Cumulus X-lite vs Lite line

Spanar på en riktigt lätt och packbar sommarsovsäck för mellansverige. I första hand för bikepacking då volymen blir väldigt viktig att hålla nere.

Cumulus ligger onekligen bra till prismässigt och verkar tillverka bra grejer om man får döma av erfarenhetern av många här. Har särskilt kollat in:
- x-lite 200, http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/x-lite-200-483129?gid=63&vid=6
- lite line 200, http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/lite-line-200-419536?gid=61&vid=6

x-lite 200 verkar nästan för bra för att vara sann. Komforttemp 4 grader, 350 g totalt och 200 g FP 900 dun. Lite line 200 har lika mycket dun men med 850 FP och väger 495 g, komfort 9 grader. Det blir ju liksom vinst på walk over för X-lite men många verkar ju ändå vara nöjda med Lite lite och de säckarna anses ju också vara bra lätta.

Undrar om någon här har erfarenhet av X-lite eller rentav båda? Förstår ju att X-lite har ett väldigt tunt tyg men hur känsligt är det. Går det sönder av minsta lilla? Mycket dun som letar sig ut genom tyget? Hur väl stämmer temperaturangivelserna? Kanske är X-liten oerhört tight för att få ner vikten? Den saknar ju även krage vilket kanske gör den kallare än angiven temperatur?

Tanken är alltså en riktig minimalistisk sovsäck för att kunna packa lätt under sommarmånaderna. Ev. kan man komplettera med en dunjacka om det blir kallt. Cumulus har ju också de ännu mindre "magic 125" (http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/magic-125-zip?gid=62&vid=6) med komforttemp 13 grader men de kan nog bli väl minimalistiskt misstänker jag även om erfarenheter av dessa också är värdefulla. Någonstans tappar man ju poängen med en liten och nätt sovsäck om den måste kompletteras med mycket förstärkningsplagg.

En tanke är också att denna sovsäck skulle kunna användas tillsammans med min befintliga marmotdunsäck (never winter, komforttemp 3 grader/limit -4) för att använda som vintersäck i mildare vintertemperaturer (ner till kanske -10/-15). Tyvärr blir marmoten i största laget att packa med på cykeln.
 
Jag har Cumulus Inverse-jacka med samma ultralätta väv från japanska Toray. Intrycket hittills är att den är obegripligt slitstark med tanke på att den nästan är genomskinlig. Den verkar också minst lika duntät som pertex. Den känns också fin mot huden, om man nu tänker på sovsäckens insida.

Jag har själv en LiteLine 400 som jag är väldigt nöjd med, men skulle jag behöva köpa en ny sovsäck nu, så skulle jag helt klart slå till på X-Lite med motsvarande dunvikt. Innermåtten är identiska för bägge modellerna, så du behöver inte fundera på detta som ev. vägskiljare. Jag upplever inte min LiteLine som snål. Jag är visserligen tjej, men rejält bredaxlad och tjockbent, sover dessutom på mage och vänder mig runt inne i säcken. Notera att Cumulus anger 185 mm som lämplig maxlängd. De specialanpassar dock både bredd- och längdmått på begäran, till en rimlig merkostnad.

Jag tycker Cumulus är snarast försiktiga med sina temperaturgraderingar. Jag är frusen av mig men sover varmt i säcken ner till ett par minusgrader, då med ett ullfrottéunderställ och dito strumpor. Skulle dock inte vilja ha en kallare sovsäck än så, ens under sommaren.
Vävpåsens vikt är ju densamma, så relationen väv/dun blir alltmer ofördelaktig med minskande dunvikt. Det är "billigt" att ha lite marginaler, för väldigt litet extra dunvikt gör väldigt stor skillnad för temperaturgränsen :)
 
(...) Hittade också detta rätt utförliga test av just X-lite 200. (...) På det hela taget verkar han väldigt nöjd med den så känns lockande.
Notera dock, att Łukasz har den äldre versionen med Pertex-tyg, som han dessutom bytte från Quantum till Endurance. Det är alltså inte det nya superlätta tyget han testat.

