Snickra en pulka

Nu har pulkan fått durk och hängmage..

Samt jag har även sytt en tarp!

http://aventyrilivet.blogspot.com/

Jag funderar lite på kapellet.
Jag ska ha dragkedjal så är det bara, men tror ni att det blir mer skyddat från is om jag sätter en vindslå över? den ska inte föstas utan bara en dubbel tygflik som viks över dragkedjan, kanske 3 cm bred..

Risken är väl att det bara blir värre, men jag vet inte riktigt!

Vad tror ni?
 
Det finns ju ultralätt snö, beror en del på temperaturen :)

Om funktionen man är ute efter är att hindra snö från att hamna i pulkan kan det ju finnas andra lösningar än det traditionella kapellet, t ex en väldigt lätt väv. Man skulle då kunna dela på det traditionella stadiga pulkakapellets funktion i flera komponenter. Ungefär som man kan ha två plagg där det ena vindskyddar och det andra isolerar istället för ett plagg som gör bådadera.

Ibland kan det vara nyttigt att fundera över om man kan göra saker på andra sätt än de på vilka de "alltid" gjorts. Som alla vet är ju en evighet tiden mellan två innovationer :)

Jörgen
 
Var ska du ha dragkedjan? Fattar uppenbarligen inte riktigt? Poängen med ett kapell är väl att det är stort och överdimensionerat så man kan rulla ihop det över packningen oavsett volym (bra t.ex. om man vill släpa på sin kamrat som stukat foten eller är lat). Förstår inte hur dragkedjan ska integreras i kapellet, dragkedjor brukar ju vara ganska känsliga såvida de inte är av lite större typ och då blir ju vikten mer än förtjänsten kan jag tycka (enligt den mentala bild jag har över konstruktionen). Tyg väger ju mkt mindre än stora ykk-kedjor. Varje gång du lastar ur/i pulkan kommer ju packningen komma i kontakt med dragkedjan. Eftersom den är såpass lång så borde den statisktiskt sett krångla mer ;) Mer tyg som kan fastna, mer tänder som kan gå av och göra att löparen hoppar ur och har sig. Kul att stå på kalfjället med en trasig dragkedja.

Jag som är ytterst lat hade sytt en rektangulär sarg som fästes i pulkkanten (sist jag lagade ett kapell popnitade vi fast ett väldigt sträckt nylonband där kapellet var fastsytt x antal gånger). På långsidorna på kapellet hade jag satt någon form av plastlist eller rör (lite som en vattentätpåse fast utan att sitta ihop på sidorna), dessutom hade jag förstärkt kanten med ett nylonband. Packningen placeras i pulkan och kapellet rullas ihop, och surras (typ iaf..) med gummirepen som du själv har ritat på din blogg. Denna konfiguration är väl den vanligaste typ. Håller snön borta och packningen på plats, den uppfyller härmed det jag kräver av ett pulkkapell.

Snälla, upplys mig, vad har drakkedjan för fördelar?
 
Var ska du ha dragkedjan? Fattar uppenbarligen inte riktigt? Poängen med ett kapell är väl att det är stort och överdimensionerat så man kan rulla ihop det över packningen oavsett volym (bra t.ex. om man vill släpa på sin kamrat som stukat foten eller är lat). Förstår inte hur dragkedjan ska integreras i kapellet, dragkedjor brukar ju vara ganska känsliga såvida de inte är av lite större typ och då blir ju vikten mer än förtjänsten kan jag tycka (enligt den mentala bild jag har över konstruktionen). Tyg väger ju mkt mindre än stora ykk-kedjor. Varje gång du lastar ur/i pulkan kommer ju packningen komma i kontakt med dragkedjan. Eftersom den är såpass lång så borde den statisktiskt sett krångla mer ;) Mer tyg som kan fastna, mer tänder som kan gå av och göra att löparen hoppar ur och har sig. Kul att stå på kalfjället med en trasig dragkedja.

Jag som är ytterst lat hade sytt en rektangulär sarg som fästes i pulkkanten (sist jag lagade ett kapell popnitade vi fast ett väldigt sträckt nylonband där kapellet var fastsytt x antal gånger). På långsidorna på kapellet hade jag satt någon form av plastlist eller rör (lite som en vattentätpåse fast utan att sitta ihop på sidorna), dessutom hade jag förstärkt kanten med ett nylonband. Packningen placeras i pulkan och kapellet rullas ihop, och surras (typ iaf..) med gummirepen som du själv har ritat på din blogg. Denna konfiguration är väl den vanligaste typ. Håller snön borta och packningen på plats, den uppfyller härmed det jag kräver av ett pulkkapell.

