Tält, 2 personer för vandring.

Hej!

Kommer att börja vandra i sommar och letar efter ett tält.
Har mycket svårt att bestämma mig och söker lite tips!

Vad jag letar efter:

Ett tvåmanna-tält (Möjligtvis 3-manna om det funkar med vikten.
Vi kommer tälta på platser för tält, så inga krav på att det ska kunna sättas upp i svåra miljöer. Några dagar kommer vi stanna 2-3 nätter på samma plats.
Från början av Maj till slutet av September.
Vikt under 3 kilo.
Gärna lite rymligt och med lite extra funktioner om möjligt.
Hög kvalité och bra hållbarhet.
Priset är inte så viktigt, om möjligt under 10.000 kr

Jag har försökt att kolla efter vad som rekommenderas.
Har tittat på Big Agnes Copper Spur mtnGLO, Exped Orion Och MSR Hubba Hubba NX. Men det ser ut som att många recensioner hoppar över de dyrare tälten till förmån för de runt 5000 kr.

Uppskattar alla tips, väljer självklart inte bara i mellan de tälten jag nämnde!
 
(...) Vi kommer tälta på platser för tält, så inga krav på att det ska kunna sättas upp i svåra miljöer. Några dagar kommer vi stanna 2-3 nätter på samma plats.(...)
Rätta mig om jag har fel, men jag får bilden av relativt låglänta vandringar, kanske längs markerade leder och med en del "infrastruktur" längs vägen. Ni vill också kunna stanna några nätter på samma plats.

Några tankar, om bilden ovan stämmer:
  • Ni behöver inte någon idiot-stormsäker högfjällsvärsting till tält. Ni kan i stället - inom ramen för liknande vikt och pris - prioritera bekvämlighet, t ex hög takhöjd och två ingångar. Det senare ger även flexibilitet; det är lättare att få "huvudentrén" riktad efter lutnings- sol- och vindförhållanden, skyddad från ev. grannars insyn, m m.
  • Tarptent Stratospire förenar sådana bekvämligheter med mycket låg vikt, om ni vill betala vad det kostar. Det finns dock flera fullfjädrade tältmodeller med dubbla ingångar; detta även om ni vill välja bort Dyneemaväv och/eller uppsättning med vandringsstavar. Jfr nedan.
  • Dyneemaväven (som t ex Stratospire är gjort av) är fantastiskt lätt i förhållande till rivstyrkan (dock ej slitagetåligheten, se nedan), men den är i det närmaste genomskinlig. Hur bra sover ni under ljusa sommarnätter? Hur värderar ni ert "privatliv" i tältet? Ni tänker tälta på ordnade tältplatser, med (antar jag) nära grannar som en realistisk möjlighet :).
  • Dyneemaväven lär (fortfarande?) inte vara lika långlivad som silnylon; fr a slits den snabbare av upprepad hopskrynkling och "ryckiga" små rörelser, t ex vid infästningspunkter i vind. Hur värderar ni detta i förhållande till pris- och viktskillnaden?
  • Dyneemaväven är däremot mer beständig mot ultraviolett ljus, vilket är till (långsiktig) fördel just om ni tänker ha tältet stående över flera dagar.
  • Använder ni stavar vid vandring? Om inte, så är inte viktvinsten med tältmodeller som kräver stavar vid uppsättning särskilt stor - om någon.
  • "Stanna 2-3 nätter" antyder tankar på basläger med dagsturer. Då är tält med stavuppsättning till nackdel, om ni vill använda stavarna över dagen.
  • Kupoltält med korsande stänger, t ex de två ni tittat på, ger generellt mer vindstabilitet. De är också ofta självstagande, vilket kan vara praktiskt om man t ex vill kunna tälta på klipphällar. De ger också mer höjd längre ut i periferierna. Alla tre sakerna "kostar" mer vikt. Ni behöver troligen inte de två första, men uppskattar kanske den tredje och vill bära några hundra gram extra för det.
Några tankar mer generellt:
  • Välj inte innertält helt i nät, om ni vill kunna bredda användningsområdet till tidigt/sent på sommarsäsongen, och/eller till mer vindutsatta ställen (t ex vid havet eller ovan trädgränsen).
  • Välj dubbelvävstält, av samma anledning som ovan. Samt om ni värderar enklare kondenshantering högre än lite viktminskning.
  • Välj ett tält som går att sätta upp med yttertält först, dvs i praktiken med fasthängande innertält, som skyddas vid uppsättning/nedtagning i regn. Blött innertält är ett elände, oavsett var/hur ni vandrar. Här går t ex Big Agnes m fl andra amerikanska tält bort för min del. De brukar också ha lite väl låga vattenpelarvärden på sina vävar (gäller ej Dyneema).
  • Högt placerade ventilationsöppningar, helst längst upp i absiden och manövrerbara inifrån tältet, är guld om man vill få fart på ventlationen (skorstensverkan) eller laga mat i absiden vid regn.
  • Med allt ovan sagt: det är ofta teoretiskt svårupptäckta småsaker i detaljutförandet, som blir störiga "i fält". Be att få tältet uppsatt i affären, alt. köp med returrätt så ni kan sätta upp tältet på vardagsrumsgolvet (går med lite påhttighet). Kolla bekvämlighet, hanterlighet, kvalitet på detaljer etc.
Den här sidan tycker jag visar ett stort urval av vettiga tält, med mycket strukturerad och utförlig redovisning a deras resp. egenskaper. Även om ni inte väljer något av dem, så har ni en bra checklista. Kolla även (förslagsvis) Helsports, Expeds och Tarptents egna sidor.
Lycka till med sovrings- och utvärderingsproceduren :)
 
