Rese-radiotips

mindre antal lyssnare

Vad är det som inte inte funkar i Norge? Vet att direkt efter nersläckningen av FM var det en del områden som saknade täckning, men där skulle det byggas ut eller rikta om sändaren där det var behov av det.
Ser ingen nackdel med DAB bara fördelar flera kanaler bättre ljud.:)

citat från ny teknik: Fallande lyssnarsiffror för marksänd radio får en del norska politiker att fundera på om man kan dra igång analoga sändningar igen:slut citat

Sen kan man undra vad det beror på...om det är tekniken eller utbudet
 
citat från ny teknik: Fallande lyssnarsiffror för marksänd radio får en del norska politiker att fundera på om man kan dra igång analoga sändningar igen:slut citat

Sen kan man undra vad det beror på...om det är tekniken eller utbudet

Fallande lyssnarsiffror, misstänker att många struntat i att köpa en DAB-radio och istället gått över till internetradio?
 
citat från ny teknik: Fallande lyssnarsiffror för marksänd radio får en del norska politiker att fundera på om man kan dra igång analoga sändningar igen:slut citat

Sen kan man undra vad det beror på...om det är tekniken eller utbudet

Låter knepigt, utbudet är större nu och en kan köpa en DAB mottagare och ha i hemmet för några hundringar.
Tror inget på att dom drar igång analoga sändningar igen underhållet av FM nätet var för dyrt och var en av orsakerna till att man bytte till DAB.
 
Tycker DAB känns omodernt för att vara det nya moderna. Svårt att tro att nåt annat än internetradio skulle va nåt alternativ till FM.
 
Ja men..

Täckning från en DAB-sändare är betydligt större än täckningen från en mobilmast. Det innebär att om du är i fjällvärlden så är DAB ett bättre alternativ än Internet.

Jämför man sedan med en vanlig analog FM-sändare så drar motsvarande DAB-sändare mindre än en tiondel av den effekt som krävs för att driva FM-sändaren. Dessutom ryms betydligt fler DAB-sändare på samma frekvensband - dom samverkar med varandra i stället för att krocka som FM-sändarna gör.

Det stora problemet är väl att så länge fm-nätet räcker till frekvensmässigt så är fördelarna inte tillräckliga för att det skall motivera en övergång. Alla fm-mottagare blir ju oanvändbara eller också får man köra dubbla system och då har man inte vunnit några kostnadsmässiga fördelar när det gäller drift och underhåll.

Det är nog bara en tidsfråga till det uppstår frekvensbrist och då kanske man bygger den "motorvägen" - om det inte finns en annan teknik framtagen till dess! (Kanske mobiltäckning från satellit t.ex.)
 
Vad är det som inte inte funkar i Norge? Vet att direkt efter nersläckningen av FM var det en del områden som saknade täckning, men där skulle det byggas ut eller rikta om sändaren där det var behov av det.
Ser ingen nackdel med DAB bara fördelar flera kanaler bättre ljud.:)

Stor nackdel för konsumenterna är att man behöver byta mottagare i bil och hem samt om man som jag har en liten mottagare med hörlurar när jag cyklar eller pysslar.

Där jag bor bara 4 km från Nackasändaren är ljudet bättre på FM än på DAB.

FM-mottagare verkar ha fantastisk livslängd. T ex så har vi en fullt fungerande stereo med radio som är 50 år gammal. Skulle inte tro att DAB kommer att gälla om 50 år. Då är det nog Wifi, 8G satellit eller liknande.

Thure
 
Jag har en sån här:


Upp till 35 timmar FM-radio lyssning och nödtelefon med fantastisk batteritid (och snake!) på köpet :)
 
Jag har en sån här:


Upp till 35 timmar FM-radio lyssning och nödtelefon med fantastisk batteritid (och snake!) på köpet :)

Men den har väl inte DAB? Det var ju just kombiantion av FM + DAB mottagare som var det som efterfrågades.
Mobiletelefoner med FMradio är inte så ovanliga, t ex många Sony, även moderna, har FMmottagare, dock krävs trådade lurar, då sladden fungerar som antenn. Har inte sett någon mobil med DAB, men det kanske finns?

/Patrik
 
FM sändningar har potential att vara bättre än DAB.
De sändningar med störst dynamiskt omfång som gjorts i Sverige var testsändningar med konserter som direktsändes med stereohuvudmikrofoner (ett konstgjort huvud med mikrofoner där öronen sitter). 94 dB brus/signal förhållande.
Jag kommer inte ihåg vad man fick i stereoseparation.
Man hade då inte någon inspelningsteknik som nådde denna standard.
I vardagslag är sändningar på FM inte av denna kvalitet.

DAB använder MP2 kompression och DAB+ använder HE-AAC v2 (AAC+). Båda kompression med förlust.
De som rippat skivor och gjort mp3 filer förstår nog skillnaden mellan Flac (CD-kvalitet) o mp3. FM har mer signalinnehåll än CD. Både vad gäller bandbredd och dynamiskt omfång.

Det krävs alltså egentligen inte mycket för att slå en DAB sändnig med FM. Men om de dagliga FM sändningarna uppnår detta låter jag vara osagt. Och det gäller ju att man har perfekt mottagning också.

/John
 
Min erfarenhet av DAB-sändningarna i Stockholmsområdet har inte varit positiva. Dålig ljudkvalitet som påminner om de gamla 128kbps Mp3:eek:rna man brukade ladda hem via modem i slutet av 90-talet, störningar i signalen ger "artefakter" som gör att ljudet försvinner helt. Med en FM-radio kan man fortfarande lyssna vid dålig signalstyrka, och mottagaren är extremt strömsnål. Känns som om tekniken blev omsprungen när 4G-telefonerna blev var mans egendom. Smart av regeringen att stoppa utbyggnaden, då det även hade varit ett enormt resurssslöseri att skrota alla gamla apparater...
 
Jag har en radio med både FM och DAB. I början använde jag DAB och det funkade utmärkt. Sedan nåt år funkar det inte alls, ingen signal. Vet inte om de lagt ner sändningarna här i Uppsala, men enligt Teracom ska de sända här.

Finns det även andra än Teracom som sänder DAB? För annars är täckningen riktigt dålig och inga planer på utbyggnad finns enligt sajten. Se https://www.teracom.se/utbud/broadcast-media/digitalradio/ och https://www.teracom.se/privat/kundservice/frekvenstabeller-radio/ .

Men enligt SR finns DAB bara i Stockholm, Göteborg, Malmö och Luleå.
 
Det är inte så att sändningarna är DAB+ och radion bara DAB. Har själv några DAB radioer som inte funkar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kraftverket Radiotips Utrustning allmänt 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.