Ytterliggare lättnader i tvånget att använda cykelbana för cyklister

hörde om den där nya regeln och blev inte klok på den. Ska det va vänstertrafikför gångarna på de gemensamma cykel/gångbanorna som är uppdelade på mitten med skiljelinje - på gångsidan är det vänstertrafik och på cykeldelen höger?

Är gemmensam gång och cykelväg avdelad med linje är den lite längre gemmensam. På en gångbana för bara gående får nog gående vobbla runt bäst de vill men på kombinerad GCväg ska de hålla vänster. Bra att det förtydligats.

Någon som sett uppföljning på reglen om att cyklister över 15 år får cykla bland bilar trots cyeklbana om hastighetsbegr <=50km/h? Har det blivit fler eller färre olyckor på sådana (cykel-)vägar?
Eller är det för kort tid för att utvärdera?

/Patrik
 
Så vad du säger är att cyklisterna ska cykla i mitten på en GC-väg?
Som cyklist ser jag inte fram emot att ha gångtrafikanter på båda sidor om mig. På en bilväg fungerar det då vägen är bred nog och med två körbanor men GC-vägar är oftast inte breda nog för att hantera detta
Att fotgängarna skall gå längst ut till vänster på en väg eller cykelbana är väl rätt praktiskt. Om man går mot den trafik som ligger närmast i sidled -så att man ser om det blir trångt- kan man (om möjligt) kliva åt sidan. Det kallas hänsyn.

Är man cyklist som kommer bakifrån och ser att det kan bli trångt på grund av t.ex. möte med annan cyklist så bromsar man så att mötet inte sker mellan eventuella fotgängare. Det kallas också hänsyn.

Detta innebär givetvis att cyklarna skall framföras i mitten (precis på samma sätt som andra fordon som framförs på våra vägar) även om det är en GC-väg. Det är inget som någon i Forumet hittat på, sådan är lagstiftningen.

För oss hundägare är detta bra. Hundarna lär man att gå längst ut till vänster (till vänster även om hundföraren) på alla vägar och då är dom bäst skyddade. Dom har svårt att se skillnad på GC-väg och vanlig väg.

Om viljan att hjälpas åt finns så fungerar den här lagstiftningen bra. Om ingen vilja finns så kommer konflikter att uppstå, oavsett på vilken sida man går, när en GC-väg är trång. Den yta vi alla skall dela på blir ju varken större eller mindre om fotgängaren byter sida eller om vi delar vägen på mitten mellan oss.
 
Att fotgängarna skall gå längst ut till vänster på en väg eller cykelbana är väl rätt praktiskt. Om man går mot den trafik som ligger närmast i sidled -så att man ser om det blir trångt- kan man (om möjligt) kliva åt sidan. Det kallas hänsyn.

Är man cyklist som kommer bakifrån och ser att det kan bli trångt på grund av t.ex. möte med annan cyklist så bromsar man så att mötet inte sker mellan eventuella fotgängare. Det kallas också hänsyn.

Detta innebär givetvis att cyklarna skall framföras i mitten (precis på samma sätt som andra fordon som framförs på våra vägar) även om det är en GC-väg. Det är inget som någon i Forumet hittat på, sådan är lagstiftningen.

För oss hundägare är detta bra. Hundarna lär man att gå längst ut till vänster (till vänster även om hundföraren) på alla vägar och då är dom bäst skyddade. Dom har svårt att se skillnad på GC-väg och vanlig väg.

Om viljan att hjälpas åt finns så fungerar den här lagstiftningen bra. Om ingen vilja finns så kommer konflikter att uppstå, oavsett på vilken sida man går, när en GC-väg är trång. Den yta vi alla skall dela på blir ju varken större eller mindre om fotgängaren byter sida eller om vi delar vägen på mitten mellan oss.

Även hänsyn i trafiken är lagstiftad, i trafikförordningens andra paragraf:
2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.


Ang vem som ska väja vid möte, så är det ju också relgerat i lagen, den som har hindret på sin sida ska väja, dvs stanna och vänta om så krävs.

/Patrik, "kramas i trafiken"
 
Jag som cyklar med hund på höger sida i både koppel till halsband och sele till stång från sadelröret ser helst att mötande hundekipage byter sida och har sin hund på sin högra sida.

På gång och cykelvägar kan man situationsanpassa bara man tar ögonkontakt och samarbetar.

