Tältpinnar snö

På väg mot första vinterturen och behöver tältpinnar för snö. Ett första prov. 25 cm lång, 3 cm bred. 68 gram. Vad tror ni?
 

Bilagor

  • 47AAAB17-CF3F-43B9-9CFE-4A78C4F6F83D.jpg
    47AAAB17-CF3F-43B9-9CFE-4A78C4F6F83D.jpg
    69.3 KB · Visningar: 946
Ser helt ok ut, men...

Tjenare,

Jag hade gjort ena änden spetsigare och lagt till ett hål i motsatta änden. När snön är hård är det betydligt enklare att sticka ner tältpinnarna på samma sätt som på sommaren, dvs med den smala änden neråt.

Personligen brukar jag sällan lägga pinnarna på tvären, vilket det ser ut som du tänkt, då det är enklare att slå upp tältet på det sättet.

/ Stefan
 
Tjenare,

Jag hade gjort ena änden spetsigare och lagt till ett hål i motsatta änden. När snön är hård är det betydligt enklare att sticka ner tältpinnarna på samma sätt som på sommaren, dvs med den smala änden neråt.

Personligen brukar jag sällan lägga pinnarna på tvären, vilket det ser ut som du tänkt, då det är enklare att slå upp tältet på det sättet.

/ Stefan

Mkt bra tips, tack!

Kommer att fungera utmärkt!

:)
 
Karbinhaken?

Jag tror också på konstruktionen, men karbinhaken får inte vara dålig eller för klen om stormen kommer. Och då uppkommer den intressanta frågan: Hur mycket ska grejerna hålla för? Jag vet faktiskt inte, men nog är det mycket påfrestningar på linor och fästen när stormexplosionerna kommer.
 
Jag tror också på konstruktionen, men karbinhaken får inte vara dålig eller för klen om stormen kommer. Och då uppkommer den intressanta frågan: Hur mycket ska grejerna hålla för? Jag vet faktiskt inte, men nog är det mycket påfrestningar på linor och fästen när stormexplosionerna kommer.

Hajar vad du menar. Men tänker att karbinen bör klara lika mycket som Hillebergs plastkrokar. Men det återstå att se ;)
Mer orolig över stropparna, inte en aning över vad de klarar eller vilka påfrestningar det faktiskt blir på en lina i storm. Lade den dubbel av just den anledningen.
 
Tips från egen erfarenhet.

Om du ska gräva ner dem horisontellt:
Pinnarna sitter, i praktiken, bättre i snön om du har den konvexa sidan mot tältet, alltså tvärt om mot hur det ser ut nu.

Stoppar du ner den litet snett och har den konkava sidan mot tältet så vill den vända på sig och får då en sämre anliggningsyta (om du inte lyckas stoppa ner den exakt vinkelrätt sett till båda axlarna).

Åt vilket håll skulle den röra sig lugnast om du drog den under vatten?

Det känns fel, men testa så får du se =)


Karbinhakarna tror jag inte på.
På mina snöpinnar har jag små lätta karbinhakar med grindlås. Har aldrig haft dem i storm, men tippar på att 150kg räcker.
https://www.kong.it/en/2-products/items/f1-carabiners/p87-harness

Tänk på försvagningen som blir där du för in snöret i pinnen. Har du två hål nu?
På mina snöpinnar gjorde jag en stor rejäl knut, sen stoppade jag "stroppen" dubbelvikt genom en stor bricka med ett litet hål, och sedan genom ett litet hål i snöpinnen.
 
Har i åratal använt utan problem rentav bambupinnar 2x50 cm inköpta på en trädgårdsbutik. Ids inte att väga upp dem, men spelar mindre roll när dem ligger i pulkan.
 
Tips från egen erfarenhet.

Om du ska gräva ner dem horisontellt:
Pinnarna sitter, i praktiken, bättre i snön om du har den konvexa sidan mot tältet, alltså tvärt om mot hur det ser ut nu.

Stoppar du ner den litet snett och har den konkava sidan mot tältet så vill den vända på sig och får då en sämre anliggningsyta (om du inte lyckas stoppa ner den exakt vinkelrätt sett till båda axlarna).