Däremot var det intressant att läsa, hur det hydrofoberade dunet betett sig i praktiken. Det verkar helt klart värt att satsa på. Beställer du direkt från Cumulus så kan du ju välja det (och andra anpassningar du önskar). Att säkra sovsäcken för väta är nog viktigare ju mindre dun den innehåller.
 
Fick lite feeling bla efter att ha läst era kommentarer ovan. Beställde precis en x-lite med div anpassningar.
- Strl L
- Hydrfobiskt dun
- 29 g/kvm yttertyg för lite större tålighet

Tyvärr landade jag precis över halvkilot :(
Men ändå 150 g lättare och 4 C varmare än min gamla sovsäck :)

Blir spännande att se hur snabbt de levererar mtp Corona.

/OJ
 
(...) Blir spännande att se hur snabbt de levererar mtp Corona.
/OJ
Berätta gärna hur det gått. De skriver att de jobbar som vanligt, men att "viss försening" kan drabba utskicken.

Notera att Cumulus mer avancerade sovsäckar fylls med mindre dun på undersidan än på översidan. Optimalt om man sover på rygg, men för en flitig medvändare, och än mer för en magsovare, kan det vara förödande. Fr a om sovsäcken har huva, som då hamnar i fel läge om man inte vänder den tunnstoppade sidan uppåt. Det går att be Cumulus om en "omvänd" fyllning för magsovare, eller en jämnt distribuerad för en medvändare. I det senare fallet bör man lägga på extra dun på den tunnare sidan - inte att fördela den vanliga dunmängden.
 
Beställde en X-lite 200 åt mig och en X-lite 300 till min något mer frusna sambo. Det blev standardutförande och beställning från outdoorline.sk. De var grymt snabba att leverera och med gratis frakt. Kunde hämta ut dem dagen efter!

Visserligen lockande med hydrofibiskt dun och andra modifieringar men var dels tveksam till väntetiden, dels att det ändå skulle sticka iväg en del i pris om man skulle göra flera förändringar. Har inte haft problem med att hålla tidigare sovsäckar torra och dessa kommer ju främst användas på sommaren. Får se om det var rätt val.

Har ju hittills bara känt på dem och testat inne. Så långt känns det bra. Tyget är tunt men känns inte som det ska gå sönder bara man tar i det. Jag är 183 och längden känns ok (maxlängd anges till 185). Kändes relativt rymlig för mig men på 75 kg är jag ingen jätte. Kan dock bekräfta att man får vara försiktig när man drar upp dragkedjan för att den inte ska fastna i tyget (som flera skrivit om).

Med packpåsen vägde x lite 200 in på 370 g och x lite 300 på 470 g (påsen väger bara ca 5 g). Packvolymen på den senare är dock nästan dubbelt så stor.

Kommer nog testa i fält under kristi himmelsfärd så kan återkomma efter det.
 
Kort rapport

Vi var ute med säckarna en natt över Kristi Himmelsfärd. Ledsen för lite seg rapport :).

Först och främst upplever jag X-lite 200 i standardformat som rätt rymlig. Den nedre tredjedelen eller så är lite tajtare men mumieformen blir sen rätt vid över överkroppen. Jag är visserligen ingen kroppsbyggare men inte räka heller (75 kg /183 cm) och hade gott om plats att röra mig i den. Jag sover på sidan och är främst ivändare. Längden kändes också tillräcklig för mig. 200-modellen saknar ju krage/huva men längden är tillräcklig för att jag ska kunna dra åt så att mina axlar hamnar i soväcken.

Toray-tyget är tunt, mer eller mindre genomskinligt men är starkare än det ser ut. Som man kan läsa om i flera tester har dragkedjan en tendens att dra fast i tyget om man inte är försiktig när man drar igen. Tror dock det är en vanesak.

