Tälta säkert med en bebis i kylan

Förlåt att jag är nyfiken, men var och när ska detta ske eftersom du vet kommande nattemperatur under en hel månad?

Vi ska vandra gran senda de malaga, så Spanien sur. Vi klättrade och tältade där för ett par år sen och så var det varmt på dagen och lagom varmt på natten för en vuxen Pers. Men ibland går temper ner till 5 eller kanske mindre även.
 
En bebis på 4-5 månader bärs bäst i en sele på bröstet och under en stor jacka om det är kallt. Då kan bäraren ha en ryggsäck också.

Vore intressant att höra mer om era planer. Provianterar ni undervägs?

Thure

Ja det ska vi göra med bärsele, vi bär honom hela tiden, men bara dagsturer. Jag orkar inte med vagnen alls. Vi tältade en gång bara när han var nyfödd, men då nära bilen, och det var sommar.

Mat ska vi köpa på vägen, det ser ut att vi kommer till någon liten by ofta, så hoppas vi hittar någonting. Ibland tänker vi också sova inomhus, men helst inte hela tiden. Och vi kan/vill inte planera heller.

Vett inte om vi skulle ta lite ersättningspulver för emergency, om mjölken tar slut eller någonting händer till mjölkfabriken:)
 
Jag har tältat med tvååring + tremånaders bebis i tidig maj, som i stockholm innebär snarlik nattkyla. Största bekymret (iaf enligt min fru) var relaterat till amningen. Men har ni ett barn som äter på flaska och/eller sover natten igenom borde det inte vara något problem. Vi använder sovsäckens packpåse för att snöra av och göra fotändan kortare så sovsäckens längd kan anpassas. Lycka till!

Du menar en vuxen påse som görs om till en kortare ?

Amningen ska vi klara, jag tältade med honom när han var pytteliten och då åt han hela natten:) men nu går det ganska snabbt. Jag kan även tåla sitta upp ett par gång i natten.

För mig är den största bekryman om hur han sover säkker. För en vuxen sovpåse är ju också bred och har en mjuk luva. Jag skulle helst ta eller en åkpåse med händer eller utan händer och utan luvan, vett inte vad skulle funka bäst. Overallen med ben tänker jag är inte så bra, för han kan rulla i den. Samma sovpåse för en månad tror inte det går, för jag kommer inte sova någonting själv.
 
Hoppas jag inte låter nedsättande men du (ni - TS) låter lite orutinerade vad gäller vandring. Och barn.
Träng inte in din bebis i en säck med dig. Ni båda kommer må dåligt av det och då kommer vandringen bli piss. Det finns bebissovsäckar av diverse märken.
Kolla dig runt i världen. Bebisar bärs på ryggen i en sele/sjal. Eller fram i sele/sjal så bebisen e vänd mot kroppen. Ergobaby har utmärkta selar för ändamålet, de har även tillbehör som regn- o täckskydd. Se till att ta ut bebisen från selen vid pauser så hen kan ligga o sprattla med benen o annat som dom gör.
Gå inte o tro att barn e sköra små saker som dör så fort dom e utanför lägenheten. Kolla på eskimåerna/inuiterna. Nakna bebisar till höger o vänster medan vuxna var klädda i päls. Man ser det tydligt i en "dokumentär" från 1918, Nanook of the North. Sök engelska wikipedia på Yaghan people, oxå nyttigt om folk i kallt klimat - dessa gick nakna större delen av året i ett klimat som i Gävle. Och nej, vi är inte som Yaghan eller eskimåerna, men det visar om en kunskap. Bebisar e redan skyddade med massa fett, så klär du på dom för mycket riskerar du att baka hen. En 5 månaders bebis "säger" dessutom till när nåt e fel.

Believe me, jag har erfarenhet när det kommer till vandring med barn :). Jag hoppas ni får en kanonvandring.
 
Det stemmer ganske enkelt ikke når du påstår baby siger fra ved problemer.
Et nedkølet barn døser hen og forældre mærker ikke hvilken tilstand det befinder sig i.
Dine Inuit har deres barn tæt på kroppen, hvilket vores bæreseler og rygsække hindrer!

Der er beretninger om børn der er frosset ihjel mens forældre vandrede uden problemer.
 