Om ni mäktar med vikten 3,27 kg såg jag att XXL i senaste reklamutskicket säljer tältet Bergans Romsdal 3-pers. för det låga priset 2399 kronor. Jag personligen tycker tältet ser mycket praktiskt ut.

Nedan en länk till samma tält i 4-pers.utförande (samma stuk)

https://www.xxl.se/bergans-romsdal-4-pers-tent-solidltgrey-br-magma-gra/p/1163822_1_style

Bergans Romsdal 3 är ett bra tält, trångt för 3-vuxna men rymligt för två. Extra absid för förvaring av utrustningen och skandinavisk design dvs ytter- och innertält kopplade och reses tillsammans. För det bruk ni tänkt er är det ett utmärkt val dessutom prisvärt. Romsdal 3 funkar även på fjällvandringen.
 
DCF för genomskinligt?

Jag uppskattar verkligen ljuset och närmare-naturen-känslan i DCF-tält.

Jag hade kanske inte velat ha det så på en campingsplats men i skogen / fjället är det bara fördelar IMHO.
 
Jag uppskattar verkligen ljuset och närmare-naturen-känslan i DCF-tält.
Jag hade kanske inte velat ha det så på en campingsplats men i skogen / fjället är det bara fördelar IMHO.
Jag är som du. Tält är ett nödvändigt ont och jag sover helst utan. Genomskinlig väv skulle vara idealet på de platser där jag (och antagligen du) tältar. Men om nu TS mest vill sova på "platser för tält", så kändes det relevant att nämna detta. Dyneema är ju inte som en glasruta, men det syns helt klart vad man har för sig därinne, och ännu bättre om man är försedd med pannlampa :)
 
En nackdel med vissa ljust färgade tält är att det blir väl varmt och ljust när solen ligger på. Jag har inte sovit i DCF-tält. Hur upplever ni den aspekten?

En annan faktor är prassligheten i väven när det blåser. Kan störa nattsömnen en del?