Värmemässigt tror jag vi hade kanske ett par plusgrader på natten. En termometer visade som lägst 5 grader i tältet. Jag somnade i underställ och tunn mössa och buff. Kände mig dock sval senare på natten och tog på mig min dunjacka. Då blev jag rejält varm och sov gott och kunde även slarva lite med hur åtdragen sovsäcken var runt halsen och var jag hade arnarna utan att frysa. Sambon är lite frusnare än mig och sov också i underställ och dunjacka. Var ok men på gränsen till kall trots att hon har en varmare x-lite 300. Ska sägas att vi hade ett luftigt tält med bara mesh i innertältet som luftar rätt mycket.

På det hela taget är vi nöjda med säckarna. Borde funka bra för det som vi tänkte dem till: sommaraktiviteter när man vill minimera vikt och volym. Packsäckarna blir verkligen supersmå, särskilt för X-lite 200 som upplervs nästan hälften så stor som påsen för X-lite 300. Dunet expanderar också ordentligt. Lite pyssligt att få ner dem i packpåsarna eftersom att det vill expandera igen och "leta sig ur". Temperaturmässigt vill man nog hålla sig på plussidan och är man i närheten av noll vill man nog ha en del förstärkning till hands som dunjacka och ordentlig mössa. Men det är ju sånt som man ofta har med sig ändå om man är ute i de temperaturena.
 
Igår kom min x-lite 300 äntligen :)
Så väl inom utlovad leveranstid på 6 veckor.

Vikten landade på 523 g.

Den verkar välgjord så vitt jag kan se.
Ser fram emot att testa den på riktigt framöver.
 
semi-necro bumpar denna tråd!

Ska beställa från Cumulus, hade först tänkt använda mej av Paypal men det blev en saftig avgift. Hur funkar det med att betala med kreditkortet alternativt banköverföring, stod inte så utförligt på deras sida.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
Silverswede Cumulus 400 lite line eller Roberts Superlight? Bo och sova 15
arniklasses Cumulus Lite 300 vs 400 Bo och sova 3
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Kimkim Cumulus Panyam / Pertex Quantum Bo och sova 0
Mr_Miyagi Nya quilts från Cumulus Bo och sova 1
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
Dosferra Modifierad Cumulus Taiga 360? Bo och sova 10
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
johanzell Cumulus Panyam 450 vs 600 Bo och sova 13
AriGold Cumulus comforter M vs. L Bo och sova 0
jonatan.olofsson Cumulus Quilt 350/450 Bo och sova 32
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
Tiran Cumulus bredd? Bo och sova 0
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Eliot Cumulus Cuantum 200-fråga Bo och sova 3
sibbe67 Roberts-cumulus Bo och sova 1
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
loljonas Cumulus dunsovsäckar Bo och sova 23
Sara84 Cumulus sovsäck Bo och sova 7
Still Alive Thermarest Neo Air Uber Lite Bo och sova 5
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Micro553 Abisko Lite 1 vs Enan - gärna snabbt svar Bo och sova 9
Noun SOL Escape Lite Bivvy Bo och sova 17
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
plaskdaja Tält i 2000-3000 kr klassen lite snabbt Bo och sova 23
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Anders V Lite Hillebergskvaller Bo och sova 16
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
Gråbuse Sovsäck Panyam 450 vs Lite Line 400 - Några erfarenheter? Bo och sova 6
erito Exped Downmat 5 Lite ? Bo och sova 1
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Vandringshyveln Lite tips och trix till hammocken? Bo och sova 43
silenhag Gammal vs ny Termarest Z-lite Bo och sova 1
Salmiak Nitro lite och kolfiber Bo och sova 2
Friskus1 Lite mtrlfrågor äldre Hilleberg Bo och sova 1
Penkis Haglöfs Camp Lite? Bo och sova 1
hannulan Slå upp tält när det är tjäle o lite snö Bo och sova 5
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.