Grå burk. Vad är det?

Den här såg jag igår utmed ett motionsspår i Täby. Sett en liknande här i Bagarmossen på ett broräcke vid en grusväg över en kanal vid Brotorp.

Nån miljöanalys typ luftanalysator? Ingen märkning vad jag noterade. Storlek ett par dm med plasthölje.

Thure
 

Bilagor

  • 20200123_072648.jpg
    20200123_072648.jpg
    112.9 KB · Visningar: 805
Först trodde jag det var en Åtelkamera som jägare använder, men det är fel.

Kan det vara en mätare som används för att känna av hur många som rör sig längs spåret. IOT, Internet of things är någonting som används bl a för att kunna mäta olika saker, t ex hur frekvent ett rum används, osv.

Kan kommunen satt upp för att mäta hur mycket spåret används för kommande beslut om någonting??
 
Modern version av truppmina 12 ? ;-)

OT: Truppminor obevakad är väl inte tillåtet längre, däremot kan man väl nyttja försvarsladdning men mänsklig trigger? Slut OT!

Men åter till ämnet så tror jag också på någon typ av sensor och mina första gissningar vore också fysiska passager eller luftkvalitet. Kanske uppkopplade mot sakernas internet.
Det ser inte ut som de insektshotell jag tidigare sett och inte heller mulmholk
https://www.blt.se/ronneby/mulmholkar-ska-radda-utrotningshotade-insekter/?stopredirect

Finns månne skylt i närheten eller information på nätet om vad det kan vara? Men ajg antar att de redan försökt dessa vägar.

/Patrik
 
Min gissning är också att det är en besöks-/passageräknare. Har inte sett just den här modellen tidigare men liknande tingestar brukar ibland finnas vid framförallt naturreservat/nationalparker och då oftast i anslutning till "entréerna".
 
Passageräknare låter som en vettig förklaring. Här den som sitter vid Brotorp.

Thure
 

Bilagor

  • OI000232.jpg
    OI000232.jpg
    58.4 KB · Visningar: 493

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...