Fotogenlykta i packningen

En UCO ljuslykta tycker jag är bra, mysigt och läckagefritt om man inte vill ha elektriskt ljus. Dessutom kan man välja bivaxljus om man vill.

https://www.naturkompaniet.se/uco-original-candle-lantern-aluminium-ex0000689/

Jag använder ibland fortfarande UCO micro candle lantern. Den använder värmeljus som är både lättare att få tag på och billigare än specialljusen i original candle lantern.

vikt 120 gram inklusive 2 värmeljus

b1.jpg

b2.jpg

b3.jpg

b4.jpg

Vad gäller frakt av fotogenlykta modell stallykta. Töm på fotogen och lägg i tätslutande plastpåse i packningen. Jag brukar använda plastpipett för att fånga de sista dropparna i lyktan. Är extra noga när jag åker mc. Vibrationerna gör att fotogenet kryper omkring.

UCO lyktan använder jag i tältet. Den är gjord för det. Detsamma gäller inte fotogenlyktan! Den är strikt för utomhusbruk.

Min favoritlykta är en Dietz '76 helt i mässing. Den rostar inte!
/John
 
Det förekom för ett antal år sedan på marknaden små söta stallyktor gjorda i Kina. De var riktigt billiga och såldes i varuhus och på mackar.
Dessa hade för vana att överhetta efter ca en halvtimme. De brann då med en halvmeterhög låga utanför lyktan. Tala om brandbomb.
Detta med det avsedda bränslet.
/John
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.