Hilleberg Enan

Hillebergs falska propaganda!

Enan är nog ett ok tält, men som ofta är fallet med Hilleberg gör de ett lite tyngre tält än konkurrenterna och skyller det på sina unikt starka dukar.
Jämför då t.ex Enan med Helsport Ringstind Superlight 1-2 som är ca 150 g lättare, jämförbart i storlek och lösningar, väv som har 8 kg rivstyrka jämfört med Enans 6 kg.
Eller något tält i Cuben, som är omkring 6 gånger starkare än sil-nylon vid samma vikt per kvadratmeter duk.

Som sagt, Enan och resten av Hillebergs tält är bra tält av hög kvalitet, men att de har någon form av unik styrka eller vindtålighet är bara propaganda från godaste Bo och PR-teamet på Hilleberg och har lite med verkligheten att göra.

Tycker man någon lösning är bäst på ett Hilleberg eller att man vill ha snabb, lokal service så välj för all del Hilleberg, vill du ha ett bra tält av hög kvalitet finns det mängder av dem ute på marknaden, ofta till lägre priser.
 
Enan är nog ett ok tält, men som ofta är fallet med Hilleberg gör de ett lite tyngre tält än konkurrenterna och skyller det på sina unikt starka dukar.
Jämför då t.ex Enan med Helsport Ringstind Superlight 1-2 som är ca 150 g lättare, jämförbart i storlek och lösningar, väv som har 8 kg rivstyrka jämfört med Enans 6 kg.
Eller något tält i Cuben, som är omkring 6 gånger starkare än sil-nylon vid samma vikt per kvadratmeter duk.

Var har du hittat uppgiften om Ringstinds rivstyrka? Det vore intressant att veta, Helsport har inga sådana uppgifter på sin hemsida vad jag vet...

//J
 
Var har du hittat uppgiften om Ringstinds rivstyrka? Det vore intressant att veta, Helsport har inga sådana uppgifter på sin hemsida vad jag vet...

//J
Enligt info på Helsports norska hemsida använder Ringstind Superlight 1-2 en väv som heter Helsport Superlight 3000 i yttertältet med rivstyrka på 10kg. Se under 'telt, teknisk info, telt stoffer'.
 
Enligt info på Helsports norska hemsida använder Ringstind Superlight 1-2 en väv som heter Helsport Superlight 3000 i yttertältet med rivstyrka på 10kg. Se under 'telt, teknisk info, telt stoffer'.

Tack, den har jag inte hittat tidigare :).

Hmm, den väven ser ju fin ut. Men den är kraftigare än Enans väv så det är svårt att jämföra. Enan = 10 denier och 26 gr/kvm medan Superlite 3000 = 15 denier och 37 gr/kvm. Såklart är den kraftigare och tyngre väven troligen starkare.

Noterar ändå att HB numera skriver "vår yttertältsväv Kerlon är *troligen* den starkaste och lättaste som finns att tillgå. Det skrev de inte förr ;).

...mitt eget högst ovetenskapliga försök bestod i att riva i en bit Kerlon 1500 som jag hade liggande och en bit av Helsports Superlite 1000 som de använder i de kraftigare tälten. Den var seg men kerlonväven var segare...

//J
 
Lite jämförelse....

Dom har sina likheter med också skillnader.
Både HB och HS använder sig av samma ISO...så ingen skillnad där :)!

Ringstind
Superlight 3000
Mtrl: 15 D
Vikt: 37g/m2
Dragstyrka: 10kg
Golv: Superligt 1000
Vikt: 60g/m2

Enan.
Kerlon 600
Mtrl: 10D
Vikt: 26g/m2
Dragstyrka: Minst 6kg.
Golv: 50D
Vikt: 75g/m2

Här ser man tydligt att HB använder sig av en tunnare och lättare väv i yttertältet än vad HS gör. Däremot är golvet kraftigare på HB.

