Eos 50

Hej!

Har på sistone gått i tankar på att investera i en systemkamera. Är helt och hållet nybörjare och vet inte mycket om fotografering överhuvudtaget men intresset väcktes när jag ganska nyligen reste jorden runt och med jämna mellanrum kom på mig själv med att vilja ha en lite vassare kamera än min lilla kompakt.

Framför allt vill jag kunna ta bra naturbilder och i viss mån också på djur. Känner inget behov av att kunna fota en formel-1 bil i 300 km/h.

Efter att ha surfat runt lite på nätet funderar jag på att försöka hitta en begagnad EOS 50. Är det ett bra val? Det ska tydligen vara föregångaren till EOS 30. Är det någon som vet hur mycket de skiljer sig åt, vikt m.m. Eftersom jag vill ha med kameran ut på framtida resor är det viktigt att den inte är alltför tung.

Peter
 
En tung kamera håller bättre

Jag har ett par bekanta som växt ur sina Eos 50, men det är definitivt en bra kamera (dock rätt avancerad för nybörjare). Jag själv håller ju på Nikon (We take the worlds greatest pictures...) men det är ju på samma barnsliga plan som att argumentera om det är SAAB eller Volvo som är bäst. En plastkamera (läs: billig canonmodell) bör man ju vara mer rädd om, medans Nikonobjektiv i metall håller det mesta. Blir kameran för tung tar man aldrig med den. Mitt tips är att du köper en begagnad kamera som verkar vettig, och som har de funktioner/tillbehör du kan gissa att du behöver inom de fyra första åren. Tråkigt att inhandla en kamera som man vuxit ur så fort man lärt sig den...
Buenos Dias (Ta fina Diabilder...:))!
 
underexponerar

enligt tidningen foto ialla fall. alltså, bilderna bli en aning mörka. går i och för sig att använda exponeringskompensation, men det ska ju inte vara nödvändigt för en så pass dyr kamera. egentligen inte nödvändigt alls. köp en eos 30 istället, eos 50 är nog inget att rekommendera.
 
hallå!

Det finns en del skrivet om denna kameramodell här på Utsidan. Testa sökfunktionen om du inte redan gjort så. MVH Ola
 
Bra kamera

Eos 50:n är en bra kompromiss. Att den inte mäter exponeringen rätt känner Canon till och har lovat att åtgärda detta på de maskiner som har felet.

Vad gäller skärpa och stabilitet är det en bra kamera.

Min har fått otroligt mycket stryk och jag har inte haft problem. Plast är ju ibland ett bättre material än metall, speciellt kall aluminium när man skall fota på vintern.

Eos systemet har en enormt stor objektivpark och om du tittar på sportevenemang ser du vad proffsen väljer!

Har du råd köper du en Eos30, den är ju helt klart trevligare och nyare.

(Det är fotografen som gör bilderna)!
/jm
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...