Fiska från klippa vid havet – val av spö, rulle

Jag ska köpa mig ett kastspö, rulle och ny lina och behöver er hjälp och klokhet för att välja ut vad som passar. Jag tycker mycket om själva fisket och har försökt läsa på så mycket som möjligt innan jag skapar tråden, men jag känner mig fortfarande halvt rädd att köpa något innan jag rådfrågat forumet.

Jag fiskar enbart i hav på västkusten runt Bohus-Malmön, i huvudsak ståendes på en klippa. Jag får napp på makrillar och torsk, men hade gärna provat på andra fiskarter om det går att fånga dessa från land, havsöring kanske? Jag använder mig av skeddrag mellan 15-40 gram, lättare än så är svårt att använda på grund av blåsten.

Det känns som en självklarhet men jag vill kunna kasta jättelångt med spöt då jag står på land och ha mycket lina på rullen på grund av djupet i havet. Vilken typ av lina jag ska använda är ett större frågetecken, jag tror att flätad lina istället för nylon är att föredra och jag har för mig att man kastar längre med en smalare lina än en tjockare. Har jag fel?

Jag är ytterst tacksam om någon kan hjälpa mig! Har ni några övriga tips som t.ex. beten vill jag väldigt gärna höra dessa också så man kan bli ännu bättre på något som är så roligt!
 
Köp ett 270cm spö och en haspelrulle i 30 storlek nått.
Då får du bra räckvidd som fan

Lämplig lina är 0.30 nylon , du kan även köra flätlina - den blir tunnare på grund av högre hållfasthet - kolla med fiskeaffären
 
För det fisket Du beskriver plus att jag gissar att Du är ganska oerfaren fiskare(annars hade Du inte behövt fråga) så skulle jag rekommendera en haspelutrustning som är enklare att kasta med och inte störs av vinden samt kastar längre utan alltför bra kastteknik.

Spöt bör vara 10" 300cm eller längre för att få långa kast och ha bra förmåga att styra in fisken vid landning så den inte kör fast bakom stenar och annat skräp och sliter sig, kastvikter på spöt bör vara 10-40gr och medium action.

Rulle ska vara en öppen haspel av bättre kvalitet så den både tål saltvatten och har bra broms om Du har lyckan att fånga en havsöring, skulle rekommendera en Shimano rulle i 2500-4000 storlek laddad med en bra flätlina i 0,20 - 0,25mm det finns ofta bra set i butikerna för olika typer av fisken och personalen har oftast bra koll och kan plocka ihop lösa saker till Dig som passar bra.

Beten är det bara att kolla med lokala fiskare vad de kör med och använda samma och även här har butikspersonalen koll och kan plocka ihop ett gäng med bra beten åt Dig.
 
För det fisket Du beskriver plus att jag gissar att Du är ganska oerfaren fiskare(annars hade Du inte behövt fråga) så skulle jag rekommendera en haspelutrustning som är enklare att kasta med och inte störs av vinden samt kastar längre utan alltför bra kastteknik.

Spöt bör vara 10" 300cm eller längre för att få långa kast och ha bra förmåga att styra in fisken vid landning så den inte kör fast bakom stenar och annat skräp och sliter sig, kastvikter på spöt bör vara 10-40gr och medium action.

Rulle ska vara en öppen haspel av bättre kvalitet så den både tål saltvatten och har bra broms om Du har lyckan att fånga en havsöring, skulle rekommendera en Shimano rulle i 2500-4000 storlek laddad med en bra flätlina i 0,20 - 0,25mm det finns ofta bra set i butikerna för olika typer av fisken och personalen har oftast bra koll och kan plocka ihop lösa saker till Dig som passar bra.

Beten är det bara att kolla med lokala fiskare vad de kör med och använda samma och även här har butikspersonalen koll och kan plocka ihop ett gäng med bra beten åt Dig.
Håller med i allt som ovanstående skriver, men med reservation av flätlina .

Jag tillhör den generation som växt upp med nylonlina och tycker att det fungerar bättre, (för mig ;-)).

På frågan om val av bete, är vikingherring ett självklart val (för mig), i lämplig storlek, (läs vikt).
 
När du fiskat i saltvatten så ta av spolen från rullen och skölj båda under kranen hemma, rullen mår bättre och håller längre.

Jag använder 9-10 fot spö 10- 30 gram i kast vikt för 1000 lappen och 0,16 flätlina på en haspel för 1500, men jag har holt på i 15-20 år.
Du kan köpa spö rulle och lina för 1000 till 1500 och få hyfsat bra grejer som håller i flera år.
 
Får meddela avvikande uppfattning. Tycker du skall lägga 2500:- på rulle och 1 500:- på spö, alt. 2 000:- på rulle och 1000:- på spö.

Anledningen är att kvalité betalar sig över tid och dessutom är det en betydligt trevligare upplevelse att fiska med "riktiga" grejor.

