Snickra en pulka

Hej!

Jag har lite funderingar på att snickra ihop en pulka för kommande vinteräventyr.
Och efterssom jag har så solgula och fina Tegsnässkidor så tänkte jag bygga den i trä.

Så planen är att på samma sätt som man bygger spant i en båt (revbenen), att såga upp tunna ribbor, och limma ihop flera samtidigt så man pressar dom till form.
Tänkte göra en limmning för medarna, och klyva den så har jag två likadana.. och samma sak för ytterkanterna på pulkan. Sen kommer jag fräsa spår och lägga in en 4mm plywood som följer formen på medarna, och samma sak mellan medar och sidor. Planen från början var att använda samma form på medar som sidor för att få sidstyckena symetriska, men gick ifrån den tanken. Bakkanten kommer vara massiv och sitta innanför medar sidor och botten, limmar mot alla ytor och pluggar genom medar och kanter, framänden kommer bli massiv ca 15*50*240mm där genomgående hål för shacklar kommer göras, och medar och kanter kommer antingen pluggas eller så fixar jag infästning med fräsen om det blir bättre.
Hade tänkt mig medar och sidor på ungefär 30*30 mm..
Och så metallmedar under.

Ritade en skiss på ungefär hur planen blir.
ritning1.jpg
Vad tror ni? Är det görbart, hållbart och praktiskt? Blir det för tungt?

Och jag skulle gärna fernissa den, vattenskador ska väl knappast va ett problem då det funkar på båtar, men kommer det glida bra på "alla" fören?
Eller är tjära och annat fult ett måste? Skulle som sagt gärna matcha mina skidor!

Går det att istället för att limma ihop separata ribbor, att bara ta sin 30x30mm stav och såga springor i den från änden så långt som den ska böjas, smeta i lim och pressa till form?

Blir den lagom stor?

MVH / Tomas
 
Det funkar säkert. Jag har en kompis som lagade en egen pulka som han skidade över Grönland med, så hembyggen kan funka hur bra som helst. Jag tycker den ser mycket "uppnosig" ut framtill. Se på fjellpulken mfl gjort så hittar du säkert lösningen.
Lycka till!
 
"Hade tänkt mig medar och sidor på ungefär 30*30 mm..
Och så metallmedar under."


Jag har fräschat upp en gammal träpulka och satte "remsor" av 5 mm plast under medarna. Jag tror det glider nog så bra som metall.
 
Det funkar säkert. Jag har en kompis som lagade en egen pulka som han skidade över Grönland med, så hembyggen kan funka hur bra som helst. Jag tycker den ser mycket "uppnosig" ut framtill. Se på fjellpulken mfl gjort så hittar du säkert lösningen.
Lycka till!

Oj ja, det är ju helt sant. Tyckte mig följa hur jag hade sett en profil förut, men det kannke inte är så mycket att bry sig om.. För pulkan kommer ju alltid åka längst ett skidspår så länge det är lössnö så det kanske inte krävs så mycket..
Och brätten bak ser jag några förderal med, undra om det går att lösa på ett bra sätt med konstruktionen.. för att bara göra medarna lite längre än pulkan och med brätten bak hjälper ju föga efterssom det är i lössnö det behövs! Men att böja hela skrovet kan bli riktigt svårt att få till sidstyckena så dom passar, men det kanske går det också..

Jag tycker det är lite svårt att hitta bilder på pulkor.. Jag är helt blåbär i området och har knappast ens fingrat på nån pulka direkt, så det här blir en premiär på många sätt!
 
