Garmin Montana 680 vs Oregon 650

Hej!

Jag har använt Garmin GPSMAP64s under en längre period nu. Jag är generellt mycket nöjd med enheten, men har nu tröttnat lite på de fysiska knapparna och tänker prova en GPS med touch.

Jag har kollat runt på de flesta forum men majoriteten av allt skrivet är föråldrat. Det har dykt upp lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig att besvara, om någon har erfarenhet av de två föreslagna enheterna. Användningsområdet kommer framför allt vara geocaching och längre vandringsturer. Möjligen lite MTB och bilnavigering.

1. Är Montanan för stor för vandring/geocaching? Är Oregon för liten?
2. Jag har alltid använt bältesfästet för min GPSMAP, finns det något liknande för Montanan (jag antar att jag kan använda samma med Oregon).
3. Det finns beskrivet en hel del buggar kring Oregon 6xx (batteritid, enheter låser sig, kompassproblem och dålig mottagning). Är det någon som har erfarenheter av detta, eller har det löst sig med nyare uppdateringar?

I dagsläget är jag mest sugen på Oregon 6xx med främsta anledning av att jag kan ha den i bältet, utan att den hänger och dinglar. Jag tror också att Montanan kan vara lite väl stor för att jag ska känna mig bekväm. Samtidigt kanske den är något bättre om jag använder den i bilden eller vid MTB.

Har ni några åsikter/erfarenheter av de båda GPSerna?

Vänligen,
 
Personligen tycker jag att Montanta är för stor för längre vandring. Och den behöver dessutom 3 st AA-batterier istället för 2 st i 64- samt Oregon-serierna vilket gör att man måste släpa på uppemot 50% mer batterier på turen (beroende på vad man får ut för drifttider med enheterna).

Jag tycker till och med min 62a är på gränsen för stor och använder ibland en Epix istället. :)
 
Personligen tycker jag att Montanta är för stor för längre vandring. Och den behöver dessutom 3 st AA-batterier istället för 2 st i 64- samt Oregon-serierna vilket gör att man måste släpa på uppemot 50% mer batterier på turen (beroende på vad man får ut för drifttider med enheterna).

Jag tycker till och med min 62a är på gränsen för stor och använder ibland en Epix istället. :)

Tack för informationen, det var ungefär vad jag förväntade mig kring Montanan Oregon är nog bättre i sin storlek för mitt ändamål, men jag är ändå lite skeptisk till att många rapporterat buggar och dåliga batteritider.

Tack!
 
Håller med om att knapparna på en GPS känns lite av 1900-talsstuk. Har en GPSmap64s som är tålig i alla väder, samt har mycket bra radioegenskaper, såsom bra känslighet beroende på den effektivare helix-antennen än vad som är vanligt med patchantennen i t ex Oregon-modellen.

Har även mycket goda erfarenheter med Oregon modellen. Något sämre mekaniskt utförande, bl a knarrar det lite om de sidomonterade knapparna.
Radiomottagningen hyfsad och snabb.

Display menyer och användargränssnitt det absolut bästa jag sett på en GPS, inspirerar till interaktivitet, till skillnad mot den knappstyrda GPSmap64s.

Inga problem med glitchar i firmware eller programvaran, batteritiden är helt OK. Jag kör med 2 NiMH VARTA med låg självurladdning, samt som jag visat i en annan tråd, lagt i en plastbricka, så att jag laddar dessa i själva GPS, utan att behöva ladda dessa externt, gjort så i både GPSMap64s & Oregon 600. Batteritiden är riktigt OK även i -10-gradig kyla.
 
Hej!

Om du inte absolut behöver/vill ha den större och ljusstarkare skärmen i Montana så ser jag ingen anledning till att byta bort din 64s. Inuti är det i princip samma manick förutom att 64 då har knappar (bättre med handskar osv även om Montanan också kan manövreras med handskar).
Jag har en Montana som efterträdare till min gamla GPS12 och hade det inte varit för att jag skall ha den på snöskotern, båten och MC-n hade jag nog själv gått på 64-an vilket är en klockren friluftsGPS på alla vis.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Brus-Nilsson Garmin Montana +xImage Navigering 2
Brus-Nilsson Bakgrundsfärg Garmin Montana Navigering 8
niking Garmin Montana uppdateras med 3 nya modeller Navigering 2
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
Jorden runt Garmin Oregon/Montana xxxT Topografi Navigering 6
AndreasTo Garmin Montana och AIS Navigering 1
at1981 Fråga ang. Garmin Montana 650T Navigering 9
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...