Någon som vandrat Pacific Crest Trail?

Planerar en långpromenad nästa år.
Tanken är att jag och en polare ska vandra PCT (Mexiko-Kanada).

Så jag slänger iväg frågan om någon här gjort samma sak (eller liknande)?
Hade varit kul att höra lite om hur det var och vad man, enligt er egen erfarenhet, ska tänka på.
 
Jag har i vinter läst några böcker från amazon.com eboksida om PCT. Där finns många fler böcker att välja på. Ladda bara ner kindle app till mobilen eller datorn. En bok jag läst är the last englishman av keith Foskett. Han har också en blogg där han ger många tips och där mycket som står i boken också står. Har själv en liten dröm att vandra den leden. Det vore ett otroligt häftigt äventyr!
 
Puffar tråden lite. Jag är i ett tidigt skede av planering inför en eventuell PCT-tur 2016. Det skulle vara mycket intressant att höra från någon svensk som genomfört turen.

Lite tips kring budget, visum, proviantering, etc, ur ett svenskt perspektiv, skulle vara lysande.
 
Min tanke än så länge är att göra en riktigt tidig start - dels för att slippa en del av den mest tryckande värmen i öknen, och dels för att få en mer tillförlitlig tillgång till vatten. Sedan blir det till att ta det lugnt runt Kennedy Meadows och invänta snösmältningen i Sierra Nevada. Men jag vet inte alls egentligen. Som tur är så har jag +2 års tid till planering.
 
To unge danske, Anders Aagaard Hansen og Asger Mindegaard, gik PCT for et par år siden (2011).

Anders Aagaard var aktiv på danske Outsite indtil for nogle måneder siden, men du kan sikkert finde ham på facebook.

De har lavet en 30-minutters kortfilm om turen "Et skridt ad gangen", som bla ligger på

http://ofilm.dk/category/kortfilm/dokumentar/

Send mig en Personlig Besked, hvis jeg skal prøve at formidle kontakt.

Med Venlig Hilsen
Lars Hedegaard Larsen
 
Midvintertid i S CA och AZ är det oftast varmare än svensk sommartemperatur. Torrt är det oxså. Moderna problem är att alla som vistas i terrängen inte är vänligheten själv. Men det är ni säkert medvetna om. Då jag gick på 70talet var det gott att vara känd av Border Patrol och lokala poliser.
Jag hittade mänskliga rester på vägen upp till green wally. Uppenbart har inte alla rätt utrustning för färden.
I dagens läge bör man nog anmäla sina avsikter till rätt gränsövervakande styrkor, så att inga missförstånd uppstår.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.