Snälla, upplys mig, vad har drakkedjan för fördelar?

Jag ser flera fördelar med dragkedjan, för det första att jag kan öppna den precis var jag vill hur mycket jag vill, sätter en löpare i framkant så kan öppna där för att få ut exempelvis förstärkningskläder när jag stannar, eller bara fryser, samt två löpare från varandra så jag kan öppna resten på ett bra sätt också.
En annan fördel är att jag kommer kunna öppna framänden av pulkan även om jag skulle ha massor av saker packade utanpå kapellet innanför gummisnöret, utan att behöva röra det öht.
Är verkligen vikten nått att klaga på? vad tror du rören du sätter in väger? Och är ett par gram hit och dit nått prioriterat på en pulka. Dragkedjan (2 meter lång än så länge inkl 3 löpare och 3 st stroppar på löparna) väger förresten otroliga 55 gram.

Hur stort och vidt kapellet kommer vara påverkas inte negativt av dragkedjan, snarare tvärt om, för det behöver inte rullas för att vara "tätt"

Sen tycker jag att det är snyggare och känns lite mer modernt helt enkelt.
Går den sönder får jag väl improvisera en rullstängning, svårare är det inte.
Men å andra sidan funkar ju dragkedjor på jackor och ryggsäckar i vintern? hur förklarar man det?

Skulle jag ha rullstängning så sklule ju kapellet sträckas runt packningen när jag lastar iofs, men der har jag löst med gummisnöret och ser inte problemet, dragkedjan kommer inte belastas alls så länge det inte är väääldigt fullt.

Pulkan är förresten rätt lätt, durk + medar väger 1402 gram tillsammans, så själva trä-delen av pulkan kommer gissningsvis hamna mellan 2.5 och 3.5 kg (ser det ut som), kapellet väger vadå, 150 gram per kvadratmeter dvs inte alls mycket, och skaklarna blir inte så tunga dom heller gissar jag.

Sen tycker jag att det är roligt att testa nått nytt istället för nått jag vet fungerar!
Edit: För annars skulle jga väl inte bygga en pulka öht, eller hur?

Edit: Oj va långt det här inlägget börjra bli ;)

Du tar exemplet att frakta din kompis med stukad fot. Med rullstängning får du välja då ska du stänga helt eller inte alls? Med dragkedja kan jag ha kroppen inne i pulkan och huvudet utanför.
Detta gäller även eventuella barn som kommer åka i pulkan!
 
Senast ändrad:
Jag ser flera fördelar med dragkedjan, för det första att jag kan öppna den precis var jag vill hur mycket jag vill, sätter en löpare i framkant så kan öppna där för att få ut exempelvis förstärkningskläder när jag stannar, eller bara fryser, samt två löpare från varandra så jag kan öppna resten på ett bra sätt också.
En annan fördel är att jag kommer kunna öppna framänden av pulkan även om jag skulle ha massor av saker packade utanpå kapellet innanför gummisnöret, utan att behöva röra det öht.
Är verkligen vikten nått att klaga på? vad tror du rören du sätter in väger? Och är ett par gram hit och dit nått prioriterat på en pulka. Dragkedjan (2 meter lång än så länge inkl 3 löpare och 3 st stroppar på löparna) väger förresten otroliga 55 gram.

Hur stort och vidt kapellet kommer vara påverkas inte negativt av dragkedjan, snarare tvärt om, för det behöver inte rullas för att vara "tätt"

Sen tycker jag att det är snyggare och känns lite mer modernt helt enkelt.
Går den sönder får jag väl improvisera en rullstängning, svårare är det inte.
Men å andra sidan funkar ju dragkedjor på jackor och ryggsäckar i vintern? hur förklarar man det?

Skulle jag ha rullstängning så sklule ju kapellet sträckas runt packningen när jag lastar iofs, men der har jag löst med gummisnöret och ser inte problemet, dragkedjan kommer inte belastas alls så länge det inte är väääldigt fullt.

