Få saker med

Glömde skriva att jag har bara med mig lina till en pilbåge själva bågen gör jag i skogen och så även pilarna.

Kul att fler pysslar med att göra egna pilspetsar, vad använder du för sten i norra Sverige där flinta inte är så vanligt förekommande?

Bifogar en bild på mitt första försök med riktig flinta (jag lärde mig på porslin, så kallad "johnstone").
 

Bilagor

  • 2019-07-28 14.20.09.jpg
    2019-07-28 14.20.09.jpg
    24.1 KB · Visningar: 275
Kul att fler pysslar med att göra egna pilspetsar, vad använder du för sten i norra Sverige där flinta inte är så vanligt förekommande?

Bifogar en bild på mitt första försök med riktig flinta (jag lärde mig på porslin, så kallad "johnstone").


Snyggt jobbat! :)

Vi har ju gott om järnmalm i norr. ;) :)
Frågan är hur det var med smidestekniken på den tiden?
 
På stenåldern var det nog dåligt med smidesteknik:)

Jag tror jag har läst att flintspetsar faktiskt användes långt in på järnålder. Det går helt enkelt snabbare att slå till en näve flintspetsar än att smida dem. Särskilt om man tar hänsyn till arbetet att förädla malmen.

Har sett filmer på youtube där de gör järn av myrmaln, det tar fler dagars hårt arbete att få fram nåt som kan smidas (och går åt mängder med ved och träkol).

Sök på "iron from bog ore".

En funktionell flintspets slår en rutinerad flintslagare fram på några minuter. Men då behövs flinta, och det finns inte så mycket i norr.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.