Smartwatch

Jag är ute efter en smartklocka med högtalare för att kunna svara när jag är ute i älven och fiskar eller är i skidliften osv, utan att behöva dra upp telefonen eller ha ett headset på mig. Jag har android-telefon. Den får ju gärna vara vattentät och ha gps. Någon som känner till någon bra klocka?
Mvh
Dan
 
Samsung Galaxy Watch med eSIM abonnemang så behöver man inte ha mobilen med sig alls. Har kört så flera månader med Telia och det är underbart smidigt. Kör även Spotify direkt i klockan mot headset utan problem.

GPS'en och pulsmätaren fungerar också riktigt bra. Rekommenderas.
Har en del andra "fitness-trackers" osv. också men de är inte i närheten.
 
Går det att svara även om man inte har e-sim. Jag har en företagstelefon och det verkar inte som telebolaget stöder det?
 
Det är väl klockan som har esim i sig och stödjer inte operatören e-sim så går det väl inte att prata i klockan. Om din mobil har esim eller inte är ju inte relevant om klockan det är klockan som har esim. Hra klcokan esim så blir den ju en egen fristående enhet i mobilnätet.
E-sim är ju ett virtuellt simkort, dvs det fysiska simkortet ersätts med ett mjukvaru-simkort. Mao istället för att ge sin pryl "telefonnnummer&abbonemang" genom att sätta i ett fysiskt simkort så med e-sim programeras/konfigureras telefonnumer&abb in på e-simet. Förhoppsningvis kan operatören göra detta över nätet (OTA=over the air på engelska) om du bara ger dem uppgifter om klockans identitet. Annars kanske du måste besöka en fysisk butik för att får esimet aktiverat.

Vill du veta om det funkar, ring din operatör och förklara vad du vill göra. Vi här på utsidan kan bara killgissa vad din operatör vill och kan göra avseende esim. Företagsabbonamng kan komplicera det kommersiella.

Så här tycker t ex svenska telenor om e-sim :
https://www.telenor.se/inspirera-mig/smarta-prylar/e-sim/

och de nämner klockor explicit här:
https://www.telenor.se/handla/tjanster/mobil/mobiluppkoppling-klocka/

Så här säger telia om just Galaxy-klocka
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-e-sim-med-galaxy-watch

/Patrik, jobbar varken på telia eller telenor
 
Jag tänker att man kopplar upp klockan via bluetooth mot telefonen precis som ett headset och därigenom kan man prata. Jag har inga problem att ha telefonen med mig men vill slippa knöla fram den med risk att tappa den osv.

Funkar det så, ni som har Galaxy Watch?
 
Jag tänker att man kopplar upp klockan via bluetooth mot telefonen precis som ett headset och därigenom kan man prata. Jag har inga problem att ha telefonen med mig men vill slippa knöla fram den med risk att tappa den osv.

Funkar det så, ni som har Galaxy Watch?

Ja det gör det. Detta utan aktiverat esim i klockan.
 
Ja det gör det. Detta utan aktiverat esim i klockan.

Om du kan tänka dig att ha mobilen med dig i fickan så behöver du inte begränsa dig till en klockor med esim. Då räcker det ju att den har blåtand med stöd för att föra över samtalsljudet till klockan.
Poängen med esim är ju att klockan blir "en egen liten mobil".
Men har du en klocka med esim som har blåtand och stöd för att flytta över samtalsljudet till klockan borde du kunna, precis som Kvarnträsk säger, använda klockan som "trådlöst hörlur med mikrofon". Om det går torde stå i klockans manual, finns säkert på nätet.


/Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...