Hur uppstår stigar?

Har sett att det finns extremt mycket stigar runt om i våra skogar men ser VÄLDIGT sällan någon människa använda dom.

Har funderat lite på vad krävs för att det ska bli en stig i skogen?

Hur mycket behöver man gå innan det bildas en stig?

Och hur länge dröjer det innan en stig växer igen om ingen använder den?
 
"Har sett att det finns extremt mycket stigar runt om i våra skogar men ser VÄLDIGT sällan någon människa använda dom."
De flesta stigar är viltstigar.

Har funderat lite på vad krävs för att det ska bli en stig i skogen?


Hur mycket behöver man gå innan det bildas en stig?

På vissa marker som lavmark räcker det med ett fåtal gångtillfällen per år.

Och hur länge dröjer det innan en stig växer igen om ingen använder den?
Om träden runtom kring stigen står kvar är det sannolikt att stigen finns kvar i 100+ år efter att stigen slutat användas av människor, medan om omgivningen förändras så går det fort. Packning av jorden kan göra att stigen finns kvar mycket lång tid. Lavar behöver 50-75år för att bli fullt utväxta.
 
Stigar uppstår där det finns ett behov. Oftast är det där det är lättast att ta sig fram, och runt naturliga hinder, i sjökanten t ex, eller upp mot toppen av en utsikt. För 100 år sedan fanns det förstås en stig mellan torpen, och till ängar och åkrar. Om det inte är anlagda stigar med grus, spänger och liknande så beror det på slitage. Olika mark olika lätt, och olika bestående.
Klövdjur gör egna viltstigar, människor med skor, och hjul.

Det behövs inte mer än hundra passager på ett år, men det kan också gå på en timme om alla kommer på en gång. sedan växer det mesta igen på ett år om det inte finns fler som går där.
Som orienterare vet jag att det går ganska fort att en stig ändrar förlopp, det kan räcka med ett vindfälld träd tvärs över stigen.
Andra stigar är hundratals år där det är den bästa vägen mellan två platser av intresse.

En vanlig anledning till nya stigar är dessutom diverse fritidsaktiviteter såsom MTB och reflexbanor för löpning. T.ex. mellan Hellasgården och Hammabybacken i Stockholm är det så mycket nya stigar av cyklar att det verkar vara helt nya varje år. Och runt om i skogarna sitter det reflexer på träden för att man ska ha obanad löpträning med pannlampa, men det blir snabbt en stig förstås.

Även större "vägar", som t ex en banvall från nedlagd järnväg växer igen på några decennier.

Se t ex.
https://klart.blogg.se/2010/october/25-manna-och-markslitage.html
http://www.svenskorientering.se/Arrangera/markfragor/Vetenskapligastudier/Studiervegetation
 
Jag har roat mig med att läsa lite om "svältsnörena" - de system av cykelstigar som anlades under 20-50-talen och har även varit ut och "inventerat" lite väster om Jokkmokk. Det är idag väldigt svårt att se några spår av vägarna så efter några decennier så har nog naturen ofta tagit över igen om stigarna/vägarna inte använts. Vid den fd byn Messaure som uppfördes i samband med bygget av messauredammen, börjar nu naturen ha tagit över så mycket att det är svårt att tänka sig att det en gång låg ett litet samhälle med 2300 invånare där.

Stigar är spännande och vittnar ibland om intressant kulturhistoria.
 
I Bergslagen är många stigar lämningar från kolningstiden då kolarna vandrade kortaste vägen mellan milorna..

HåkanF
 
Har sett att det finns extremt mycket stigar runt om i våra skogar men ser VÄLDIGT sällan någon människa använda dom.

Har funderat lite på vad krävs för att det ska bli en stig i skogen?

Hur mycket behöver man gå innan det bildas en stig?

Och hur länge dröjer det innan en stig växer igen om ingen använder den?

Glöm inte djuren. Många av stigarna du ser är djurväxlar. I Mellansverige är ju vildsvinen duktiga på att skapa stigar, men även grävlingar, harar och hjortdjur är bra på det. I fjällen och fjällnära skog kryllar det av renstigar.
 
En favorit för att kika på utveckling är eniros historiska flygfoton kopplat till karta där man får se nutida foton till höger och äldre till vänster på skärmen med mjölighet att "svajpa" mellan dem.

https://kartor.eniro.se/?c=59.843022,17.570539&z=9&l=historic

(Zooma ut för att se mer av Sverige...)

Där kan man se hur stigar uppstår mellan ex nya bostadsområden och hur stigar försvinner ex i och med landhöjningen.
 
3-4 ggr per vecka

Har sett att det finns extremt mycket stigar runt om i våra skogar men ser VÄLDIGT sällan någon människa använda dom.

Har funderat lite på vad krävs för att det ska bli en stig i skogen?

Hur mycket behöver man gå innan det bildas en stig?

Och hur länge dröjer det innan en stig växer igen om ingen använder den?

Jag har gjort några egna stigar där jag har gått enbart själv ungefär 3-4 ggr /vecka. Det tar omkring 4 månader sommartid innan jag tycker att det är en stig. Innan dess klassar jag det som ett spår. Fortsätter man sedan på vintern när det är litet snö så är det en riktigt fin stig nästa säsong.
 
rusta upp "svältsnörena"

Så spännande om åtminstone vissa kunde rustas upp av dessa där de inte går på idag befintliga vägsträckor.
Jag har roat mig med att läsa lite om "svältsnörena" - de system av cykelstigar som anlades under 20-50-talen och har även varit ut och "inventerat" lite väster om Jokkmokk. Det är idag väldigt svårt att se några spår av vägarna så efter några decennier så har nog naturen ofta tagit över igen om stigarna/vägarna inte använts. Vid den fd byn Messaure som uppfördes i samband med bygget av messauredammen, börjar nu naturen ha tagit över så mycket att det är svårt att tänka sig att det en gång låg ett litet samhälle med 2300 invånare där.

Stigar är spännande och vittnar ibland om intressant kulturhistoria.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Hur uppstår detta naturfenomen? Allmänt om friluftsliv 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.