Snickra en pulka

Spännande projekt!

Har själv fastnat i "gör det själv"-träsket men inriktar mig än så länge på kläder och annan utrustning. Har aldrig testat pulka på vintern men har bokat in en tur om ett par månader. Vem vet man kanske blir helt såld på att släpa runt en pulka i snön och då blir sugen att göra en själv?!

Hänger med här på tråden och följer spänt slutresultatet! :D
 
Spännande bygge!

Dock reagerade jag på att ribborna såg lite tjocka ut för att klara av en så pass kraftig böj utan basning. Hade själv ett böjträprojekt som inte kom vidare än skissbordet men då hade jag planer på att använda 3mm fanér för att klara böjradierna.

Hur har det gått? Inga brott eller sprickor?
 
Spännande bygge!

Dock reagerade jag på att ribborna såg lite tjocka ut för att klara av en så pass kraftig böj utan basning. Hade själv ett böjträprojekt som inte kom vidare än skissbordet men då hade jag planer på att använda 3mm fanér för att klara böjradierna.

Hur har det gått? Inga brott eller sprickor?

Ribborna är 7mm och jag håller med att det är lite i överkant. Men så tjocka vad dom vi använde för att limma spant tille n båt i sommras så vafan ;)

Medarna blev utan sprickor, inga direkta knak under limmningen.
När jag limmade sidorna använde jag samma mall men tightade på böjen baktill litegrann, och då blev det lite för mycket. Då hade även ribborna stått innomhus och torkat i en månad så det var väl inte direkt optimalt! Ett Mindre knak så var yttersta ribban av litegrann, en flisa som hade brutit sig lös, lättade på tvingen lite, smetade i lte lim och drog åt igen, låtsas som nigenting.

Men det har blivit några mindre glepor som ska fyllas igen med antingen spackel, men det blir nog nått polyetanlimm.
Jag resonerar så att sidorna inte utsetts för samma belastning, och att den inte verkar svag så jag låter det vara.
Men får hem lite folk att bolla ideer med över jul så det kanske slutar med att jag limmar om alltihop, och använder bättre lim och tunnare ribbor på kuppen.

Men får se!

Imårrn tänkte jag tillverka frontstycket, en massiv träbit tillpassad för att fästa medar och sidor i, tänkte bruka laxstjärtsfog(+ vinkeljärn) för medarna och är ännu lite osäker på sidorna, kanske kommer runt så mycket att jag vågar dra in skruvar helt enkelt. Men blir troligtvis en laxsttjärt där också..

Målet är att hela ramen + fram och bakstycke ska kunna byggas ihop lika lätt som lego innan jag sågar ut och börjra fundera på att såga till plywood och limma alltihop!
 
Har de börjat flisa och knaka så är ju faran att man har en potentiell knäckpunkt som bestämmer sig att ge efter när man minst vill... Å andra sidan är ju limträ jävligt starkt så...

Man kan ju annars basa träet också ganska enkelt med ett avloppsrör och en vattenkokare så att man får träet mer plastiskt. Då kan man även använda massivt trä. Kanske en idé om du bestämmer dig för att göra om det.

Gärna fler bilder allt eftersom det går framåt! :)
 
Ja nu fick det var nog! Kändes som det var lite fuskbyggt hittils.
Med pvclim för tjocka ribbor och sprickor osv.

Edit: Testbelastade en av sidorna, den gick rakk av vid sprickan vid relativt (10kg?) belastning, det fick va nog.

Så nu var jag just och handlade virke (och oj va jag kollade efter kvistfritt, kom hyffsat nära.) och en flaska en komponont pu-lim, och nu ska jag gå och såga till ribbor, får se vad den lokala snickaren säger om hur tunt han vågar såga. men 5mm ska väl inte va nått problem iaf...

Och så ska jag blöta dom den här gången, går det att hälla på kokande vatten utan att skada trät på nått sätt? eller ska det bara vara varmt? Tyvär så har jag nog inget avloppsrör och tänker inte köpa nått till det här, så får hitta nått alternativ.
Är väl bara ändarna som behöver blötas efterssom bara dom ska böjas iofs..

Annars kanske jag kan ta med ribborna i bastun? ;)

Det kommer bilder när jag har nånting att visa!
 
Jag har för mig att man även kan "torrbasa" träet. Man värmer med varmluftspistol och böjer sakta och försiktigt. Du kan kanske googla lite om det.

Att hålla kokande vatten på tror jag inte räcker, rent tidsmässigt. Vid basning räknar man ca 1 minut per mm virke. Att då bara hälla vatten över tror inte hinner göra nån skillnad på virkets böjegenskaper. Men kan du hålla det i kokande vatten 5 minuter så borde det göra susen.

:)
/Kalle
 
Undvik dragkedja i kapellet

Var inne på din blogg och såg ritningen på kapellet. Jag är tveksam till att ha dragkedja på kapellet. Det kommer alltid snö ovanpå som kan göra dragkedjan svåröppnad eller ännu värre att den går sönder. Några plastpulkor som min fru och jag gjorde på 80-talet hade ett kapell med samma snörning som på din ritning men med extratyg under så att det aldrig kom in snö i pulkan även om den välte ibland. Kapellet stängdes helt och hållet med zigzag-snörningen. Jag tror att Segebadenpulkorna hade samma princip. Jag skulle också satsa på metallkrokar och -byglar. Plast blir skört i kyla. Tyget var s.k. bävernylon, mycket starkt till låg kostnad.
 
Håller med, skippa dragkedjan. Den kommer frysa ihop. krångla, och slutligen gå sönder. Det blir även svårt att maximera packningen när dragkedjan sätter stopp.
 
Kan en variant på kapellet vara att köpa en jättelik drybag och lägga i pulkan? Bara spänna fast med några remmar. Det finns väl drybags på runt 100 liter, vilket väl räcker ganska långt. Räcker inte det så tar man två.

Jörgen
 
Jörgen Fjaderlatt.se;335679 sa:
Kan en variant på kapellet vara att köpa en jättelik drybag och lägga i pulkan? Bara spänna fast med några remmar. Det finns väl drybags på runt 100 liter, vilket väl räcker ganska långt. Räcker inte det så tar man två.

Jörgen

Poängen med kapell är väl att man ska slippa dra runt massa snö :)

Edit: för det är ju inte det minsta ultralätt!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.