Behandla tältgolv

Syntetgummi finns på sprayflaska, punkteringsspray för bil och mc slang/däck. Sen finns gummifärg i burk. Antihalktejp finns både för trappor och båtbruk. Alla sorterna fungerar väl. Aven omband kring liggunderlägget av textilgummiband 35-50 mm fyra har upplevts som bäst.
go tur

Tack för tips! Dessa lösningar tänker du också att man använder på liggunderlaget då?
 
Ett ytterligare alternativ till Ringstind SL är HB Enan som skall väga komplett 1,1kg. Jag har inte hittat uppgift om golvväv i det tältet men skulle bli förvånad om HB inte håller fast vid traditionen med PU belagd väv för högre vattentäthet, vilket då kan lösa ditt problem med halt golv. En snabbt samtal till HB ger säkert svar på val av golvväv.

Jag tror inte bara att deras val av golvbeläggning har med vattentätheten att göra... har för mig att PU-belagd nylon har högre motståndskraft mot stickhål än silikonbehandlad sådan.
(Sen är väl PU hydrofil, till skillnad från silnylon, vilket också kan göra att tjockare PU behövs för att det ska fungera i praktiken? När man testar vattenpelare går det ganska fort, så tiden är inte någon större faktor...)

Snubblade förresten över den här artikeln för några år sen, har dock inte provat själv annat än som sömtätning:
http://jwbasecamp.com/Articles/Silnylon1/
 
Snubblade förresten över den här artikeln för några år sen, har dock inte provat själv annat än som sömtätning:
http://jwbasecamp.com/Articles/Silnylon1/

Det var just något sådant letade efter, tack och bock för den länken! Lätt också att testa på en provbit innan man kör skarpt på tältet...

Efter att i helgen provat den andra av mina två toppkandidater (Vaudes Power Lizard) har jag nog "löst problemet" på så vis... :)
 
Senast ändrad:
Löste du det?

Vilken lösning blev det tillslut?

Jag har ett Helsport tält som jag tältat med ca 20 nätter. Golvet är riktigt halt, även på plan yta för mig som rör sig mycket i sömnen. Blir tokig på att inte kunna få sova då jag flera gånger per natt vaknar av att liggunderlaget glidit bort. Måste åtgärda detta!

Olika typer av ikeas antihalkmattor hjälpte inte det minsta :(
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.