Pulkan är förresten rätt lätt, durk + medar väger 1402 gram tillsammans, så själva trä-delen av pulkan kommer gissningsvis hamna mellan 2.5 och 3.5 kg (ser det ut som), kapellet väger vadå, 150 gram per kvadratmeter dvs inte alls mycket, och skaklarna blir inte så tunga dom heller gissar jag.

Sen tycker jag att det är roligt att testa nått nytt istället för nått jag vet fungerar!
Edit: För annars skulle jga väl inte bygga en pulka öht, eller hur?

Problemet med dragkedjemodellen du har tänkt dig, som jag ser det är kanske att kapellet har en förutbestämd form?

Angående dragkedjor på jackor och ryggäckar så lastar man ju inte genom dom. (kanske lite på ryggorna). Jag menar inte att en dragkedja är känslig på vintern, utan att den är mer känslig, speciellt långa sådana.

Du får la göra precis vad du behagar. Jag bara undrar hur du hade tänkt.
 
Problemet med dragkedjemodellen du har tänkt dig, som jag ser det är kanske att kapellet har en förutbestämd form?

Angående dragkedjor på jackor och ryggäckar så lastar man ju inte genom dom. (kanske lite på ryggorna). Jag menar inte att en dragkedja är känslig på vintern, utan att den är mer känslig, speciellt långa sådana.

Du får la göra precis vad du behagar. Jag bara undrar hur du hade tänkt.

Sidorna på kapellet blir 60 cm höga så det ska mycket till innan dragkedjan belastas.
Och i vilket fall som helst så kommer stretchlinan ann avlasta dragkedjan. När den är lite lastad så kommer tyget mellan ringarna och krokarna vara helt ospänt och kommer litta tryggt och fint lastat under gummilinorna.
Och jag ser inte skillnaden mellan att kläder tält och mat går in och ut ur dragkedjan från att en kropp gör det.
Möjligtvis kroppsvärmen isf men är det verkligen positivt alla gånger?

Och, om dragkedjan sklule gå sönder nånstanns kan jag (alltid?) dra så att det är på den öppna biten mellan två löpare, och kan därför inte gå upp efterssom den redan är öppen.

Hoppas jag inte låter sur, jag försöker bara förklara hur jag tänker.
 
Näe, sur låter du inte. Men nu fattar jag lite mer hur du tänker, du ska alttså ha ett högt kapell som försluts med en dragkedja, jag trodde mer att du skulle ha som en form med en dragkedja. Typ som en ryggsäck med durk och medar :)

Men då har du ju i princip en rullförslutning fast du bara kommer spänna fast den istället för att rulla.
 
Nu är lite mer byggt på pulkan, alt är vägt och det ser ut att bli ganska lätt, förvånansvärt lätt.

Och nu åker jag till norge ochjobbar på fiskebåt igen, men abra 2 veckor den här gången, under tiden ligger bygget nere.
Men den ska fan användas i vinter!
Hemavan-Ammarnäs på sportlovet är planen!

http://aventyrilivet.blogspot.com/
 
Det finns en firma i Sollefteå som tillverkar pulkor där det säket finns goda råd att hämta. Firman heter Solatunum. Vad det gäller medarna på en pulka så kan man fråga hundslädestillverkarna för dom har mycket kännedom om slädar/ pulkor, Pröva och ring Karlberg i Born utanför Rättvik.

Björn B.
 
Recension 6 år senare?

Hittade den här tråden nu när jag snokade runt efter vilken metall som är lämpligast för medarna. Rostfritt stål / mässing / ... ? Vad blir det för skillnad i glid / hållbarhet?

Hur fungerade dragkjedjeöppningen annars? Har en liknande lösning på min hemma där jag sydde om kapellet till en Segenbaden Bad pulka. Jag har kvar den orginella duken men höjde den något i fören samt gjorde en högre tub till huvudfacket med rullstängning. Precis som du var inne på så vill man kunna komma åt saker utan att plocka bort det som är fastspänt ovanpå (normalt mitt tält i en stor "kondom") så sydde in en lite sidoficka för termos med dragkjedja. Kan tänka mig nu också att sy in en dragkjedja längst fram för att kunna dra ut än mer småsaker och isf boir det likt bottenfacket på en ryggsäck med en dragkjedja från ena långsidan till den andra.

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.