Observera att HB skriver att kerlon 600 tål Minst 6kg...


Anjan/Rogen med Kerlon 1000 är vad som kommer närmast i både vikt och dragstyrka,
Mtrl: 20D
Vikt: 40g/kvm
Dragstyrka: Minst 8kg.

Så visst verkar deras väv också vara av bra kvalla om man ser till dragstyrkan.
Det missnöjet jag har hört av en del, är att sömnaden inte är riktigt bra, utan det släppt/brustit där och HS var inte det smidigaste företaget att reklamera/få tältet lagat...
Men vet också dom som är nöjda med HS.
 
Dom har sina likheter med också skillnader.
Både HB och HS använder sig av samma ISO...så ingen skillnad där :)!

Ringstind
Superlight 3000
Mtrl: 15 D
Vikt: 37g/m2
Dragstyrka: 10kg
Golv: Superligt 1000
Vikt: 60g/m2

Enan.
Kerlon 600
Mtrl: 10D
Vikt: 26g/m2
Dragstyrka: Minst 6kg.
Golv: 50D
Vikt: 75g/m2

Här ser man tydligt att HB använder sig av en tunnare och lättare väv i yttertältet än vad HS gör. Däremot är golvet kraftigare på HB.

Observera att HB skriver att kerlon 600 tål Minst 6kg...


Anjan/Rogen med Kerlon 1000 är vad som kommer närmast i både vikt och dragstyrka,
Mtrl: 20D
Vikt: 40g/kvm
Dragstyrka: Minst 8kg.

Så visst verkar deras väv också vara av bra kvalla om man ser till dragstyrkan.
Det missnöjet jag har hört av en del, är att sömnaden inte är riktigt bra, utan det släppt/brustit där och HS var inte det smidigaste företaget att reklamera/få tältet lagat...
Men vet också dom som är nöjda med HS.

Bra uppställning. Men nu undrar jag vad som gör Enan tyngre än Ringstinds..? Visserligen är golvväven lite tyngre, men yttertältsväven är ju lättare. Enan är väl lite mindre också. Återstår stänger, pinnar och dragkedjor, snören och sånt.

//J
 
Ringstinds stång har en diameter på 7.5 mm
Enans stång har en diameter på 9 mm.

Så det är en av viktskillnaderna

Och då diametern har avgörande betydelse för böjmotståndet på ett rör kan jag förstå Hillebergs prioritering, vilket de även påpekar efter vindmaskintester. Att golvet är av kraftigare väv ser jag också som en fördel.
 
Var har du hittat uppgiften om Ringstinds rivstyrka? Det vore intressant att veta, Helsport har inga sådana uppgifter på sin hemsida vad jag vet...

//J

Jag är tämligen säker på att det tidigare stått 8 kg på Helsports sidor, nu står det 10 kg.
Antingen är det duken dom är ändrad/förbättrad, men troligen är det mitt minne som är dåligt.. :)

Poängen är väl att det är inget unikt med Hillebergs dukar, det är ripstop silnylon av hög kvalitet, men det finns många tälttillverkare som använder det.
 
Jag är tämligen säker på att det tidigare stått 8 kg på Helsports sidor, nu står det 10 kg.
Antingen är det duken dom är ändrad/förbättrad, men troligen är det mitt minne som är dåligt.. :)

Poängen är väl att det är inget unikt med Hillebergs dukar, det är ripstop silnylon av hög kvalitet, men det finns många tälttillverkare som använder det.

Åtminstone gör Helsport det numera. Men det är fortfarande ovanligt att se rivstyrka enligt EN-norm på tillverkarnas hemsidor. Under många år var HB de enda som öppet redogjorde för sina tester och då skrev de också att de hade de rivstarkaste vävarna.

Nu är de noga med att skriva att deras vävar nog hör till de starkaste, så propaganda är ett lite starkt ord tycker jag ;).

