Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1

Jag har haft min Haglöfs L.I.M.+1 i 3-4år och är riktigt nöjd med den som 3-säsongssäck. Jag har i och för sig inget annat att jämföra med i kategorin lätt dunsovsäck. För mig fungerar den ned till enstaka minusgrad med bra liggunderlag och underställ. Tycker inte heller det är något problem att ventilera om det blir varmt (öppnar upp i fot- och huvudända och har överkroppen utanför v.b.). Cumulus säcker är dock säkert minst lika bra. Jag köpte denna framför allt för att jag, precis som någon här ovan, hittade den billigt på REA hos XXL.
 
Jag instämmer tillfullo i joannas svar, detta är ingen magic utan kolla matematiken, vilken dunkvalitet/dunvikt, typ av konstruktion och tyg används. Även storleken längd/bredd är viktig för komforten och isoleringen (en sovsäck skall aldrig strama på någon punkt då det trycker ihop loftet och du får en kall punkt). Är du dessutom i-vändare vill du ha en lite rymligare säck som tillåter viss möjlighet att vända sig och hitta en bekväm sovställning inuti säcken.
För mig går Haglöfs säcken bort, skulle aldrig välja en sovsäck som saknar dragkedja eller har halvlång dragkedja då det både är opraktiskt och minskar möjligheten att effektivt kunna reglera temperaturen i säcken i varmt väder (effektivast att skapa ventilation i en lite för varm säck är att öppna dragkedjan några dm i fotändan, då skapas en viss "skortenseffekt" genom sovsäcken som effektivt reglerar temperaturen).

Själv använder jag en Marmot Hydrogen för sommarbruk som ligger i samma användningsområde som de sovsäckar du listar. Då jag är 193cm och i-vändare använder jag storlek Long.

Ganska intressant att du uttalar dig om Haglöfs säcken och skortenseffekt utan att tycks veta hur säcken är konstruerad.

https://coresites-cdn-adm.imgix.net/outdoorsmagic/wp-content/uploads/2016/07/29689.jpg?fit=crop
 
Mått och matte är det viktigaste. Spontant vill jag ha så mycket dun för pengarna som det går. Det blir en avvägning ekonomiskt om det är värt den ganska branta priskurvan för att gå upp från bra fillpower till extremt bra fillpower. Om man pratar vikt så är det ganska mkt billigare och lättare att spara 150g vikt på annat än dunkvalité.

Säckarna i tråden är inte jämförbara tycker jag utifrån matematiken.
 
Ganska intressant att du uttalar dig om Haglöfs säcken och skortenseffekt utan att tycks veta hur säcken är konstruerad.

https://coresites-cdn-adm.imgix.net/outdoorsmagic/wp-content/uploads/2016/07/29689.jpg?fit=crop

Jo, jag sammanfattade den opraktiska delen med avsaknad av dragkedja och ventilation i samma mening tyvärr. Men det är olika saker, och Haglöfs har löst det senare med en snörning i fotändan, så visst går det att ventilera Haglöfs säcken.
 
Det som Haglöfssäcken är bra på, för min ivändar-användning, är att den är rymlig och att avsaknaden av blixtlås gör att det inte spelar nån roll om säcken och jag snurrar olika mkt under natten.
Jag hamnar alltså aldrig ovanpå ett blixtläs vilket skulle bli obekvämt. Nackdelen med en rymlig säck är att den inte ger lika mkt värme per vikt.

Att jag sover bra är min första prioritet. Vikten är underordnad. Volymen och vikten packad i ryggsäcken är hur som helst mkt konkurrenskraftig.

Thure
 
Vilket bra exempel på att det inte finns något "rätt och fel":
(...) Jag gillar skarpt att den inte har något blixlås. Blir det för varmt kan man stoppa ut fötterna nedtill och ha den helt öppen upptill så man kan hasa ned den nedanför axlarna.(...)
(...) skulle aldrig välja en sovsäck som saknar dragkedja eller har halvlång dragkedja då det både är opraktiskt och minskar möjligheten att effektivt kunna reglera temperaturen i säcken i varmt väder (effektivast att skapa ventilation i en lite för varm säck är att öppna dragkedjan några dm i fotändan, då skapas en viss "skortenseffekt" genom sovsäcken som effektivt reglerar temperaturen). (...)
(...) avsaknaden av blixtlås gör att det inte spelar nån roll om säcken och jag snurrar olika mkt under natten.
Jag hamnar alltså aldrig ovanpå ett blixtläs vilket skulle bli obekvämt. (...)
...och själv är jag alltid kall om fötterna och skulle inte kunna sova med minsta glipa i fotänden. Däremot vill jag som magsovare kunna öppna övre delen som täcke, både för att reglera temperaturen och för att bre ut mig med armbågarna. Därför vill jag inte vara utan blixtlås, men 3/4 skulle vara tillräckligt för just min del.

Vad man också bör kolla, är hur fyllningen är fördelad. De flesta mer avancerade modeller är fyllda med mindre dun på undersidan än på översidan för att optimera utdelningen för den använda dunvikten.
Men är man en ihärdig i-vändare, är det ju bäst med lika mycket fyllning runtom.
Och en magsovare vänder ju gärna sovsäcken "upp-och-ner" för att huvan ska fungera, så jag har fått specialbeställa "omvänd" fyllningsgrad.

Så TS, det viktigaste är att du tänker efter hur du egentligen sover :)
 
Vilket bra exempel på att det inte finns något "rätt och fel":



...och själv är jag alltid kall om fötterna och skulle inte kunna sova med minsta glipa i fotänden. Däremot vill jag som magsovare kunna öppna övre delen som täcke, både för att reglera temperaturen och för att bre ut mig med armbågarna. Därför vill jag inte vara utan blixtlås, men 3/4 skulle vara tillräckligt för just min del.

Vad man också bör kolla, är hur fyllningen är fördelad. De flesta mer avancerade modeller är fyllda med mindre dun på undersidan än på översidan för att optimera utdelningen för den använda dunvikten.
Men är man en ihärdig i-vändare, är det ju bäst med lika mycket fyllning runtom.
Och en magsovare vänder ju gärna sovsäcken "upp-och-ner" för att huvan ska fungera, så jag har fått specialbeställa "omvänd" fyllningsgrad.

Så TS, det viktigaste är att du tänker efter hur du egentligen sover :)

Du kan stänga till fotändan så att du inte släpper ut värmen.

Sedan är det så att temperaturen i L.I.M säcken regleras genom att du kryper in och ut ur den.

Offtast så drar jag upp säcken till naveln. Sedan sätter jag på mig min dunjacka och lägger mig och sover. Då kan jag vända och vrida på mig hur jag vill utan att släppa ut värmen. Temperaturen på överkroppen reglerar jag med hjälp av jackan/tröjan.

Bil det kallt under natten så kryper jag in i säcken
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
david4077 Sovsäck ifrån cumulus Bo och sova 26
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Sara84 Cumulus sovsäck Bo och sova 7
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 1
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...