Thure
 
Någon som sett uppföljning på reglen om att cyklister över 15 år får cykla bland bilar trots cyeklbana om hastighetsbegr <=50km/h? Har det blivit fler eller färre olyckor på sådana (cykel-)vägar?
Eller är det för kort tid för att utvärdera?

Det har tidigare sagts i diskussioner i ämnet att olycksstatistiken inte tar hänsyn till trafikvolymen. Forskarna får hitta på något bra sätt att mäta trafikvolym och ställa olyckorna i relation till denna. Årets fina sommar samt många nyköpta elcyklar har troligtvis ökat trafikvolymen jämfört med året innan etc.

Min personliga reflektion är att cyklisterna kör på som tidigare. Bra cykelbanor används fortfarande och de som inte passar färdmålet undviks.

Bilisters attityd har i stort ändrats och fler tar mer hänsyn till cyklister än innan lagändringen. Fingervisningar och ilskna bilmanövrar har upphört. Dålig attityd finns fortfarande, men trafikklimatet känns bättre.
 
Men ska de då ta bort mittmarkeringen som ofta finns, som visar var cyklister och fotgängare ska vara? Eller gäller detta bara på GC-banor där sådan markering inte finns? Om det nu finns såna, blev osäker plötsligt.
 
Bilisters attityd har i stort ändrats och fler tar mer hänsyn till cyklister än innan lagändringen. Fingervisningar och ilskna bilmanövrar har upphört. Dålig attityd finns fortfarande, men trafikklimatet känns bättre.

Kul att du noterar en förbättring. Jag har tyvärr inte samma erfarenhet. Många är bra men riktiga rötägg förekommer tyvärr.

Sista två åren är jag mest irriterad av gångtrafikanter som går med uppmärksamheten ned i sin
Smartfån. De hindrar både andra gångtrafikanter och hjulburna.

Bristen på användande av blinkers stör också och nu i höst är cyklister med bländande framlyktor frekventare än tidigare.

Den allmänna trafikinfarkten i Stockholm är också en pulsförhöjare.

Thure
 
Ja, vad är det där för kultur som uppstått? Blinkas det blinkas det mitt i svängen, inte i god tid innan som jag fick lära mig att man ska göra. Hemskt irriterande.
 
Kul att du noterar en förbättring. Jag har tyvärr inte samma erfarenhet. Många är bra men riktiga rötägg förekommer tyvärr.

Sista två åren är jag mest irriterad av gångtrafikanter som går med uppmärksamheten ned i sin
Smartfån. De hindrar både andra gångtrafikanter och hjulburna.

Bristen på användande av blinkers stör också och nu i höst är cyklister med bländande framlyktor frekventare än tidigare.

Den allmänna trafikinfarkten i Stockholm är också en pulsförhöjare.

Thure


Fått av en mina grannar (bilden)
 

Bilagor

  • Mors lilla olle 0911872_n.jpg
    Mors lilla olle 0911872_n.jpg
    134.4 KB · Visningar: 259
Att fotgängarna skall gå längst ut till vänster på en väg eller cykelbana är väl rätt praktiskt. Om man går mot den trafik som ligger närmast i sidled -så att man ser om det blir trångt- kan man (om möjligt) kliva åt sidan. Det kallas hänsyn.

Är man cyklist som kommer bakifrån och ser att det kan bli trångt på grund av t.ex. möte med annan cyklist så bromsar man så att mötet inte sker mellan eventuella fotgängare. Det kallas också hänsyn.

Problemet blir ju att det blir väldigt otydligt vem som ska väja för vem.

Om både fotgängare och cyklister skulle hålla till höger så skulle cyklisterna "köra om" fotgängarna till vänster, precis som vilken upphinnande trafikant som helst.

Nu ska cyklisterna alltså köra om "mötande" fotgängare, men tittar man på alla andra trafikregler så ska fordon som möts hålla till höger... Även fotgängare som möts på gångbana rekommenderas att hålla till höger. Men när en cyklist möter en fotgängare ska dessa plötsligt hålla till vänster...

Det andra stora problemet är ju att denna regel bara gäller på kombinerad gång- och cykelbana, men 90% av de gångbanor jag går på är det väldigt svårt att veta om den är kombinerad eller ren gångbana. Det är oftast bara skyltat där det ansluter mot andra vägar, kommer man t.ex. ut från en fastighet kanske man inte alls har nån koll på vad det är för typ av bana...

I alla andra sammanhang är det högertrafik som gäller. Förut fanns det ett undantag. Nu finns det plötsligt två undantag...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...