Kvarbliven t-röd i brännaren ner i packningen?

Jag har ett kök med spritbrännare. Ibland vill jag inte bara elda upp (vänta) överblivet bränsle i brännaren utan packa och gå. Kan jag då släcka brännaren och när den svalnat, skruva på locket och packa den utan att det läcker ut t-röd i packningen? (förutsatt fräsch packning då).
 
Jadå, så gör alltid jag. Brännaren ligger i den gula påsen inuti kaffepannan. Jag har aldrig märkt något läckage.
 
Hm, lite fegare där. Det är som kajakluckor, nästan tätt är inte tätt nog för mig.. :)
Fast efterhand tycker jag mig blivit rätt bra på att dosera o det blir sällan nån större mängd kvar i brännaren. Nån gång har jag missat och, efter att ha släckt och låtit svalna ordentligt, hällt tillbaka i flaskan. Funkar sådär..
Sen kan jag rekommendera Tenol om du inte provat innan. Sotar mindre och har ingen bismak. Dock bör man inte dricka..

/ Ulf
 
Det går bra att skruva igen trangiabrännaren utan att det läcker i packningen. Om läcka upptäcks, byt packning. den finns som reservdel.
Jag har alltid reservpackning vakuumpackad i trangian. Så jag byter direkt jag ser minsta läcka. Jag släcker inte brännaren med skruvlocket så packningen håller åtskilliga år.

Men långtidsförvara inte sprit i brännaren!
Vid hemkomst: töm brännaren eller bränn ur den. Förvara en torr brännare på hyllan.

/John
 
Sen kan jag rekommendera Tenol om du inte provat innan. Sotar mindre och har ingen bismak. Dock bör man inte dricka..

/ Ulf

Jag rekommenderar Spisbränsle från tex Biltema. Betydligt högre etanolhalt än tsprit eller tenol. Gjort för inomhuskaminer utan skorsten, så förmodligen snällare avgaser. Sotar definitivt mindre än Tenol.

Men får man tag i läkarsprit så är den ännu bättre. Men den kanske inte kommer så långt som till brännaren?

Läkare hade förr en läkarväska dom hade med sig vid hembesök hos patienter. Den innehöll en liten alkohollampa med veke, som läkaren använde för att sterilisera instrument etc. Bränslet till lampan var 96% etanol. Läkarsprit. Spriten användes även till annat, tex sterilisera huden innan en injektion.

/John

Min utflykttsetup. Trangia 1,4 liter kaffepanna, vindskydd 25.

tr01.jpg

tr02.jpg

tr03.jpg

tr04.jpg

tr05.jpg

tr06.jpg
 
När jag låg i lumpen var nog det vanliga att spara överblivet bränsle i brännaren. Utgångsläge är naturligtvis en oskadad kvalitetsbrännare med frisk o-ring. I dag använder jag inte spritbrännare vid vandring men skulle tömma den innan lagring.
 
När jag låg i lumpen var nog det vanliga att spara överblivet bränsle i brännaren. Utgångsläge är naturligtvis en oskadad kvalitetsbrännare med frisk o-ring. I dag använder jag inte spritbrännare vid vandring men skulle tömma den innan lagring.

Jag använder spritkök. Bensinkök också. Samt gaskök, fotogenkök, esbit, vedkök(pellets eller grenar) och grill (grillkol).
Jag måste nog ha ett kök med mig för en kortare skogspromenad.
Blir säkert kaffesugen.
Det kan nog vara så illa att skogspromenaden är en ursäkt för att använda köket.
/John
 
För länge sedan när jag använde spritbrännare i Trangiaköket tömde jag aldrig brännaren, utan skruvade på locket och förvarade den i sin plastpåse i grytan eller kaffepannan ihop med diskprylar och greppet. Sällan läckte det något om packningen var hel och anläggningsytorna rena. Skulle det läckt något brukar jag för säkerhets skull skölja ur grytan innan jag kokade någon dryck eller mat.
Men som sagt detta är historia då jag bara använt gasbrännare sedan över 30 år tillbaka i Trangiaköket.
 
Jag rekommenderar Spisbränsle från tex Biltema. Betydligt högre etanolhalt än tsprit eller tenol. Gjort för inomhuskaminer utan skorsten, så förmodligen snällare avgaser. Sotar definitivt mindre än Tenol.

/John

Tack för tipset! Kör trangia 27:an så effekten är inte största problemet, men sot & pris verkar ju klart bättre.. :)

/ Ulf
 
Inget problem att spara T-röd i brännaren.
Man bör dock låta brännaren svalna efter att ha släckt den innan man skruvar på locket.

För att vara extra tydlig så riskerar man följande om man har för bråttom på med locket på en varm brännare: Packningen av gummit riskerar att smälta och sätter då igen kanalerna på brännarens kant coh du får väsentligt sämre effekt coh mer svårtänt, speciellt i kyla. Att göra rent från smält packning är inte heller något roligt pill-jobb, ju mer smält packning som runnit ner i kanalerna desto tråkigare. Luktar nog inte heller hallonbåt de kommande gångerna du använder köket utan snarare drifting-tävling, doft av bränt gummi alltså.

/Patrik, ni behöver inte fråga varför jag vet :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...