• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Kroppens temperaturreglering?

Halaj!

Ja, hur funkar det egentligen? I ytterkanterna börjar man ju huttra resp. svettas. Men det finns ju ett spann mellan dessa. ex.vis.: du sitter i ett rum och har viss klädsel som gör att du tycker att det är lite småkyligt. Vi antar att det är 18 gr. Så går du in i ett annat rum där det är två grader varmare. Men kroppen blir ju inte två grader varmare.
Alltså, jag har fått för mig att kroppen reglerar detta med blodflödet i huden. Stämmer det?
Isf., Vad är ungefärlig min och maxflöde?

Jag uppskattar lite allmänt rundsnack kring saken också. Har googlat, men hittar inget.

//T
 
Det finns en hel del sidor tar upp blodflöde i huden i samband med temperaturreglering vid träning.

Jag skummade igenom denna artikel, det tillgängliga blodflödet i huden är större vid vila än vid träning. Värt att tänka på att man hjälper hjärtat genom att reglera temperaturen vid träning mha klädsel, då slipper hjärtat arbeta både med att pumpa massa blod till muskler och huden samtidigt.
 
Jag har föreläst en del om detta på läkarutbildningen vid Karolinska institutet och i friluftssammanhang.

Länk till artikel jag skrivit http://www.iswebben.se/plurrning/

Här svar på din fråga.

Blodcirkulationens storlek kan varieras mellan ca 0,1 och 3L per minut i huden
Detta motsvarar en 8-faldig skillnad i hastigheten värme transporteras från kroppens kärna till hudytan.
I fingrar tår nästipp och öron varierar cirkulationen 100-falt.
Hudcirkulationen kan inte minskas i skalpen.

Thure
 
Halaj!

Tack för svar!
Jag hade flera följdfrågor men länkarna ovan svarade på dessa :)

Jag håller på att experimentera med att dra ner på maten, för att se hur kroppen reagerar.
Jag äter bara mellan 8-9 på kvällen.
Jag märker att jag fryser som attan på förmiddagen, vid stillasittande. Det hjälper nästan inte att klä på sig heller, för det känns som om kroppen har slutat producera värme! Så fort jag rör mig slutar jag frysa.
Det verkar ju logiskt, för enligt länkarna är det ämnesomsättningen som producerar värme, som en biprodukt.
Finns det ingen mat i systemet att bearbeta dras ju de processerna ner=> mindre värmeutveckling.

Men jag har aldrig hört talas om att detta skulle vara ett problem. Man tycker ju att detta vore ett kroniskt problem för folk som bantar. Men det är klart, de har ju ett isolerande fettlager så de kanske inte känner av detta på samma sätt.

Tankar?


//T
 
Halaj!

Tack för svar!
Jag hade flera följdfrågor men länkarna ovan svarade på dessa :)

Jag håller på att experimentera med att dra ner på maten, för att se hur kroppen reagerar.
Jag äter bara mellan 8-9 på kvällen.
Jag märker att jag fryser som attan på förmiddagen, vid stillasittande. Det hjälper nästan inte att klä på sig heller, för det känns som om kroppen har slutat producera värme! Så fort jag rör mig slutar jag frysa.
Det verkar ju logiskt, för enligt länkarna är det ämnesomsättningen som producerar värme, som en biprodukt.
Finns det ingen mat i systemet att bearbeta dras ju de processerna ner=> mindre värmeutveckling.

Men jag har aldrig hört talas om att detta skulle vara ett problem. Man tycker ju att detta vore ett kroniskt problem för folk som bantar. Men det är klart, de har ju ett isolerande fettlager så de kanske inte känner av detta på samma sätt.

Tankar?


//T

Om jag skulle tvingas (inte frivilligt) bara äta en gång per dygn skulle jag välja att äta på morgonen då jag stiger upp för att orka med dagen. Att inte äta på kvällen då jag lägger mig under varmt täcke för att gå i vila skulle vara med naturligt.
Sen skulle jag inte experimentera med mig själv utan mat - vill man gå ner i vikt är grunden tämligen enkel förbränn mer än intaget. Att minska överdrivet intag är en väg men att öka förbränningen genom ökad aktivitet är nog effektivare och hälsosammare. Nu nämnar du inte viktminskning som skäl för dig själv men pratar om andra som bantar.
Men helt rätt när du säger : utan bränsle - ingen värme! Bantning handlar ju om att bränna bort del av reserverna.

/Patrik, som helt fyller på med bränsle flera gånger per dag
 
Nej, din upplevelse är nog inte unik. Jag är generellt en riktig fryslort så fort jag är stilla, men märker faktiskt en påtaglig förbättring av fr a proteinrik mat, resp. försämring de gånger jag av olika anledningar fått längre avbräck i "bränsleintaget".

Protein har de facto större termogen effekt, så det var nog inte bara inbillning/placebo jag drog nytta av.
 
Men det är klart, de har ju ett isolerande fettlager så de kanske inte känner av detta på samma sätt.

Först och främst är det skillnad mellan att frysa och vara nerkyld.

Att frysa är en känsla, att bli nerkyld innebär att kroppstemperaturen sjunker.