Därtill känns det tryggare att veta att framförallt rullen klarar av pressen om en stor öring eller annan stor och stark fisk kliver på.

Satsar du på en Shimanorulle i prissegment om ~2 500:- , då får du en riktig fin rulle, garanterat !

Att köpa billigt är att köpa dyrt, som ordstävet lyder.

Om budgeten är begränsad är huvudregeln att lägga så mycket som möjligt på rullen, den är utan tvekan den viktigaste delen i utrustningen.

Du kan få ett bra spö för en 5-hundring (på rea, kolla reastället i butiken ;-)). Men du får inte en bra rulle för en 5-hundring, garanterat.

Köper du en för billig rulle kommer du GARANTERAT att ångra dig, samtidigt som helhetsupplevelsen kommer att bli sämre.

I övrigt och som redan nämnts, ett spö på 10-11 fot med kastvikter upp till 40 gram och du är rustad till det mesta som kan dyka upp här på västkusten.

Skitfiske, som man säger !!
 
Vill också instämma i avvikande uppfattning om prisnivå och håller helt med ovan om att rullen är viktigast och ska vara av god kvalitet och då hamnar man i prisspannet +-2000 kr men då har Du en rulle som Du kan lita på och som kommer att hålla i +10 år.

Spön däremot är lite förbrukningsvara och där kan Du gott köpa något de rear ut som förra årets modell eller liknande, Du får ett bra spö för under tusingen men undvik de allra billigaste men spön i klassen 800-1000kr är ofta säkra kort.

Då det ofta blir långa fiskepass så kolla att spöt passar Dig och Dina händer alltså det ska vara bekvämt att hålla det inte bara en kort stund utan under många timmars kastande, så ner till butiken och kläm och känn på olika spön tills Du hittar ett som ligger bra i handen och som är lätt men stark.

Det är ofta som det talas om att man måste ha så kraftiga saker ifall det klipper på en stor fisk men faktum är att Du kan landa alla fiskarter vi har i landet av en storlek som innebär nytt Svensk rekord på den utrustning jag föreslår om Du bara gör rätt och nyttjar grejorna rätt och det blir så mycket roligare än att fiska med "stolpliknande påkar" ;-)

My 2 Cent efter +45 års spösvingande ;-)
 
Ett tipps är att om man som du skriver fiskar med vikter 15-40 g tittar på ett spö som klarar upp till 50-60 g.
Jag har flera gånger råkat ut för att köpa spön som varit felklassade, bla ett Berkley 10-30 g som knappt klarar av 20 g, lite surt...
 
Du har fått, enligt mitt tycke, mycket goda råd från Lico. Har inte riktigt lika lång erfarenhet men delar hans åsikter. :)

Personligen gillar jag dock lite kortare och mjukare spön men om målet är att kasta riktigt långt är 10+" perfekt. De är dock lite bökigare att fiska med och bör kännas på ordentligt i butik innan köp.

Kör själv med Shimano Speedmaster 8" 7 - 21 g ihop med Shimano Rarenium 2500 med ~0,2 mm flätlina för havsöring. Trivs riktigt bra med den setupen.

Jag tycker inte att du skall välja ett för styvt spö utan tänk snarare tvärtom. Det skall precis klara av att kasta det tyngsta betet men inte mer. Det blir så mycket roligare att drilla fisk då. Om du skall kasta ett stort spektra av betesvikter kan det i många fall vara bättre att köra med två olika spön, ett mjukt och ett styvare. Men, detta är högst personliga åsikter och bör provas ut själv.
 
Jag håller verkligen inte med er angående prisnivån! Fiske likt andra hobbies drabbas lätt av elitism och tankar av att superdyra grejor behövs.
Det är oftast inte sant och ett sätt att rättfärdiga GAS (gear acquisition syndrome). Jag har fiskat i 20 år, hav som sjö, från klippa och båt. Du klarar dig garanterat med grejor för runt 1500kr totalt. Mitt nuvarande haspelset som jag kört i 12år består av ett spö för ca 1000kr och en 400kr rulle. Den börjar först nu ge upp.

Enda gången jag vill rekommendera att verkligen köpa en superrulle är vid djuphavsfiske i Norge, sjukt trist om grejorna pajar där. Jag snålade första vändan och fick reparera ruölen 3ggr på en vecka. I Sverige klarar man sig med enklare grejor.

Lycka till!
 
