Svårt med svartvita bilder.

Hej,
Jag har två frågor.

1. Vad ska jag välja för film för svartvit fotografering? Dom bilder jag tagit har blivit alldeles för "svartvita", dvs inte så mycket gråtoner och bliderna blir riktigt dåliga och tråkiga. Är det nåt speciellt jag bör tänka på vid svartvit fotografering?

2. Jag har en ganska enkel systemkamera, EOS 500. Frågan är vilket som är det bästa allround-objektivet. Det jag har nu är 28-80. Är det värt att lägga några tusenlappar (för det kostar ju så mycket) på ett annat objektiv?

Vad har ni för synpunkter på detta?

Tack,
Kristian
 
Kopierar du bilderna själv? I så fall pröva ett papper med lägre kontrast. Om du lämnar in rullen för kopiering, pröva olika lab. Det kan vara rätt stor skillnad mellan olika fotolab. Om du vill få bilder med jämn kvalitet pröva ett "proffslab", lite dyrare men ofta klart bättre. Exerimentera med filter.
Det var några små råd.. lycka till!

MVH
David Björkén
 
Jag lämnar alltid in bilderna. Tycker generellt att både färg och svartvit blir bäst på matt papper. Varför är svartvit så dyrt förresten?
Vad tror ni om objektivet då?

Mvh,
Kristian
 
Personligen använder jag ett Canon 28-90 USM ganska ofta. Det ger bra skärpa i hela området, är mycket tyst och har snabb autofokus. Mycket prisvärt (ca 2000). Detta i kombination med en 100-200 zoom använder jag vid ca 90% av alla situationer. Ibland även ett 400mm tele. Funderar dock på ett kraftigt zoomobjektiv på ca 20mm som komplement. Allt beror på vilka motiv du fotar. Ljusstarka objektiv är i regel betydligt dyrare men personligen klarar jag mig oftast med 4.0 i ljusstyrka. Ofta bländar jag även ned något, då skärpan i regel blir bättre då.
Att svartvitt är dyrare beror nog helt på den lilla marknaden, men som jag skrev tidigare så pröva olika lab eller köp en egen förstoringsapparat, alternativt en filmscanner. De "vanliga" fotolabbens kopieringsapparater har vanligen en grundinställning som kompenserar bort exempelvis filtereffekter. Därför fotograferar jag i princip bara dia, kopierar bilderna själv eller scannar in dom med en filmscanner och utför bearbetningen digitalt.
Tänk även på att ett svartvitt fotografi inte bara är ett "färgfoto i gråskala" vilket kan vara bra att tänka på när du fotograferar. Försök tänka "gråskala".. :)

MVH
David
[Ändrat av dave1 2002-09-20 kl 13:26]
 
Vidvinkel

Hej
Mitt favorit objektiv är ett 24mm men använd det rätt. så det inte bara blir förvrängda bilder. 24mm ger schysta vy-bilder samt närdilder på saker. Men om jag fotar människor så rekomenderar jag ett 135mm (el likn.) Så de fotade får lite distans till kameran och stelheten försvinner.
Jag rekomederar dig att försöka kopiera bilderna själv för då kan du expriemtera fram bilderna om du ej vill investera i ett labb så brukar det finnas hyrlabb. dvs du hyr plats/h.
Lycka till
 
"Mjukt" papper

Testa Ilford FP4 Plus. En film som tecknar ut gråskala väldigt bra tycker jag. Sen är det som David skriver att man får välja ett "mjukare" papper som ger lägre kontrast. Det där kan tyvärr vara problematiskt om man lämnar in bilderna. Somliga smålabbsägare är helt enkelt förälskade i en viss typ av bilder och gör kopiorna likadana oavsett vad man själv som fotograf har tänkt. Somliga gillar storkornighet och hög kontrast, andra gillar osynliga korn och mycket nyanser. Osv. Bästa tips är att köpa en begad förstoringsapparat och ett par baljor och börja experimentera själv hemma. Men akta dig, det är ett gift...

Här är en länk till info om FP4 Plus: http://www.ilford.com/html/us_english/pdf/FP4Plus.pdf
 

Guest

Gäst
Om du använder traditionell svartvit film så bör du framkalla själv, det blir inte bra när man lämnar in filmen. Det är inte svårt eller dyrt att framkalla själv. Om du absolut vill lämna bort filmen ska du använda en svarvit film som framkallas i färgprocess (C-41). Exempel på sådan är Kodak T400 CN eller Ilford XP2.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...