Talma Sameby kräver att LST stoppar försäljning av jakt- o fiskekort

Same blir du om du har samiska föräldrar.
Same kan du också bli om du gifter dig med en same.

Delvis riktigt, men att gifta sig till det går inte (i varje fall inte enligt myndigheternas definition). Citerar:

"Sametingslag 1992:1433
1 kap. Inledande bestämmelser
2 § Med same avses i denna lag den som anser sig vara same och
1. gör sannolikt att han eller hon har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
2. gör sannolikt att någon av hans eller hennes föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
3. har en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget, utan att länsstyrelsen därefter beslutat annat."

http://www.samer.se/1147
 
är de, erkända av vem? Man är ju inte ens säker på om de överlevde böldpesten på 1300-talet.

Eller menar du de som har tagit upp benämningen i modern tid och som försöker få en stämpel som ursprungsbefolkning?De måste nog lyckas med den kampen först, innan de kan hävda sin rättigheter (om de nu har några)

Har för mig att jag läst att Kvänerna är erkända som ursprungsfolk?

Googlade runt lite....
Tornedalingarna och lantalainen är meänkielitalande folk. Vissa företrädare för dessa driver också frågan om erkännande som ursprungsbefolkning i Sverige, med hänvisning till att kväner levde i området redan under järnåldern, men har ännu inte blivit accepterade.[12].
 
Senast ändrad:
Delvis riktigt, men att gifta sig till det går inte (i varje fall inte enligt myndigheternas definition). Citerar:

"Sametingslag 1992:1433
1 kap. Inledande bestämmelser
2 § Med same avses i denna lag den som anser sig vara same och
1. gör sannolikt att han eller hon har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
2. gör sannolikt att någon av hans eller hennes föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
3. har en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget, utan att länsstyrelsen därefter beslutat annat."

http://www.samer.se/1147

fowwe
Det går åtminstone att bli medlem i sameby och bedriva renskötsel som ingift. D.v.s. en same som är medlem i en sameby och är renägare kan gifta sig med en "icke same" och när de är äkta makar kan "icke-samen" bli medlem i samebyn och inneha rätt att bedriva renskötsel.
 
Det går åtminstone att bli medlem i sameby och bedriva renskötsel som ingift. D.v.s. en same som är medlem i en sameby och är renägare kan gifta sig med en "icke same" och när de är äkta makar kan "icke-samen" bli medlem i samebyn och inneha rätt att bedriva renskötsel.

Det var en intressant upplysning, tack för den! Där har samebyarna uppenbarligen hittat en praktisk lösning som gagnar verksamheten.
 
Det var en intressant upplysning, tack för den! Där har samebyarna uppenbarligen hittat en praktisk lösning som gagnar verksamheten.

Ja det går inte att bli same för att du vill det och vill bli renskötare. Men en same kan"göra dig till same" genom att gifta sig med dig.

Jag såg ett youtubeklipp en gång där en same intervjuades och han tyckte att en del "tjejer från mellanöstern" var "fräscha" och att han kunde tänka sig "en sådan tjej". Hon hade i så fall kunnat bli renägare och medlem i sameby.

Jag minns inte de exakta orden så reserverar mig för eventuell felskrivning.
 
Nu är jag inte inbiten jägare eller fiskare som bara lägger min semester efter dessa möjligheter, men sportfiske är ett intresse och hobby för mig sedan jag var så stor att jag kunde hålla i ett metspö av bambu. Jag uppskattar däremot fjällen och den norrländska naturen och tillbringar gärna en del av min semester på vandring i fjällen. Vid dessa vandringar tar jag gärna med ett kompakt resespö för att kunna fiska en stund på kvällen efter att jag satt upp tältet vilket sätter lite guldkant på tillvaron, givetvis bara där det är tillåtet och med innehav av fiskekort. Jag har aldrig fiskat i undantagsvatten eller på andra platser (ex nationalparker) där fiske inte är tillåtet. Jag går till fots och kör inte fyrhjuling i känslig natur, använder inte båt i fjällsjöarna och fiskar inte med nät, använder bara ett spö och skulle jag lyckas få napp tar aldrig upp mer fisk än jag kan äta samma dag samt lämnar lägerplatsen som den såg ut när jag kom dit. Planerar jag en vandring i en nationalpark där fiske inte är tillåtet tar jag inte ens med mig några fiskeprylar.

Givetvis hoppas jag att detta är något jag kan fortsätta med som del av mina fina upplevelser i norrlands fjällvärld, men då jag bor i södra delen av landet och inte i Norrbotten är jag orolig för vad denna diskussion och Girjasdomen kan få för följder men jag tror inte att en uppdelning av vi och ni, med olika rättigheter beroende på var man har sin bostadsort i landet eller ursprung gynnar någon utan riskerar spä på misstro och konflikt. Det finns säkert exempel på misskötsel och kommersialisering av både jakt och fiske i denna känsliga fjällvärld där även samerna bedriver sin renskötsel, men att dra alla över en kam är att gå för långt. Att bara sälja ex fiskekort till personer boende i Norrbotten kan ju tolkas som att vi som inte bor i Norrbotten utgör en större fara för naturen och rikerar missköta oss mer. Den som missköter sig skall hållas ansvarig för detta, och inte kollektivt bestraffa alla.

För oss som inte bor lokalt i Norrbotten är det även viktigt att det är lätt och smidigt att få översikt över de vatten där fiske är tillåtet och att lätt kunna lösa fiskekort i förväg när man planerar sin vandring (som ju ganska ofta kan sträcka sig över flera samebyars område). Jag önskar därför fortsättningsvis en neutral central administrering av detta som möjliggör översikt av vatten och köp av fiskekort helst enkelt via webben på samma sätt som idag.
 