Jag har liksom Lico svingat spö i många år. Efter uppväxt kring Sörmlands sjöar flyttade jag till västkusten där jag nu håller till. För det fiske som TS syftar på använder jag ett 9ft (270cm) tvåhandsspö klassat till 60g, Ambassadeur 6000C och nylonlina 0,40mm. Ambassadeur (multiplikatorrulle) kräver mer träning och erfarenhet än haspel men har mycket goda egenskaper speciellt när man kastar lite tyngre drag. Lite beroende på vind kör jag för klippfiske gärna med betesvikter på 40g eller 60g (oftast är 40g ganska optimalt, 60g i hård motvind).
Spö i längd 270-300cm är som tidigare påpekats ganska optimalt med viktklassning upp mot 60-80g. Köp inte det dyraste kolfiberspöt då västkustens granitklippor lätt orsakar repor på utrustningen som kan få ett kolfiberspö att snabbt gå av (ett tåligare spö med inbandning av glasfiber kan vara att föredra). Rulle är en haspelrulle i storlek 4000 (större halsperullar blir ganska otympliga "kaffekvarnar") eller liknande, här kan det dock vara en tanke att undvika de allra billigaste utan välja en som har rostfria kullager (de allra billigaste haspelrullarna är tyvärr idag kostnadsreducerare och inte helt saltvattenbeständiga). Har du en haspelrulle med metallspole, var försiktig med hur du lägger ner den på klippan vid ex avkrokning så att inte spolkanten får några skador.
Som lina föredrar jag nylon för det fiske du anger pga att man många gånger får bottennapp och behöver du dra av linan brister en nylonlina oftast rätt nära betet, medan en flätlina både är svårare att dra av samt kan gå av var som helst.

Vill du komplettera för att även fiska havsöring som är mitt valigaste fiske här på västkusten idag är ett 240-270cm haspelspö för betesvikter upp till 20g, haspelrulle storlek 2500 och tunn flätlina en bra kombo. Här har flätlinan given fördel pga grundare spinnfiske och möjligheten att känna minsta napp. Får du däremot på en havsöring kommer hugget brutalt och mycket bestämt, alltid från sidan på draget så är draget försett med dubbla krokar (ex en mindre wobbler) är det främre kroken som är viktigast och behöver vara sylvass.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jojosurf Vilket drag ska jag använda för att fiska i fjället? Fiske 4
Illuminati Fiska i Norge Fiske 2
holetaker Tälta och fiska runt Vänern! Fiske 0
Norrbottningen Stockholm slår larm. Fiska inte i dessa sjöar Fiske 1
Ahvenet Fiska sill ifrån land Fiske 13
Nisse87 Fiska i Norge men inte i Sverige? Fiske 26
CarMaPal Rida och fiska i Dalarna Fiske 0
cloud76 fiska i tännäs mitten av augusti- för sent? Fiske 1
cloud76 Vandra och fiska i Älvdalenområdet? Fiske 0
Dantie En dags vandring sen fiska! Fiske 5
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
Trekkforlife Fiska Kroatien Fiske 0
hannulan Fiska från kajaken - nybörjarfrågor Fiske 3
SeekOut Fiska i Norge Fiske 3
Prankster Längtar ut o fiska. Fiske 10
Eric97 Ska börja vertikal fiska. Har lite frågor. Fiske 4
kervennic Vem ska vandra och fiska ? Fiske 2
Rasek Fiska i Norge? Fiske 3
Yonaz Fiska i Dalarna Fiske 7
Apila Att lära sig fiska Fiske 6
-EG- Fiska från segelbåt Fiske 2
mipert Hur avliva näbbgädda? (Och hur bevara fisken medan jag fortsätter fiska.) Fiske 11
avslutat080903 Pärlälven - när får man börja fiska? Fiske 1
8863 Att Fiska i Ottsjö Fiske 0
mipert GPS talar om när det är bäst att fiska, är det månen? Fiske 8
mipert Böcker, artiklar, tips om hur fiska regnbåge med fluga Fiske 5
KLAGER Fiska öring med taxibil Fiske 2
Mtess Fiska längs Kungsleden? Fiske 12
Tiveden Jag vill fiska!! Fiske 1
moore Fiska löja om vintern, e de möjligt? Fiske 2
Nappe Paddla och fiska? Fiske 11
pesj Fiska på västkusten Fiske 0
Babbsan Fiska i Thailand Fiske 1
bsehlin Barnen vill fiska på höstlovet Fiske 1
ceban fiska på sörmlandsleden Fiske 0
Heinz1 Hur fiska med sambo i fjällen? Fiske 10
Ahvenet Upphängare vid spinnfiske Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
nille123 Fisk vid Riksgränsen Fiske 0
Fiske vid Kebnekaise Fiske 4
grodanbolle Använda flytväst vid flugfiske? Fiske 2
Avslutat1005 Havsöringsflugor vid skånekusten! Fiske 9
Tigershark Hårda regler begränsningar vid fiske? Fiske 12
Gunners Hasöringsfiske vid Billudden Fiske 0
dePaul Nödvändigheten av ståltafs vid gäddfiske? Fiske 20
Tipp Fiske vid fulufjället Fiske 1
vuogga Havsöring vid norrlandskusten... Fiske 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...