Dags för Elbrus sommaren 2014?

Jag planerar att bestiga Europas topp i sommar 2014.
Jag har själv erfarenhet om vandring över 5000 m men inte i Kaukasus.
Funderar på att göra så mycket som möjligt själv, och inte åka med en dyr resebyrå. Finns många alternativ, Pilgrim - tours Lite Package är något jag tror mycket på - de ordnar med visum, tillstånd, allt papper.

Finns det intresse för detta berg i sommar? Någon annan som har en plan? Vi är 2 som är intresserade, men mer människor med olika erfarenheter är alltid bra för en bestigning!

Andreas.
 
Hej Andreas,

Jag är helt klart sugen eftersom jag inte tick till varken Elbrus eller Aconcagua förra året. Lite kort om mig: Bestigit Keb, Mont Blanc samt Kilimanjaro. Gjort fortsättningskursen i alpinism med UCPA och frös häcken av mig i lumpen.

Vore toppen om det gick att få till något. Jag känner dock att det viktigaste för mig är att träffas innan så man få lära känna varandra och stämma av erfarenheter och personligheter. Har dessvärre inte bara positiva erfarenheter av att åka med folk man inte känner sedan innan.

/Anthony
 
hej Anthony!

Jag har funderat på UCPA kursen med, kanske så att jag ska göra den innan Elbrus nu i sommar.
Själv har jag inte bestigit en topp, men vandrat i Nepal till lika höga höjder, så jag vet vad det innebär. Vad det gäller mig är jag ordningsam, seriös och målinriktad och jag känner ingen som helst tvekan att bestiga Elbrus skulle vara bortom mina kunskaper. Klättrat inomhus på fritiden och är en van vandrare.
Tråkigt att du har haft dåliga erfarenheter, och självklart skulle vi ses först.

Vad tror du om att resa med pilgrims Lite Package?

Andreas
 
Elbrus är inte svårt och det man behöver i teknikväg kan du läsa på. UCPAs fortsättningskurs i alpinism är bra som intro men även mycket av det kan man lära sig bara genom att läsa på. Det är med andra ord inget måste innan man gör Elbrus även om det givetvis underlättar. Du kan ju redan rephantering m.m. genom klättringen.

Pilgrims Lite Package tycker jag låter som en bra idé och eventuellt kombinera det med transport. När jag kikade på detta i våras fick jag fram att man skulle kunna klara Elbrus på 9 dagar (dvs ta en veckas ledighet mellan två helger och kostnaden lära stanna runt 10 000 kr lite beroende på vilka biljetter etc man får tag på.
 
Tjena andreas och anthony!

Andreas nämner att "vi är två som är intresserade", jag är kort å gott den andre, Henrik.
Min plan är att cykla hela vägen ner till kaukasus för att bestiga elbrus. Alltså Malmö-Elbrus med start någon gång i vår.

Har inte några direkta erfarenheter av att bestiga höga berg mer än keb, östra leden själv samt ett annat 2000metersberg i kina. Uppvuxen i Kiruna, stuga i abisko sedan länge, så har en del vandrings och fjällvana både sommar och vinter. Jobbar nu i friluftsbutik i malmö under dagarna.

Teamar gärna ihop med mer erfaret folk än att boka färdigt paket. Det känns roligare helt enkelt. Känns som att 95% handlar om erfarenhet, men någon gång ska man börja och då tror jag elbrus ändå inte är så dumt. Som du skriver anthony är elbrus inte ett tekniskt svårt berg. Jag kan tänka mig att det luriga bland annat ligger i att: kunna hantera höjden, navigera utan att trilla i en glaciärspricka och bedöma väder för att hinna vända i tid. Beror förstås lite på vilken väg man tar också. Normalleden via barrel huts lär va vältrafikerad. Kör man norra sidan är det mindre folk men kanske lättare att irra bort sig.?

Självfallet måste vi träffas först. Lite package såg riktigt bra ut. Eftersom jag ska cykla är jag nu igång och tidsplanerar. Avstånd, stäckor, mil per dag, motvind/medvind och bla bla. Det är ju inte säkert att timing:en blir perfekl på grund av cyklingen, men låt oss ändå förutsätta det. Ska ta tjänstledigt från jobbet i 3 eller 3,5 månad. Måste meddela vilka datum till chefen rätt snart. Även om denna tråden knappt startat vill jag ändå ställa frågan: Om denna sammansvärjning skulle bli av: när?
/Henke
 
Tjena Henrik,

Jo, normalledeb lär vara vältrafikerad och jag funderar på om man just därför inte borde ta norra sidan, särskilt om vi åker ned under högsäsongen mitten på juli till mitten på augusti. Just gällande tiden är jag flexibel. Har något bröllop jag ska på i slutet av sommaren men i övrigt borde det funka när som.
 
