• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Världen är vackrare när man förstår den. Kom och vandra på en platt jord.

Jättespännande, Men en grej fattar jag inte. Om jag släpper en boll så ökar hastigheten och jag fattar inte varför. Kan du förklara?

Hur kan jag empiriskt bevisa för mig själv att jorden är platt. Jag har ett zoomobjektiv på 300x, men bor rätt långt från havet. Kan du tipsa om någon annat sätt?

Peter


Som jag sa i början, densitet. Om du tar olika vätskor så ser du hur den med högst densitet hamnar underst, luft är också en vätska. Ta en sten som har högre densitet än trä och släpp den, så faller den genom luft och sjunker till havets botten. Medans trä som har lägre densitet faller genom luften men flyter på vatten. Saker söker sin egen densitets nivå. Att saker faller beror bara på att det är tyngre än sin omgivning.

Om du släpper helium så åker det uppåt, för att helium är lättare än luft. Om det nu fanns en kraft som drar allt mot jorden så skulle röken från en ciggaret åka ner istället för upp.

https://youtu.be/984kY2uNLkI


Det ska funka bra utan att du är på havet med bra zoom, hitta bara nått som försvunnit bortom horisonten och zooma, så platt som möjligt hjälper så klart, kanske en lång motor väg eller liknande?
 
Senast ändrad:
Men varför ökar hastigheten???

Den där videon litar jag inte riktigt på. För mycket felaktigheter och oklarheter. En ballong fylld med vadå? Kanske en uppåtriktad fläkt under den, kanske är den fylld med vatten och hänger i en tunn tråd.
Och kraft och densitet är inte varandras motsatser lika väl som att tid och hastighet inte är varandras motsatser. Och om om jag nu flyter på vattnet efter att ha hoppat från en klippa för att min densitet är lägre än vattens(4:46), kan inte det vara anledningen till varför jag inte sjunker i en kanot på vattnet (4.33)?

Peter
 
Men tyngd brukar ju sägas vara massa x gravitation. Vad menar du när du säger tyngd?

Förresten tror jagcigarettröken stiger på grund av lägre densitet än luft. På samma sätt som helium eller när den varma luften i en varmluftsballong stiger då dess densitet är lägre än den omgivande kallare luften.

Peter
 
Men tyngd brukar ju sägas vara massa x gravitation. Vad menar du när du säger tyngd?

Förresten tror jagcigarettröken stiger på grund av lägre densitet än luft. På samma sätt som helium eller när den varma luften i en varmluftsballong stiger då dess densitet är lägre än den omgivande kallare luften.

Peter

Densitet, det förklara allt vi upplever, tyngdkraft behövs bara för att förklara yttre rymden. Det som är tyngre än sin omgivning faller, det som är lättare stiger, svårare är det inte.


Exakt densitet handlar det om. Om det fanns en osynlig dragnings kraft som drog i allt som har densitet så skulle den dra i rök och helium med. En ballong fylld med helium har mer densitet än en tom ballong, det finns alltså mer att dra i, men det handlar bara om densitet.
 
Menar du densitet när du skrev tyngd? Alltså att hastigheten ökar pga densiteten på bollen jag släpper?

Peter
 
Tyngd eller densitet gör ingen skillnad, samma sak. Saker faller eller stiger genom det medium som omringar objektet. En träbit har inget stöd i luft och faller, men i vatten får det stöd och stiger/flyter.

Om du inte förstår vad jag menar kan jag inte hjälpa dig.
 
Du har såklart testat det experimentet själv?
Ja. Jag och tiotusentals andra studenter genom åren.

Men om vi då är snälla och låtsas att det är på riktigt, så är nästa sak jag vill se, 10x så stora objekt, på 10x så stort avstånd, och sedan 50x så stora objekt, på 50x så stort avstånd.
Och jag vill se det gjort med olika sorters material.
Varsågod att testa. Ingen hindrar dig.
Jag vet inte hur världskartan ser ut på riktigt, det vet inte du heller. Men att det du lägger fram skulle övertyga mig att jag har fel kan jag inte säga.
Det trevliga är att du själv kan göra ett experiment här. Något som väldigt många andra redan gjort (och märkligt nog kommit fram till att jorden faktiskt är rund)

Skaffa en båt.
Segla söderut på atlanten tills du befinner dig lite drygt 16000 km från nordpolen. (dvs i höjd med kap horn)
Segla sedan österut (eller västerut om du föredrar detta) tills du kommer tillbaka till samma position. Om jorden är skivformad, som du antar, så är detta enligt vanlig grundskolegeometri en sträcka på 16000 km * pi = 50240 km eller 27 127 sjömil.
Om du håller en takt av tio knop kommer det enligt samma grundskolematematik ta dig 113 dagar.

Skulle det nu vara så att jorden är rund, däremot, så är omkretsen vid 56 grader syd ca 22370 km eller runt 12000 sjömil (fortfarande enligt vanlig grundskolematematik) Med dina tio knops fart skulle det istället ta dig cirka 50 dagar.

Lycka till, vi hörs när du är tillbaka.
 
Vad förväntar du dig från 2 fasta objekt? Om du försöker vara rolig tror jag du har misslyckats.

Det är du som misslyckas då du gång på gång blandar ihop begrepp och avfärdar mycket som ologiskt. Du hävdar att tyngd och densitet är samma sak, då det inte är det, och kommer med ologiska exempel, men avfärdar andras exempel som just ologiska.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.