder den. De som i det tysta gör sin sak, med en uppoffring som är enorm för dem är värda att se upp till. Heder ska ges till hedervärda människor. Göran Kropp är allt annat än hedervärd.
 
instämmer

Såg nog av Göran Kropp på mediemagasinets hemsida.
Skrev några synpunkter på vilka han valde att inte svara. Förvånande att så många har honom som förebild.


/Nils
 
Tja

"Alla som klättrat Everest har inte genomfört samma bedrift."

Du menar att alla har inte cyklat dit eller klättrat ensamma? :) (Sorry var bara tvungen att påpeka det) Du har rätt i att heder skall ges åt hedersamma männsiskor. Huruvida Göran Kropp är en sådan har jag svårt att bedöma, jag har ju aldrig träffat karln i fråga.

Nej, jag säger bara att prestationen som sådan inte är att förringa. När jag sedan har träffat Kropp själv skall jag uttala mig om han är hedervärd eller inte. Vill inte döma människor på andras åsikter om dem.
 
Förstår inte varför det är så populärt att klaga på andra människor. Låt folk göra som dom vill och låt de själva ta konsekvenserna utav sina handlingar. Den som hela tiden kastar skit på en annan är i mitt tycke inte bättre själv.

Kritik ska enligt mitt tycke inte vara grundat på massmedias framställning av en person utan på personliga upplevelser.

Men alla har naturligtvis rätt att säga vad de tycker men många verkar ha attityden att vad de säger är det enda rätta. Fakta om Kropps bedrifter har de som har varit med honom på hans expeditioner och de som känner honom. Inte de som har läst en artikel om honom.

Stefan
 
Kroppen är ond!

Han tvingar folk tugga på foliepapper, han tillverkar amfetamin i badkaret och han tränger sig före gamla tanter i kön på ica. Han har dessutom uttalat sig nedlåtande om Tomten och slarvat med att rengöra dammfiltret på torktumlaren i tvättstugan.

Det är iallafall vad jag har hört, och för mig räcker det som grund för att påstå att han är ond.

Merde - var kommer alla dårar ifrån ?

/C
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.