Är inne på din linje där anthony. Tror att nordsidan är finare, men det vill till fint väder och trafik på leden för att den ska vara ett alternativ, å det vet vi ju inte förrän vi är på plats.

Låter fint, ska höra med andreas om ungefär när han har tänkt sig tidsmässigt. Kommer måsta ha bestämt datum inom två veckor. Återkommer
 
OK, låter bra. Jag är på semester just nu men ska kika på datum när jag kommer hem den 3 feb. Lika viktigt för mig att få datum bestämt eftersom jag börjar på nytt jobb och inte kommer att ha allt för många veckor att lägga ut.
 
Hallå igen!

Juli låter väldigt bra. Jag kommer att försöka anlända med cykeln 14-15 juli och sedan åka hem den 29 juli. Det blir typ två veckor i området. Toppförsök lär ju bli andra veckan av de två. Andreas är också inne på mitten av juli!
 
normalledeb lär vara vältrafikerad och jag funderar på om man just därför inte borde ta norra sidan,

Ja allt annat än normal-leden lär väl vara att föredra om det är möjligt så ni slipper skidliftar, grusbilvägar, sopor, snövesslor, raststugor och diverse annat junk upp till 4000+ meter som gör att det känns långt ifrån ett äventyr på ett berg i vildmarken utan mer som en XL-variant av "gå upp på Åreskutans topp på sommaren" . Mindre chans till magsjuka pga av "gulbrun snö" som ska smältas och drickas också Jo jag överdriver lite och framförallt höjden och storleken på berget gör ju rejäl skillnad.

När jag var där gick vi åtminstone nån variant "till höger" om liftsystemet upp genom en hyfsat fin dalgång innan vi kom tillbaka till standardrutten nånstans vid liftsystemets topp/Barrel Huts. Men det fanns uppenbarligen finare alternativ på andra sidor av berget, synd att det inte blev dem tycker jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GåMotKrysset Dags för planering sommar 2022 Expeditioner 3
tomvaos Det börjar bli dags för det stora äventyret. Vart hittar jag det i norden? Expeditioner 10
streakingcaddis Elbrus 2020 Expeditioner 3
Anki 68 Bagage Elbrus Expeditioner 4
Anki 68 Försäkring hög höjd - Elbrus Expeditioner 11
Hardy Bobermien Elbrus Norra sida juli/augusti 2017 Expeditioner 9
SawFlack Elbrus sommaren 2016 Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Roland_T Elbrus Augusti 2015 Expeditioner 0
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
Crosstjeck Kurs i alpinism i sommar + Elbrus Expeditioner 6
MunkenOdos Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen? Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
moumou Elbrus Expeditioner 2
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
Ghost I Elbrus område misshandlades klättrare från Norge Expeditioner 2
Polarnatt Gas+övrigt på Elbrus Expeditioner 10
Henke stj mt elbrus Expeditioner 24
plaskdaja Kriget nära Elbrus?? Expeditioner 2
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
skolanna Hur säkert är Elbrus? Expeditioner 2
Ingebrigtl Elbrus med Pilgrim 21/6-1/7 Expeditioner 2
Cederqvist Elbrus 2008 Expeditioner 8
janus82 Bajs på Elbrus? Expeditioner 8
Brännström Elbrus Expeditioner 10
andar Elbrus snart i sikte. Expeditioner 0
dannyalonso Delad transport Min Vody - Elbrus 18/07 Expeditioner 0
AndreasBlomquist Elbrus Augusti 2005 Expeditioner 0
Alfonso Elbrus info Expeditioner 8
andar Utrustning till Elbrus Expeditioner 11
sebbe_Huss Aconcagua,Elbrus Expeditioner 16
hallerby Aconcagua / Elbrus Expeditioner 0
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
jimisola och hur har ni tagit er till Elbrus Expeditioner 0
jimisola hjälp med elbrus Expeditioner 8
hemmmeder Gudbrandsdalsleden - sommaren 2020, letar vänner. Expeditioner 0
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
coolmarcus Segla över atlanten, sommaren 2014? Expeditioner 5
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.