Åt vilket håll skulle den röra sig lugnast om du drog den under vatten?

Det känns fel, men testa så får du se =)


Karbinhakarna tror jag inte på.
På mina snöpinnar har jag små lätta karbinhakar med grindlås. Har aldrig haft dem i storm, men tippar på att 150kg räcker.
https://www.kong.it/en/2-products/items/f1-carabiners/p87-harness

Tänk på försvagningen som blir där du för in snöret i pinnen. Har du två hål nu?
På mina snöpinnar gjorde jag en stor rejäl knut, sen stoppade jag "stroppen" dubbelvikt genom en stor bricka med ett litet hål, och sedan genom ett litet hål i snöpinnen.

Bra tips på karbinhakar! Och som du säger, förstår att de kommer vilja vrida sig - bra tänkt :)
En viss försvagning blir ju, två hål. Men tänker att väl nedgrävda att det bör funka. 2mm gods.

Många bra tips, tar åt mig och testar mig fram :)
 
Och som du säger, förstår att de kommer vilja vrida sig - bra tänkt :)
En viss försvagning blir ju, två hål. Men tänker att väl nedgrävda att det bör funka. 2mm gods.

Det här med konvex och konkav sida har jag inte varit så noga med vid tältuppsättningen, men en intressant tanke. Hållfastheten tror jag inte är några problem, godset i dina pinnar kommer säkert klara det dom ska. Din lina ser också mer än tillräcklig ut.
 
Bra tips på karbinhakar! Och som du säger, förstår att de kommer vilja vrida sig - bra tänkt :)
En viss försvagning blir ju, två hål. Men tänker att väl nedgrävda att det bör funka. 2mm gods.

Många bra tips, tar åt mig och testar mig fram :)

Linfästena på hillebergs tält tror jag ska klara 80 kg (om jag inte fått det om bakfoten), så klarar dina grejen det så är det lugnt.

Det kan ju bero på snötyp o.s.v. men de tiotal gånger jag använt mina snöpinnar har jag märkt skillnad på konkav och konvex sida. Åt fel håll var de mycket mer benägna att vrida sig och "skjuta" ut och upp genom snön.
Därmed inte sagt att de inte sitter tillräckligt hårt åt båda hållen =)
 
Mer nörderi, om linor

Linfästena på hillebergs tält tror jag ska klara 80 kg (om jag inte fått det om bakfoten), så klarar dina grejen det så är det lugnt.

Jag kollade vad Hillebergs 3 mm linor klarar och de har mycket riktigt en brottstyrka på 80 kg. Rimligt att linfästerna har något liknande (jag har ägnat några tankar åt det ibland medan stormen slitit i tältet). Linan på 2 mm klarar upp till 60 kg.

Jag har faktiskt skickat en fråga till Hilleberg om linfästena, får se om de svarar. Lätt att snöa in på det här ämnet, faktiskt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uhlrog Tältpinnar för snö Bo och sova 9
daviie Tältpinnar gått sönder, hur hitta ersättnings? Bo och sova 20
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
4623 Nya tältpinnar, vad rekommenderas? Bo och sova 12
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
niklun Stående skidor som tältpinnar Bo och sova 2
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
Gregorius Tältpinnar för vintern Bo och sova 3
ludwigjoakim Förlorat tältpinnar(stänger)... Bo och sova 6
friluftsrookie Sovsäck och tältpinnar Bo och sova 13
Glännman Nya tältpinnar Bo och sova 28
avslutatmedlemskap130327 Trasiga tältpinnar Bo och sova 6
Dalco "Tältpinnar" till berghäll? Bo och sova 18
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
AfTech54 Fjällrävens tältpinnar Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
nmr hilleberg tältpinnar Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5
Tältpinnar Bo och sova 0
hannulan Slå upp tält när det är tjäle o lite snö Bo och sova 5
Skattletaren Snö pinnar Bo och sova 2
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
Broder Bob Förankring av tält i snö Bo och sova 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...