Hej. Mina barn har mycket ofta (nästan alltid) sovit utomhus i vagnen när de var små, under promenad eller utanför köksfönstret. Dottern är född i september och sov ute sin första vinter (sonen född i juli men sov ute även han). Sov med de i tält när de var halvåret gamla ungefär. Senare sov de även ute i vagn på dagis, de hade nedre temperaturgräns -15grader har jag för mig. Förra vintern sov vi i tält på tomten, då var det -22grader. Som små sov de i vagnens åkpåse, vid året i sovsäck. Dottern gillade inte riktigt sovsäck när hon var två så då satte vi på overall och så ner med benen i sovsäcken, det var armarna hon absolut ville kunna vifta med... Om man har vikt-/packmöjligheten kanske man kan kanske bära med en mjuklift och lägga det lilla barnet i, om man är orolig att det ska "rulla omkring" i tältet. Det borde skydda mot ev drag. Min erfarenhet av sovande barn i vagn/sovsäck är snarast att de blir för varma. Och att de i bärsele/bärstol blir allt för kalla om händer och fötter. Jag snodde makens tjockjacka och drog runt oss båda när jag bar barnen fram i bärsele. Blev det för varmt så drog jag ur mina ärmar och knöt den runt bröstet/magen så att barnets händer och fötter var inne i jackan. Och så klart en öppnad dragkedja fram så att man ser barnet och det kan andas bra...

Typ sådan här:
https://www.pricerunner.se/cl/689/Barnvagnstillbehoer?attr_59732708=59732714
 
Du menar en vuxen påse som görs om till en kortare ?


För mig är den största bekryman om hur han sover säkker. För en vuxen sovpåse är ju också bred och har en mjuk luva. Jag skulle helst ta eller en åkpåse med händer eller utan händer och utan luvan, vett inte vad skulle funka bäst. Overallen med ben tänker jag är inte så bra, för han kan rulla i den. Samma sovpåse för en månad tror inte det går, för jag kommer inte sova någonting själv.

Varför skulle inte en sovsäck för barn funka?
Jag vet inte var du bor men jag ska precis lägga ut en haglöfs säck till försäljning.

/M
 
Hej. Mina barn har mycket ofta (nästan alltid) sovit utomhus i vagnen när de var små, under promenad eller utanför köksfönstret. Dottern är född i september och sov ute sin första vinter (sonen född i juli men sov ute även han). Sov med de i tält när de var halvåret gamla ungefär. Senare sov de även ute i vagn på dagis, de hade nedre temperaturgräns -15grader har jag för mig. Förra vintern sov vi i tält på tomten, då var det -22grader. Som små sov de i vagnens åkpåse, vid året i sovsäck. Dottern gillade inte riktigt sovsäck när hon var två så då satte vi på overall och så ner med benen i sovsäcken, det var armarna hon absolut ville kunna vifta med... Om man har vikt-/packmöjligheten kanske man kan kanske bära med en mjuklift och lägga det lilla barnet i, om man är orolig att det ska "rulla omkring" i tältet. Det borde skydda mot ev drag. Min erfarenhet av sovande barn i vagn/sovsäck är snarast att de blir för varma. Och att de i bärsele/bärstol blir allt för kalla om händer och fötter. Jag snodde makens tjockjacka och drog runt oss båda när jag bar barnen fram i bärsele. Blev det för varmt så drog jag ur mina ärmar och knöt den runt bröstet/magen så att barnets händer och fötter var inne i jackan. Och så klart en öppnad dragkedja fram så att man ser barnet och det kan andas bra...

Typ sådan här:
https://www.pricerunner.se/cl/689/Barnvagnstillbehoer?attr_59732708=59732714

Va roligt att ni har tältad med bebis i vintern. Jag kanske vågar inte ännu, det ser ut att jag har blivit en sådant jätteoroligt mamma :)

En varm tung åkpåse eller mjuklift passar tyvärr inte alls, vi ska ju vandra i en månad och bära allt med oss, incl bebisen . Bara maten kan vi köpa ett par gång i vecka, och den kommer inte bli ultralätt heller, för vi ska handla i någon pytteliten affär. Jag har köpt en lätt dun åkpåse , sådan med händer , och den skulle räcka. Den är inte jätte jätte varmt, men det kommer ju inte bli minus grader heller, jag tror blir inte mindre än 0 där, vi ska inte väldigt högt upp.

Jag har en bärjacka som jag använder nu , fast fötterna bli kalla iaf . Den är en softshell, gjörd för uteliv, även om inte så varmt. Men dagtid kommer det bli 10-15 grader så jag oroar mig inte så mycket över det
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...