svenska tecken och Photoshop Elements

Gallerierna med grå bakgrund på http://www.huthyfs.com är gjorda i Photoshop ELements 2.0 som följde med min scanner. Nu har jag bytt Mac-OS från Tiger till Snow Leopard och då funkar inte längre detta program. Bildtexterna är WYSIWYG, så ska jag t ex ha é (e-akut) skriver jag alt-e (alt. akut och e efter varandra), sen blir html-koden den önskade.
Skriver jag å så blir det å etc.

Men, ack i Elements 8 funkar detta inte alls! Såvitt jag förstår använder det gamla programmet teckensetet iso-8859-1 - så står det på html-sidorna. Det nya använder UTF-8 och det blir skit.
T ex blir é kvadratroten ur copyright. Det hjälper alltså inte att gå över till engelsk text ty det finns engelska ord med accent, liksom givetvis italienska, franska och spanska namn med accenter.


Någon har föreslagit att det borde gå att ändra mallen för html-sidorna, men jag har inte hittat någon knapp att trycka på. Galleriprogrammet Bridge medger inställningar av Language (påverkar instruktionerna) och Keyboard, men det hjälper inte (som jag trodde) att ställa in det senare på Svenska.

Nån som är förtrogen och kan tipsa?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.