Tråden om Nordisk Telemark 1-2 LW/ULW

Ägde ett Nordisk Telemark 2 LW för några år sedan och jag är glad att det bara blev 3-4 tältnätter i det. Synnerligen dåligt tält i min mening.

Kondensproblemen var det jag störde mig absolut mest på, samt att det blev en vattenpöl på tältet vid fuktigt väder, som gjorde att innertält och yttertält fick kontakt med varandra, som i sin tur gjorde att det började droppa från innertältet rakt ner på sovsäcken :D Jag har aldrig varit med om ett tält som blir så blött invändigt som detta.

Andra irriterande saker var att tältstången var helt hopplös att skjuta igenom kanalen (hur länge håller kanalen innan den går sönder?), stången fastnade konstant. Hur bra detta är i kyligt väder/ösregn kan ni själva räkna ut.

En annan designmiss var att man var tvungen att sträcka ut handen under tältduken utanför tältet för att stänga tältet innifrån (magneten).

Utöver detta så pitchade tältet katastrofalt dåligt om man tog bort hörnpinnarna för att skapa sig en "tarp". Så det projektet var ju bara att lägga ner på en gång. Hörnpinnarna hade man ju annars gärna kastat i sjön för att spara vikt, men tji fick man.

Mitt tält kom också med små metallringar på linorna i hörnen. Dock var knutarna av så dålig kvalité att två av dessa ringar försvann redan första turen.

Att tältet fick massa designpriser är helt oförståeligt. Antagligen delades priset ut av personer som inte ens använt tältet utan bara tittat på skräpet. Det må se bra ut på papper men i fält är det en katastrof att använda.
 
Funkar Nordisk Telemark 2 för 2pers?

Hej,

Fortsätter i denna tråd och tänkte höra om det är många som använder Telemark 2 ensamt eller som 2manna tält och funkar det bra? Tänker mig att de kan bli lite trångt ner mot fötterna om man har två exped/therma-a-rest liggunderlag bredvid varandra i tältet?

Och är det fler nu som har lite plus/minus om tältet?

//Pontus
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...