I vart fall, Enan och Ringstinds Superligan är intressanta exempel på designkompromisser. Kraftigare yttertältsväv på Helsport men tunnare stång och tunnare golv. Eftersom stångkanalen går på insidan av Helsports tält förstår jag prioriteringen - vid haveri ökar risken för skada på yttertältet jämfört med konstruktioner där kanalen går på utsidan (Enan, Terra Nova L). Kraftigare stång på Enan motiverat av bättre hårdvädersprestanda än med tunnare stång.

Själv tycker jag bra golvväv är en stor fördel, förenklar livet :).

//J
 
Åtminstone gör Helsport det numera. Men det är fortfarande ovanligt att se rivstyrka enligt EN-norm på tillverkarnas hemsidor. Under många år var HB de enda som öppet redogjorde för sina tester och då skrev de också att de hade de rivstarkaste vävarna.

Nu är de noga med att skriva att deras vävar nog hör till de starkaste, så propaganda är ett lite starkt ord tycker jag ;).

I vart fall, Enan och Ringstinds Superligan är intressanta exempel på designkompromisser. Kraftigare yttertältsväv på Helsport men tunnare stång och tunnare golv. Eftersom stångkanalen går på insidan av Helsports tält förstår jag prioriteringen - vid haveri ökar risken för skada på yttertältet jämfört med konstruktioner där kanalen går på utsidan (Enan, Terra Nova L). Kraftigare stång på Enan motiverat av bättre hårdvädersprestanda än med tunnare stång.

Själv tycker jag bra golvväv är en stor fördel, förenklar livet :).

//J

Kanske propaganda var starkt, som du säger, nu när några andra tillverkare börjar ange rivstyrka i vävarna så skriver de att de troligen har en av de starkaste vävarna på marknaden. Det är helt sant.
Tidigare har de skrivit på ett sätt som ger intryck av enastående och unik styrka.
Det är dock fortfarande mycket vilseledande marknadsföring här, med broschyrerna med rivprover t.ex. Antagligen tillverkas det något 200-kronors festivaltält av tyget till lappen som representerar andra tillverkare, men vävarna till andra tillverkare av högprestandatält har samma tillverkningsmetoder och material för sina vävar (skulle gissa på samma producent i en del fall) så rivstyrkan skiljer nog mer mellan olika batch-nr på dukar än mellan olika tältproducenter.

Vill inte någon ska missuppfatta och tro att jag tycker Hilleberg är dåliga. Det är väldigt bra tält.
För varje Hillebergsmodell finns det nog dock 10-tals tält med nära identisk prestanda (marginellt sämre på några punkter, men bättre på andra) från andra tillverkare.

Hilleberg har ett välförtjänt gott rykte, men har bland en god del friluftsfolk och försäljare av friluftsutrustning ett rykte att vara de enda tälten som fungerar i de nordiska fjällen, vilket är betydligt överdrivet, på gränsen till skrattretande i mina ögon.
Som en enkel genväg är det bra, titta i Hillebergs katalog och finn ett tält som någorlunda matchar önskade specs, så får man ett tält som man kan vara nöjd med.

Som Hillebergs första försök på ett ordentligt lättviktstält ger jag Enan en svag trea.
Fördelar: Gedigen tältstång, stark bottenduk.
Neutralt: Utrymmen generellt, pris (dock mot det dyra hållet), vindstabilitet (hade hamnat på fördelar om det tacklade sidvindar bra).
Nackdelar: Relativt svag rivstyrka i duken (även om den är i toppskiktet för en 10D-duk), mycket störande dukfladder redan vid moderata vindar, skulle gärna sett högre takhöjd. Så är det ju såklart inte speciellt lätt.

Fortsätt tänka lättviktsprodukter Hilleberg, jag har stora förhoppningar på nya Niak 1,5! :)
Det har stor potential att bli ett bra solotält för kajakpaddling och vinterturer i lågland.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.