Hur laddar jag telefonen på fjället?

Jag förstår vad du menar, men med batteripack anpassad efter förbrukningen är man heller aldrig helt energitorsk inom den tidsperiod vi pratar om.

Även med batteripack kan jag prioritera prylarna olika och ladda en av dem mindre än de andra eftersom den är mindre viktig.

Enda skillnaden blir att jag själv måste hålla reda på hur mycket jag laddar eller använder grejerna istället för att "köra dem tills de tar slut varje dag".
 
@nermander

Kärnfrågan (som vi verkar prata runt bara...) är väl följande:

Man har ett batteripack på 5000-12000 mAh (det verkar vara ett antal att välja på i det området till rimlig kostnad och vikt), och det har blivit dags att öka medhavd energikapacitet pga längre turer, fler förbrukare, törstigare förbrukare, höjd prioritering och/eller ändrade vanor (what ever...).

Ska man välja ett batteripack till eller ska man välja solceller?
(Förutsatt att vikt och pris är rimligt jämförbara och alltså inte utslagsgivande.)

Är vi överens så långt?

mvh thomas
 
Om vikt och pris inte spelar nån roll så är såklart solpanelen en vinnare. Men för de flesta är vikt och pris rätt viktiga faktorer...

Vem vill släpa på en 2 kvadratmeter stor solpanel på vandringen?
 
Om vikt och pris inte spelar nån roll så är såklart solpanelen en vinnare. Men för de flesta är vikt och pris rätt viktiga faktorer...

Vem vill släpa på en 2 kvadratmeter stor solpanel på vandringen?

Jag menade inte att vikt och pris inte spelar någon roll. Däremot sa jag att de skulle vara rimligt jämförbara.
Jag tror inte vikten skiljer sig så mycket att det spelar någon roll för kanotister men för vandring blir det ju en annan sak. När det gäller pris så får man nog handla på nätet om det ska bli ett rimligt pris överhuvudtaget på solceller. Om det blir värt en viss merkostnad för solceller mot batteripack är nog en individuell fråga.
Hur många kvadratmeter du behöver beror väl på hur många Wh/dag du vill kunna ladda och i viss mån under vilka ljusförhållanden. Kanotisten som drev sin TV med solceller klarade sig med ca 0,5 m2. Hälften räcker nog långt.

Förresten är det inte säkert att det är solcellerna som är vinnaren, det kan ju vara bränslecellen också. Men den vet jag absolut inget om.

mvh thomas
 
Kombo

Investerade precis i en lösning som jag hoppas skall lösa både telefon och kameraladdning på fjället. Jag har testat sakerna på hemmaplan och det funkar fint än så länge.

Jag kombinerar:¨

Powermonkey Extreme 12v (Viktigt med 12v, vissa butiker säljer fortfarande den gamla med bara 5v)
https://www.powertraveller.com/en/shop/portable-chargers/outdoor-adventure/powermonkey-extreme-12v/

och Brunton Axiom universalladdare (behöver 12v)
http://www.brunton.com/collections/power-packs/products/universal-battery-charger-axiom-ubc

På detta sätt kan jag ladda telefon och kamera med så lite utrustning som möjligt. Om behovet skulle finnas så skall det gå att ladda ett kamerabatteri i Axiom och samtidigt en telefon över usb från Axiom som har en USB-ut. Skall testa mer och se vad som är möjligt.
 
Solcellsladdare

Puffar denna gamla tråd, antar att det har utvecklats mycket på två år!

Jag kommer att behöva ladda gopro och mobil på fjället, solcellsladdare skall inköpas. Men det är ju verkligen en djungel, så behöver lite hjälp.

1) Vilket är det bästa alternativet, oberoende av pris?

2) Vilket är det bästa alternativet i prisklassen upp till ca 1500:-

3) Finns det något budgetalternativ (på typ Kjell, Clas Ohlson) som överhuvudtaget håller måttet?

Utveckla och motivera gärna era svar. :)
 
Jag är ute på en 55 dygns vandring och har aldrig batteritors.

Inga dyra grejer heller och det funkar.
10W solpanel från Teknikmagasinet 040235 och en Linocell 12Ah powerbank f4å. Kjell
 
Alltså......

Jag menade inte att vikt och pris inte spelar någon roll. Däremot sa jag att de skulle vara rimligt jämförbara.
Jag tror inte vikten skiljer sig så mycket att det spelar någon roll för kanotister men för vandring blir det ju en annan sak. När det gäller pris så får man nog handla på nätet om det ska bli ett rimligt pris överhuvudtaget på solceller. Om det blir värt en viss merkostnad för solceller mot batteripack är nog en individuell fråga.
Hur många kvadratmeter du behöver beror väl på hur många Wh/dag du vill kunna ladda och i viss mån under vilka ljusförhållanden. Kanotisten som drev sin TV med solceller klarade sig med ca 0,5 m2. Hälften räcker nog långt.

Förresten är det inte säkert att det är solcellerna som är vinnaren, det kan ju vara bränslecellen också. Men den vet jag absolut inget om.

mvh thomas

Var och en blir salig på sin tro sa alltid gamla mormor....men är man riktigt spantad om man har TV med sig på kajakturen.....för att se naturprogram då?....alltså
 
Che?

Allt är inte matematik och beräkningar. Man kan prioritera sina förbrukare beroende på hur viktiga man anser att dom är. Det var det jag menade med "sorts" förbrukare.

Exempel-1: Min GPS är högprioriterad. Min vana är att ha den på hela tiden under paddling. Men jag har valt en strömsnål Etrex och kör med bakgrundsbelysningen avstängd. Jag har litum-AA i den och vet hur länge de räcker. Jag har dedikerade reserv för mycket god marginal. Alltså är jag inte beroende av solceller alls vad gäller GPS:en.

Exempel-2: Min GoPro drar mycket batterier och bara det gör att solceller är ett lämpligt komplement till ett extra dedikerat GoPro-batteri. Sen är det helt beroende vad jag prioriterar GoPron till för respektive tur. Antingen är den viktig och då åker solcellerna med eller så är den inte viktig och då filmar jag tills dedikerade batterier är slut.

Enkelt uttryckt: har jag inte så viktiga förbrukare eller bara använder dom sporadiskt så klarar jag mig betydligt längre på en given mängd energi avpassad till förbrukningsnivån.

mvh thomas

Varför dra på sig bekymmer med att ha GPS på under paddling???? Min karta får aldrig torsk på kräm, behöver aldrig laddas..... Känns som jävligt skapade problem med laddning om man envisas med GPS i kajaken. Om jag seglar har jag nog nytta av GPS men i kajak. Om jag är hundra meter hit eller dit spelar väl ingen roll, bara jag håller koll på öarna. Karta och kompass är oslagbart i skärgården. Snackar vi paddling över havet med avdrift pga vind o ström är det annat läge.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.