Rättt till fiskena

Helt förståelig reaktion på att något som vart tillåtet kanske inte är det i framtiden. Om jag reser ner till Emån tex så är det ingen självklarhet att jag får fiska i Emån. Där har man då mest troligt ett enskilt vatten som man kanske får köpa ett fiskekort i eller ett liknande vatten äger någon byaförening rätten till fisket. Det är alltid någon som förvaltar vattnet. Hur kommer det sig att många av vattnen i min kommun är statliga dvs där vi härstammar ifrån köper man kortet av staten inte av byaföreningen.

Genom högsta domstolens domar den 29 Maj 1951 har fastslagits att kronan icke äger på någon regalrätt till laxfisket eller annat fiske i Torneälvens vattensystem. Härefter återstår frågan huruvida regalrätten kunnat med rättslig giltighet befästa krono fisket inom en angränsad del av älvsystemet. Det år 1951 framlagda (SOU 1952:13) framlagda förslag med betänkande bla lagstiftning angående vissa fastigheter i Norrbottens lappmarker tillkommande nyttjande rätt till fiske och uppgrundningar vid invidliggande krono vatten, kan komma att medföra förändringar, i fråga om fisket i gränsälven Muonio Könkämä och Lainio älv. Högsta domstolen har konstaterat att besittningstagandet icke vore att hänföra till laga fång och ogillade kronans anspråk på äganderätten till fiskena.

Torneälvensvatten system är långt upp i Lapplands fjällvärld, svenska staten har alltså konfiskerat fisket och lät meddela till befolkningarna att så skett genom präster i kyrkornas predikstolar
 
Har för mig att jag läst att Kvänerna är erkända som ursprungsfolk?

Googlade runt lite....
Tornedalingarna och lantalainen är meänkielitalande folk. Vissa företrädare för dessa driver också frågan om erkännande som ursprungsbefolkning i Sverige, med hänvisning till att kväner levde i området redan under järnåldern, men har ännu inte blivit accepterade.[12].

I Norge är skogsfinnarna en erkänd minoritet. Men inte i Sverige. Trots att man spred sina bosättningar från Värmland bla. Skillnaden är att i Norge var det några företagsamma ättlingar som fixade minoritetserkännandet hos norska staten. Men de svenska ättlingarna borde väl i egentlig mening vara lika mycket minoritet som sina norska ättlingar?
Nåväl, jag tror att man relativt lätt kan bevisa att man bedrivit jakt och fiske på markerna sedan 1500-talet. Kan man då som ättling få jakt- och fiskerätten genom att åberopa urminnes hävd?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsfinnar
 
Tycker det är absurt att folk tycker sig ha rätten att köpa fiske- och jaktkort (det senare vet jag inte hur det funkar, härikring äger man mark eller arrenderar) i marker där de inte bor. Inte fan gnäller jag över att jag inte får fiska i vatten där de som har fiskerätten har valt att behålla den för sig själva. Om de (samebyn) enligt urminneshävd har rätt till marken så har de också rätt till fisket och jakten, förstår inte problemet. Vill de inte dela med sig så är det väl så. Köp en egen sjö för böfvelen.
 
Rätten till fiske

Editeringar kompletterande texter om hur kronan tog vattnen:

1947: Då Länsstyrelsen fick vetskap att sockenmännen fortsatte att fiska i sina vatten lät de den 12 November 1947 utfärda en skrivelse som skulle läsas av prästen från predikstolen å så lydande
Länsstyrelsen bringar här igenom till allmänhetens kännedom och efterrättelse, att enligt av Kungliga kammarkollegium verkställd utredning(?) rätten till fisket i Könkämä älv tillkommer kronan.

Genom högsta domstolens domar den 29 Maj 1951 har fastslagits att kronan icke äger någon på regalrätt grundad rättighet till laxfisket eller annat fiske i Torneälvens hela vattensystem. Härefter återstår frågan huruvida regalrätten kunnat med rättslig giltighet befästa kronofisket inom en angränsad del av älvsystemet. Det år 1951 framlagda (SOU 1952:13) framlagda förslag med betänkande bla till lagstiftning angående vissa fastigheter i Norrbottens lappmarker tillkommande nyttjande rätt till fiske och uppgrundningar i invidliggande kronovatten, kan komma att medföra förändringar, i fråga om fisket i gränsälven Muonio Könkämä och Lainio älv. Högsta domstolen har konstaterat att besittningstagandet icke vore att hänföra till laga fång och ogillade kronans anspråk på äganderätten till fiskena.

Källa : Suontuvaara

Att Talma sameby som är en konstruktion av Svenskarna skulle äga rätten till jakten och fisket är nog inte korrekt, Vapsten domen kommer nog att klargöra något av detta
 
Tycker det är absurt att folk tycker sig ha rätten att köpa fiske- och jaktkort (det senare vet jag inte hur det funkar, härikring äger man mark eller arrenderar) i marker där de inte bor. Inte fan gnäller jag över att jag inte får fiska i vatten där de som har fiskerätten har valt att behålla den för sig själva. Om de (samebyn) enligt urminneshävd har rätt till marken så har de också rätt till fisket och jakten, förstår inte problemet. Vill de inte dela med sig så är det väl så. Köp en egen sjö för böfvelen.

Ibland kanske man behöver läsa igenom trådarna, innan man svär och gormar!?

Ingen har påstått att de har rätten att köpa fiskekort.
Vad det handlar om är;
för att få köpa fiskekort måste du tillhöra en viss "etniskgrupp" eller vara boende inom ett visst område.
Det handlar inte om att fiskerättsinnehavarna vill behålla fisket för sig själva.
Att du inte förstår problemet är ju nästan lite komiskt....
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.