Alla tält är kompromisser. Jag har många tält och alla tält jag har, har detaljer som stör mig en del. För vandring valde jag förra året ett begagnat Helsport Reinsfjell superlight. LIte trögt att få i tältbågarna vilket för föregående ägare resulterade i att en av bågkanalerna fått en reva något som jag lagat.

Glatt golv. Men trevligt tält som jag förhoppningsvis kommer att fortsätta använda många år.

Thure
 

Bilagor

  • ReinsfjellP8151753.jpg
    ReinsfjellP8151753.jpg
    42.7 KB · Visningar: 725
En nackdel med vissa ljust färgade tält är att det blir väl varmt och ljust när solen ligger på. (...)
Blir det verkligen varmare i ljust färgade tält? Både teorin och min egen erfarenhet säger snarare motsatsen; ju ljusare tyg, desto större andel av solinstrålningen reflekteras, i stället för absorberas och omvandlas till mer långvågig värmestrålning, som fortsätter in i tältet.

Men dubbelväggiga tält fungerar kanske som ökenfolkens vida, svarta ullkläder? Dvs att temperaturskillnaden driver konvektionen mellan inner- och yttertält? Det kanske inträffar under gynnsamma omständigheter, men min praktiska erfarenhet pekar som sagt snarare mot att effekten av yttertygets albedo (reflektionsförmåga) fäller utslaget, i varje fall i vårt klimat.

Det är i alla fall bra att även den aspekten av tältvalet blir belyst (ursäkta) för TS, särskilt om tältet ska stå uppe över dagen :)
 
Genomskinliga tält borde ha mera växthuseffekt än tält utan genomsyn. Dessutom blir skuggeffekten sämre.

Samtidigt så värms svarta ytor upp mera av solen men med rätt ventilation och skorstenseffekt så kan värmen resultera i bättre fart på ventilationen.

I familjen så har vi en tältkåta och där blir det en mkt påtaglig och bra skorstenseffekt med toppventilen helöppen samtidigt som bomullpolyesterväven skänker skugga, något som vi verkligen uppskattade när barnen var små och sov middag när UV-strålningen var starkast.

Thure
 
En nackdel med vissa ljust färgade tält är att det blir väl varmt och ljust när solen ligger på. Jag har inte sovit i DCF-tält. Hur upplever ni den aspekten?

En annan faktor är prassligheten i väven när det blåser. Kan störa nattsömnen en del?

Jag tycker det är svalare i de ljusa DCF-tälten. Dock är det ju lite äpplen och päron-jämförelse eftersom innertälten skiljer så mycket om man jämför med ett Hilleberg eller liknande.

Svårt att svara angående ljud eftersom olika konstruktioner gör att det rör sig olika mycket. Spontant har jag inte tänkt på att det väsnas mycket i mina DCF-tält men det kanske beror på att jag inte har haft så mycket vind.

Här ser man tydligt hur mycket mer ett tunneltält rör sig och i slutet får man ljud inifrån DCF-pyramiden. Jag skulle mycket hellre ligga i Ultamid:en där. Nackdelen som jag ser det är att det inte är lika snabbt / lätt att resa. Pyramiden kräver mer förankring eftersom den förlitar sig på statisk styrka och väven är dessutom helt stum.

https://www.youtube.com/watch?v=aPEIfs0sC-Y
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Mr7932 Tält 3-4 personer Bo och sova 0
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
såg Varför görs det inte tält för långa personer Bo och sova 35
kajsakarin Tält för fem personer vid fjällvandring? Bo och sova 18
RedBreather Prisvärt tält för 2 personer Bo och sova 5
lime3003 Tält för 3 säsongs bruk. Bo och sova 23
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
pialia Tält för 2-3 personer+2 hundar Bo och sova 6
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
Daddy Självstagande tält 3 personer, max 4,5 kg Bo och sova 9
franzjosef Tält för långa personer Bo och sova 10
grek Lätt tält för två långa personer Bo och sova 4
Tält för långa personer Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.