Vandra The great Himalayan trail:)

Hallå:)

Vi är två grabbar som planerar lite smått att under hösten 2015, vandra The Great Himalayan Trail som räknas som en av världens tuffaste vandringsleder.

Vi undrar om det är någon där ute som har någon erfarenhet av Himalaya? I så fall så får ni jättegärna höra av er till mig på: marcusaspsjo@gmail.com
Vi behöver all information vi kan få.

Vi planerar även på att under den här tiden innan resan, att lära oss så mycket om alpin vandring som möjligt, så är det någon som har stor erfarenhet av det så är det också bara att höra av sig.
Eller om ni vet någon bra kurs eller liknande som kan vara bra att förbereda sig med.

Vi är även öppna på om någon mer skulle vilja hänga med på denna expedition:) gärna med lite erfarenhet i bagaget, men oavsett, om du känner för att hänga med så hör av dig:)

Tack:)
 
Jag har själv inte gått the great himalayan trail, men jag har läst en del om den och jag har varit i Nepal ett par gånger. En sak som är bra att vara medveten om är att det kan bli en hel del pappersarbete. Utmed flera sträckor som man går på behöver man särskilda tillstånd. I Dolpo och Upper Mustang (nord-nordväst om Annapurna) kostar det t.ex. runt tjugo-trettio dollar per dag för att få tillstånd att gå.

Sen är det en idé att ta stor hänsyn till vilken säsong man ska gå. Under månaderna April-September är det regnigt. Jätteregnigt. Speciellt i det kulliga Himalaya, söder om de största bergen. Resten av året regnar det knappt alls. Snöar gör det ändå, ungefär från mitten av Januari och framåt, lite beroende på vilken höjd man går på. Som bäst är vandringen mellan slutet av september och mitten av november, för då är det varmt och klart.

Sen handlar det ju om det här med tältvana. När man vandrar i Nepal på de vanligaste lederna så finns det nästan alltid öppna tea houses, där man kan sova och äta förhållandevis billigt. På de ovanligare lederna kan det finnas hus och folk som bor, men inte nödvändigtvis öppna tea houses för turister. Men nepaleser är överlag gästfria, speciellt i bergsmiljöer där tibetanska folkgrupper dominerar, och sovplatser kan man finna ändå. Men om ni går hela sträckan kommer ni att träffa på platser där tält är nödvändigt.
 
Hejsan!

Stämmer det att den är 4500 km lång?

Hur många månader räknar man med? Gröna bandet är ju runt 1300 km, och görs oftast runt 50-60 dagar. Men man lär ju betydligt långsammare på vissa sträckor på hög höjd.
 
Ja Christopher, jag kan inte hitta exakt hut lång den är och det beror lite på vilken väg man väljer. Vi hade tänkt att kombinera den höga rutten en del med den låga rutten. Den lägre rutten ska ta ungefär 91 dagar medans den höga runt 156 dagar. Så någonstanns därimellan tror vi att hela vår trail kommer att ta:)
 
Mycket info finns här...
http://thegreathimalayatrail.org/
http://www.greathimalayatrail.com/

World Expeditions guidar hela GHT på 152 dagar för 176.000 kr.
http://www.worldexpeditions.com/au/index.php?id=251572
Notera att vandringen avbryts mitt i för att vila i Ktm.

Den höga/norra/alpina leden passerar massor av restricted areas som tidigare nämnts. Där är det dyrt och där krävs tillstånd samt guide och eller bärare. Tror jag läste någonstans att det krävs 40 tillstånd... Nepal är ett u-land på många sätt och vis och byråkratin är inte rolig om man vill gå själv. Allt detta krångel hänger ihop med att de vill att Du anlitar ett guideföretag som fixar och trixar och tar betalt..

Går man från öst till väst lär man starta i feb/mars.
Går man från väst till öst lär man starta i juni/juli.

Det finns två GHT-trails. En som går genom hela Himalaya och som är 4500 km samt den som går genom nepal och är 1700 km. Den är möjlig att göra på 5 månader som är det normala antalet dagar man kan få visum.
 
Se som sagt till att kolla upp hur det fungerar med Visum. Om jag inte minns fel var 90 dagar det längsta man kunde söka för när jag var där i höstas och att det är anledningen till att vandringen måste göras med ett avbrott i mitten.

Det finns ju väldigt mycket info om de vanligaste regionerna av Himalaya här på nätet men det är nog värt att låna en guidebok på biblioteket, Allt finns sammanfattat på samma ställe och sen kan man googla fram saker man inte får reda på av boken.
 
Nja man brukar göra som så att man köper 90 dagar när man anländer. Det kostar 100 usd. Sen lämnar man pass och foto etc till en kontakt i Nepal (lämpligen resebyrån som hjälper till med tillstånden) som förlänger visumet med ytterligare 60 dagar medan man vandrar. Tror det kostar 120 usd. Och så vandrar man med kopia på passet. Det ska inte vara något problem.

Enligt rykte finns det dessutom de som stannar 10 månader i landet om man gör det de sista 5 månaderna ena året och första 5 nästa år. Man får stanna 5 månader och det nollställs vid årsskiftet. Jag har inte testat detta själv. Man kanske måste ut ur landet för att få sina nya 5 månader. I vilket fall så tog de ingen hänsyn till vad jag gjort där förra året när jag kom in efter nyår igen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.