Kroppen har skydd mot att förlora värme, ett av skydden är att sluta cirkulera blod i ytterhuden, där din känsel sitter. För att du inte ska blir nerkyld kommer kroppen alltså i princip göra så att du fryser.

Sen är det ju så att så länge man har nån kropp kvar så kommer det finnas energi, dock riskerar man att kroppen bryter ner proteiner för att hålla citronsyracykeln igång. D.v.s. kroppen äter upp sig själv.
 
Om jag skulle tvingas (inte frivilligt) bara äta en gång per dygn skulle jag välja att äta på morgonen då jag stiger upp för att orka med dagen. Att inte äta på kvällen då jag lägger mig under varmt täcke för att gå i vila skulle vara med naturligt.
Sen skulle jag inte experimentera med mig själv utan mat - vill man gå ner i vikt är grunden tämligen enkel förbränn mer än intaget. Att minska överdrivet intag är en väg men att öka förbränningen genom ökad aktivitet är nog effektivare och hälsosammare. Nu nämnar du inte viktminskning som skäl för dig själv men pratar om andra som bantar.
Men helt rätt när du säger : utan bränsle - ingen värme! Bantning handlar ju om att bränna bort del av reserverna.

/Patrik, som helt fyller på med bränsle flera gånger per dag

Halaj!

Nej, att äta på morgonen hade helt pajat mitt experiment. Det går ut på att se hur kroppen funkar utan bränsle.
Här på forumet har jag läst om folk som deltagit i överlevnadskurser, som har blivit desorienterade och helt kraftlösa av blodsockerfall och har fått bäras ut ur skogen på bår.
På andra ställen på nätet läser jag om folk som fastar och tycker att de blir fantastiskt pigga och energiska av fastan. Så hur är det vill jag veta. Hur funkar just min kropp?
För länge sen var det någon här som skulle vandra en vecka utan mat och undrade vad folk här tyckte om saken. Panelens utslag var samstämmig: nej, nej, du kommer att dööööö!!
Efteråt rapporterade h*n att det hade gått alldeles utmärkt, förutom att h*n tyckte att h*n fick nåt vajsing på synen efter några dagar, blev nojig och bröt fastan.

//T
 
(...) Här på forumet har jag läst om folk som deltagit i överlevnadskurser, som har blivit desorienterade och helt kraftlösa av blodsockerfall och har fått bäras ut ur skogen på bår.
På andra ställen på nätet läser jag om folk som fastar och tycker att de blir fantastiskt pigga och energiska av fastan. Så hur är det vill jag veta. Hur funkar just min kropp? (...)
Det verkar helt enkelt att vi alla är olika i det avseendet. Jag har vänner som svimmar om de inte får mat varannan timme, medan andra är helt oberörda, eller rentav uppiggade, av flera dygns fasta. Så enda sättet för att få reda på det på individnivån är att testa praktiskt, om man tycker sig ha en anledning att vilja veta.
De flesta av oss kommer inte att behöva den kunskapen, men för mig personligen känns det faktiskt bra att ha koll på hur min kropp (och inte minst själ) reagerar på svält.
För länge sen var det någon här som skulle vandra en vecka utan mat och undrade vad folk här tyckte om saken. Panelens utslag var samstämmig: nej, nej, du kommer att dööööö!!
Det har förekommit flera onödigt hetsiga och moraliserande sammandrabbningar i samma stil. Med tanke på att vi reagerar så väldigt olika på fasta/hunger/svält, kändes försöken att spika allmänt gällande "sanningar" rätt meningslösa, och jag har aldrig fattat varför ämnet väckt så mycket känslor.
 
Nej, din upplevelse är nog inte unik. Jag är generellt en riktig fryslort så fort jag är stilla, men märker faktiskt en påtaglig förbättring av fr a proteinrik mat, resp. försämring de gånger jag av olika anledningar fått längre avbräck i "bränsleintaget".

Protein har de facto större termogen effekt, så det var nog inte bara inbillning/placebo jag drog nytta av.

Halaj!

Jag äter ju som sagt bara mellan kl 8-9 e.m. ganska strikt alltså. Hela förmiddagen dagen efter, stillasittande framför datorn fryser jag. Men på e.m., kring kl 13-14:00 slutar frysandet!
Jag har någon slags hemkokad teori om att det tar tid för kroppen att ställa om sig från att få energi från matintag till att tära på reserverna (kroppsfett och protein) istället. I detta ”tidsglapp” fryser man.

Och tack för din länk! :)

//T
 
Sen är det ju så att så länge man har nån kropp kvar så kommer det finnas energi, dock riskerar man att kroppen bryter ner proteiner för att hålla citronsyracykeln igång. D.v.s. kroppen äter upp sig själv.

Halaj!

Jag läste på någon länk som verkade seriös att i början, vid fasta, bryter kroppen ner protein/fett i förhållandet 1:2. alltså för varje kg muskler som försvinner, försvinner 2 kg. fett.
Men efter några dagars svält effektiviseras det och planar ut till 1:7,5. alltså 1 kg muskler till 7,5 kg fett.
Jag ligger på BMI 25, så försvinner det några ”trivselkilon” vid mina experiment gör det absolut ingenting, men det är inte huvudsyftet.

Länken: http://www.fragadietisten.se/fysiologi/hur-sparas-kroppens-muskler-under-fasta

//T
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...