Hej!
Jag har också börjat på pulkabygge, hoppas det blir klart... har bara verkstad hemma hos mina föräldrar så det blir bara vid hemavistelse där....
Hursomhelst. Jag har satsat på plywood, enklast och billigast. Kör på 6mm björkplywood, hört det ska vara segare än furuplywood.
Funderade även på att bygga med strip metoden (bygga upp av smala lister) men det är mycket mera arbete och tror det blir dyrare då det går åt mer plastmaterial utanpå.
För att spara vikt, samt att det är ett enkelt sätt att bygga så sågar jag ut skrovets sidor och botten och laskar ("stitch and glues" - syr ihop med ståltråd) och sedan ska jag lägga glasfiberremsor som sedan plastas över skarvarna. Då slipper jag spant som ger extra vikt och får en relativt lätt och hålbar konstruktion. Resten av pulkan kommer att lackas.
Är man osäker så kan man ju bygga en modell först i tex wellpapp.
Det svåraste hitills tycker jag är att få formen på sidorna så tajt att det inte glipar någonstans, både att få snitten så raka och fina samt veta hur materialet böjer sig. Ett sätt att få "rätt" rundning på böjvinklarna är att använda en lång stålskala som mall. Lägg den på kant, böj och rita av hur du vill ha det. Det ger en mjuk och jämn böjning.
Framstycket där jag ska fästa skacklarna har jag i massivt trä. Det är inte så stort men har ändå limmat ihop två trästycken på höjd med vattenfast lim för att få det starkare.
Jag är verkligen inte någon expert på detta men du kanske fått någon ide iallafall.
Lycka till med bygget!
 
Mera Ute...

Jaga rätt på böckerna 'Ute' och 'Mera Ute' av Torwald Wermelin, Roger Isberg och Björn Tordsson. på biblioteket. Vill minnas att du kan hitta en byggbeskrivning i någon av dem på både en traditionell fjällpulka som en "tobbogan" dvs den traditionella kanadensiska pulkatypen.

Tjära på undersidan brukar förlänga livslängden.

Lycka till.
Vänligen/Dag.
 
Ändrade mig ang profilen på medarna, nu är det uppsvängt lite bak och mer runt där framme! brättet fram är 30 cm långt och 20 cm högt, bak är det ca 20 cm långt och 10 cm högt!
En mysig gubbe här i närheten hjälpte mig att såga ribbor, mykte trevligt, 7 mm tjocka blev dom, orkade inte slipa dom före limningen, med resonemanget att det skulle hålla bättre! ;)
Jäklar va tvingar det gick men tror det ska hålla sig så!

tvingad.jpg

Kladdigt och roligt! =) Dock lite ostrukturerat, ska bli bättre när jag gör kanten.

Edit: Och hoppas jag får lös allting som inte ska sitta fast sen! ^^
 
Idag snyggade jag till medarna, klöv så nu har jag två också!
Sågade upp ribbor för limmningen till kanterna, hade just dragit på mig kläder för ändamålet när det ringer en gubbe från norge och säger att jag har fått jobb!
Jag åker troligtvis imårrn, så snickeriet ligger nere till jag är hemma igen iaf, dröjer förhoppningsvis till jul iaf, gärna längre!
Men bygget ska färdigställas och användas i vinter!

Men nu är det en norsk fiskebåt som kommer va mitt hem ett tag framöver!
 
Nu är bygget igång igen! Efter en månads jobb på fiskebåt i norge så är jag hemma igen, med mig har jag 9 kg färska räkor och 5 kg saltsill.

Så bygget hankar sig fram lite, känner att en bra sticksåg skulle underlätta mycket, men jag vågar inte köpa en såhär strax före jul. Var till min gamla grundskola idag och fick lite hjälp på planhyvel och bandsåg.

Tänkte föra lite dagbok över bygget på min blogg! Där finns även blider och sånt från norgevistelsen!
http://aventyrilivet.blogspot.com/

Det tar sig!
 
Fortfarande inne på metall under medarna? Jag skulle nog kört på plast först, det glider garanterat bättre så länge det inet repas och om man upptäcker att det repas för snabbt och inte orkar med underhållet kan man ju alltid kosta på sig metalglid senare.

Följer detta med intresse!
 
Fortfarande inne på metall under medarna? Jag skulle nog kört på plast först, det glider garanterat bättre så länge det inet repas och om man upptäcker att det repas för snabbt och inte orkar med underhållet kan man ju alltid kosta på sig metalglid senare.

Följer detta med intresse!

Jag har inte riktigt bestämt mig!
En klar fördel som jag ser med metall är att det går att stärka hea konstruktionen så pass mycket. Att låta den på upp och runt frontstycket och så drar man fast den på ovansidan. Och lite samma i bakkant. Som en försäkring att just det inte ska gå sönder ute på tur, räcker ju med 1 mm stål eller mässing eller vad man nu vill ha så vidare tungt blir det inte.

Och jag vet inte riktigt vad man skulle använda för plast? Och Var får jag tag i sånna mängder? 4*170 cm ;)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...